۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۹۸۴۸
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:هیچ برنامه ای برای همکاری نظامی با ایران برای مقابله با داعش نداریم.
ماری هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا ایرانی ها هم می توانند نقشی در ائتلاف بر ضد داعش داشته باشند؟ گفت: ما معتقدیم که تمامی کشورها بدون توجه به اختلافاتشان باید با همدیگر برای رسیدن به هدف شکست فوری داعش وارد تعامل با هم شوند.این یک ائتلاف آمریکایی نیست بلکه ائتلافی جهانی است.معتقدیم که تمامی کشورها باید برای رسیدن به این هدف تعامل کنند.حالا اینکه چه کسی با آمریکا تعامل می کند؟سوال متفاوتی است.

وی افزود:ما قصد نداریم که در اقدام نظامی با ایران همکاری کنیم و یا اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهیم.ما هیچ برنامه ای برای این کار نداریم اما ما این موضوع را به شفافیت بیان کرده ایم که داعش نشان دهنده تهدیدی نه تنها برای آمریکا بلکه برای تمامی منطقه و از جمله ایران است.معتقدیم که تمامی کشورها بدون توجه به اختلافاتشان با ما باید به طرف هدف شکست فوری داعش با هم تعامل کنند.هر کشوری با کشور دیگر اختلاف دارد.مذاکره مابا هر کشوری بستگی به توانایی های آن و روابطش با عراق ودیگر مکان هایی دارد که ما در تلاشیم که داعش را شکست دهیم.

هارف در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید در سی و شش ساعت گذشته گزارشهایی درباره همکاری های ایران و آمریکا منتشر شده است،نظر شما چیست؟من در این باره به طور شفاف اعلام کردم که ما قصد نداریم که در اقدام نظامی با ایران همکاری کنیم و یا اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهیم.ما هیچ برنامه ای برای این کار نداریم.

وی در ادامه گفت:ما پیشتر هم گفته ایم که خواهان وارد شدن ایرانی ها همانند دیگر بازیگران منطقه ای درباره مقابله با این تهدید هستیم.برنز معاون وزیر خارجه چندماه پیش و در حاشیه مذاکرات پنج به علاوه یک در وین با ایرانی ها مذاکره کرده است و ما مذاکراتی مشابه به آنها در گذشته درباره افغانستان داشته ایم.در خلال این مذاکرات ما به طور شفاف اعلام کرده ایم که حاکمیت عراق باید محترم شمرده شود.نیاز است که همه ما تمرکز خود را بر روی حمایت از دولت عراق بگذاریم تا یک دولت فراگیر تشکیل شود.ما آماده مذاکره با آنها هستیم اما در اقدامی نظامی با آنها مشارکت نمی کنیم.

وی افزود:ما به طور آشکارا اعلام کرده ایم که نقش مهمی در امدادرسانی به حومه آمرلی و شکستن محاصره این شهر ایفا کرده ایم. اما من گفته ام و به طور شفاف هم موضوع خود را بیان کرده ایم که ما قصد نداریم که در اقدام نظامی با ایران همکاری کنیم.

هارف درباره انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع اتمی ایران هم گفت:هنوز آژانس بین المللی انرژی اتمی این گزارش را منتشر نکرده است و چون هنوز منتشر نشده است من نتوانسته ام به مفاد آن دسترسی داشته باشم.به طور کلی همانطور که دیروز گفتم ما به طور متناوب از ایران می خواهیم که به طور کامل به همکاری بدون وقفه خود با آژانس ادامه دهد.

 وی افزود:ما می دانیم که مسائل مهمی بین ایران و آژانس از جمله بعد نظامی احتمالی ایران وجود دارد.ما به این موضوع به عنوان یک موضوع کلی نگاه می کنیم و در این زمینه مذاکرات دو جانبه ای داریم.بخشی از این مذاکرات در جریان است و ما مذاکراتی در سازمان ملل خواهیم داشت که این بخشی کلیدی است.هارف درباره سوال خبرنگاری پیرامون فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری آمریکایی در ایران گفت:من جزئیاتی در اختیار ندارم.وی درباره کشته شدن مرد شماره دو داعش گفت:من حقیتا تصور نمی کنم که این گزارش ها واقعیت داشته باشند.من نمی توانم آنرا تایید کنم.

وی افزود:برت مک گورک مشاور معاون وزیر خارجه وارد بغداد شده است.او در مدت زمان چند روز با رهبران عراق درباره تلاش های دو جانبه برای مقابله با داعش از جمله ایجاد ائتلافی منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهد کرد.

هارف درباره موضوع حضور اتباع آمریکا در بین گروههای تروریستی در عراق و سوریه گفت:ما ابزارهای گوناگونی برای ردیابی آنها در اختیار داریم.قصد ندارم که از آنها نام ببرم.این موضوعی است که به خوبی بر روی آن تمرکز کرده ایم و مراکز اطلاعاتی خیلی از افرادی را که به آنجا رفته اند ردیابی می کنند.وزارت خارجه شهروندان خارج از کشور را ردیابی نمی کند.به نظرم این افراد نام خود را در سیستم های وزارت خارجه ثبت نمی کنند بنابراین تمامی تمرکز ما بر روی ابزارهای اطلاعاتی است و این ارجحیت بیشتری برای ما دارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر