۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۹۸۹۵
وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور، اعلام کرده است که ایران موشک‌های بالستیک ضدکشتی مدل خلیج فارس را وارد مرحله عملیاتی کرده است.
وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور، اعلام کرده است که ایران موشک‌های بالستیک ضدکشتی مدل خلیج فارس را وارد مرحله عملیاتی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «جینز»، وزارت دفاع آمریکا در گزارش سالانه خود در مورد توانمندی‌های نظامی ایران به کنگره این کشور، تائید کرده است که موشک‌های ضدکشتی مدل خلیج فارس ایران به واحدهای عملیاتی تحویل داده شده‌اند.

پایگاه «جینز» که در زمینه اخبار و تحلیل‌های نظامی و اطلاعاتی فعالیت می‌کند، با انتشار این خبر، تأکید کرده است که این موشک‌ها می‌توانند «موازنه نظامی در منطقه خلیج (فارس) را تغییر دهند.»

گزارش محرمانه پنتاگون در مورد ایران، در ماه ژانویه به پنتاگون ارائه شد و ماه گذشته بخش‌هایی از آن از سوی پایگاه «بلومبرگ» منتشر شد. بخش ابتدایی این گزارش اخیرا از حالت محرمانه خارج شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «تهران در سکوت در حال به کارگیری سامانه‌های تسلیحاتی کشنده متقارن و نامتقارن از جمله مین‌های پیشرفته دریایی، زیردریایی‌های کوچک اما توانمند، پرتابگرهای موشک‌های کروز پدافند ساحلی، کرفت‌های تهاجمی و موشک‌های بالستیک ضدکشتی، است.»

هرچند موشک‌های کروز خلیج فارس ایران اولین بار در سال 1389 رونمایی و پس از آن مدل‌های دیگری از آن نیز معرفی شد، اما این اولین بار است که پنتاگون به عملیاتی شدن این موشک‌ها اذعان می‌کند. مقامات آمریکایی تاکنون از اظهارنظر بیشتر در رابطه با این گزارش، خودداری کرده‌اند.

 
موشک هوشمند و بالستیک «خلیج فارس» یک موشک مافوق صوت و کشتی‌زن بوده و تفاوت آن با موشک‌های قبلی این است که دیگر موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیر صوت و به صورت کروز عمل می‌کردند اما «خلیج فارس» با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

این موشک می تواند انواع شناورهای دشمن را در فاصله 300 کیلومتری مورد هدف قرار دهد. موشک «خلیج فارس» به صورت هدایت ترکیبی عمل کرده به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل می کند و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.

سوخت موشک «خلیج فارس» جامد است و این موشک توسط مرکز تحقیقاتی نیروی هوافضای سپاه طراحی و توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است. لازم به ذکر است که این موشک استراتژیک که یکی از شاهکارهای سردار شهید حسن طهرانی مقدم به حساب می آید قابلیت شلیک از روی لانچرهای سه تایی را نیز دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
1
0
توان دفاعی کشور باید با جدیت تمام دنبال شود . آمریکا و کشور های غربی هم تهاجم همه جانبه شان علیه ایران را هرگز فراموش نکنند . همه باید آماده دفاع از مرزهایمان و امنیت ملی باشیم .
پاسخ