۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۹۹۶۲
مراکز درمانی کشور برای صرف 25 تا 35 دلار اقدام به خرید سیستم انعقاد آرگون پلاسما برای انجام جراحی‌های پیوند اعضا می‌کردند که محققان کشور با ساخت آن علاوه بر تامین نیازهای داخل اقدام به صادرات آن نیز کردند.

سیستم انعقاد آرگون پلاسما دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا است كه با ساخت این دستگاه از سوی محققان کشور علاوه بر کاهش زمان عمل جراحی، از وارد شدن آسیب به بافت‌های حساس خصوصا در عمل‌های پیوند و جراحی‌های اندوسکوپی و کولونوسکوپی جلوگیری می‌شود.

 

این دستگاه در حوزه جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی دارای کاربرد بسیاری است که از آن جمله می‌توان به انعقاد سطحی بافت‌ها با سرعت زیاد و در سطح وسیع اشاره کرد. اعمال انرژی کاملا قابل کنترل، کاهش آسیب به بافت‌ها، افزایش سرعت بهبود، تشکیل لایه Eschar انعطاف پذیر و نازک در سطح بافت، کاهش احتمال خونریزی مجدد در صورت کشیدگی یا حرکت بافت و دور کردن اکسیپژن از مرکز جراحی از جمله مزایای استفاده از این دستگاه در مراکز بیمارستانی و اتاق‌های عمل است.

 

استفاده از این دستگاه عموما در جراحی‌های پیوند اعضا خصوصا، در پیوند کبد که دارای بافت‌های حساسی است و همچنین در آندوسکوپی و کولونوسکوپی که ابزار جراحی از مجاری طبیعی بدن انسان وارد می‌شود به کار برده می‌شود.

 

این محققان هم اینک در صدد آن هستند تا با طراحی دستگاه مکش دود، از ایجاد دود ناشی از برش و انعقاد بافت‌ها که همواره تیم جراحی را آزار می‌دهد، جلوگیری کنند که این موضوع هم اینک در حال بررسی و تحقیق از سوی محققان و فعالان این حوزه است.

 

تا پیش از ساخته شدن سیستم انعقاد آرگون پلاسما برای دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا، برای واردات هر دستگاه آلمانی یا آمریکایی با قابلیت‌های پیشرفته به کشور 25 تا 35 هزار دلار ارزبری معادل 80 تا 150 میلیون تومان به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور تحمیل می‌شد در حالی، که با ساخت آن در داخل، علاوه بر صرفه جویی ارزی، قیمت تمام شده آن نیز به یک چهارم کاهش یافته است.

 

این پژوهشگران موفق شدند با کسب نشان CE  (استاندارد اروپا) 20 دستگاه از سیستم انعقاد آرگون پلاسما را به مراکز بیمارستانی داخل کشور و 3 دستگاه به خارج از کشور عرضه کنند و با توجه به سوابق تولیدی و صادراتی قادر به تولید سالانه 400 دستگاه جراحی الکتریکی فرکانس بالا هستند که از این تعداد، 80 درصد در داخل عرضه و 20 درصد نیز صادر می‌شود.

 

علاوه بر آن تاکنون 20 کشور چون اندونزی، هندوستان، سوریه، بلاروس، ترکیه، اوکراین، یمن، سودان و مکزیک نسبت به خرید دستگاه‌های جراحی الکتریکی فرکانس بالا ساخته شده در ایران اقدام کرده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر