۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۹۹۶۰
نیویورک تایمز منتشر کرد؛
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد نفوذ کشورهای خارجی در اندیشکده‌های آمریکایی، حدود 60 کشور جهان را لیست کرده اما رژیم صهیونیستی را که بیشترین نفوذ در آمریکا دارد، سانسور کرده است. در این گزارش اعلام شده که کشورهای مختلف جهان با نفوذ در اندیشکده‌ها و اتاق فکرهای آمریکا از طریق پرداخت کمک‌های مالی به آنها، تلاش دارند در روند سیاستگذاری و افکار عمومی آمریکا اثرگذار شوند.
نیویورک تایمز نموداری از رابطه حدود 60 کشور جهان با 9 اندیشکده معتبر آمریکا منتشر کرده است؛ جالب آن که برخی از این اندیشکده‌ها از ابتدای تاسیس تاکنون توسط صهیونیست‌ها اداره می‌شوند.

در این لیست، نام کشورهای مختلفی ذکر شده اما در کمال تعجب، هیچ نامی از رژیم صهیونیستی به چشم نمی‌خورد؛ گویا از نگاه روزنامه نیویورک تایمز، اسرائیل هیچ نفوذی در اندیشکده‌های آمریکایی ندارد.

این در حالی است که اکثر اندیشکده‌های موثر آمریکا توسط صهیونیست‌ها تاسیس و اداره می‌شوند.

سانسور نفوذ رژیم صهیونیستی در اندیشکده‌های آمریکایی

به عنوان مثال، موسسه معتبر بروکینگز توسط یک صهیونیست به نام حیم سابان راه‌اندازی شد و وظیفه اصلی آن حمایت از رژیم صهیونیستی در داخل آمریکا است. اما روزنامه نیویورک تایمز، قطر، امارات و نروژ را مهمترین کشورهای اعطاکننده کمک‌های مالی به این اندیشکده معرفی کرده است.

هرچند گزارش نیویورک تایمز، با سانسور نقش رژیم صهیونیستی در اندیشکده‌های آمریکایی، اطلاعات ناقصی درباره روابط این مراکز ارائه داده، با این حال اطلاعات منتشره در این گزارش درباره ارتباطات مالی اتاق فکرهای آمریکا با کشورهای جهان، جالب توجه است.

نیویورک تایمز نوشته است که کمک‌های مالی کشورهای خارجی به اندیشکده‌های آمریکایی،‌ نقش مستقیمی در نحوه فعالیت این اندیشکده‌ها، محتوای گزارش‌ها و اولویت‌بندی پروژه‌های تحقیقی آنها دارد.

بررسی‌های نیویورک تایمز نشان می‌دهد اندیشکده‌های آمریکایی با دریافت پول از کشورهای خارجی، تلاش می‌کنند با گزارش‌ها و مشاوره‌های خود واشنگتن را به اتخاذ سیاست‌های مطابق میل آن کشورها سوق دهند.

برخی محققان و همکاران این اندیشکده‌ها به نیویورک تایمز گفته‌اند که از سوی مدیران اندیشکده‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند تا نتایج تحقیقات خود را به دلخواه کشورهای کمک‌کننده تدوین کنند. همچنین محققان از بیان انتقاد از کشورهای کمک‌کننده، منع می‌شوند. به عنوان مثال، یک پژوهشگر موسسه بروکینگز گفته که پس از کمک 14 میلیون دلاری قطر در سال گذشته به این موسسه، به او گفته شد که نباید در گزارش‌هایش علیه قطر موضع‌گیری کند.

یکی از دلایل روی آوردن اندیشکده‌های آمریکایی به دریافت کمک‌های خارجی، افزایش تعداد اندیشکده‌ها و کاهش اعتبارات دریافتی از دولت آمریکا است.

یک بررسی نشان می‌دهد از سال 2011 تاکنون حداقل 64 کشور خارجی به 28 اندیشکده آمریکایی، کمک مالی کرده‌اند. نکته مهم آن که اکثر اندیشکده‌های آمریکایی از افشای ریز دریافتی‌ها از کشورهای خارجی، خودداری می‌کنند اما ارقام اعلام‌شده رسمی آنها طی 4 سال اخیر، 92 میلیون دلار بوده که با احتساب ارقام اعلام نشده، به ارقام بسیار بیشتری خواهیم رسید.

********************

نمودار ذیل کشورهای کمک‌کننده به 9 اندیشکده معروف آمریکایی را نشان می‌دهد.

سانسور نفوذ رژیم صهیونیستی در اندیشکده‌های آمریکایی
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر