۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۹۸۱۴
نشست خبری رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ارومیه برگزار شد.
سردار سرتیپ پاسدار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و فرمانده قرارگاه دفاع سایبری عصر امروز در نشست خبری که در محل استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: هدف اصلی از اجرای طرح‌های پدافند غیر عامل، کاستن از آسیب‌پذیری نیروی انسان، تأسیسات و تجهیزات حساس و حیاتی کشور در برابر تهدیدهای احتمالی دشمنان است که بر این اساس لازم است این مسئله در مباحث توسعه‌ای کشور وارد شوند.

وی با اشاره به تغییر و تحولات سیاسی در کشور و انتصاب و جابجایی مدیران اجرایی دولتی، بر لزوم احساس نیاز برای بازنگری در سیاست‌ها و رویکردهای تخصصی پدافند غیر عامل تأکید کرد و افزود: موضوع پدافند غیر عامل به نوعی مدیریت تهدیدات بر کشور بوده و بر این اساس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

جلالی با اشاره به تغییر و تحول‌های سریع در ماهیت تهدیدها، بر لزوم تغییر در قدرت دفاعی کشور متناسب با ماهیت تهدیدها اشاره کرد و افزود: تنها در این صورت است که می‌توان به امنیت پایدار داخلی و مقاوم در برابر تهدیدهای دشمنان رسید.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل، پدافند را بی‌اثر کردن تهدید بر کشور عنوان کرد و افزود: در گام نخست باید تهدیدها را شناسایی کرد و با شناخت دقیق و تخصصی آن تهدیدها، پیامدهای آن را بر کشور احصاء کرده و رویکرد دفاعی جدید را به کار بست.

وی تصریح کرد: اگر رویکردها در این زمینه ثابت و استاتیک باشند، اقدامات دفاعی انجام شده قدرت مقابله با تهدیدهای آینده کشورهای دیگر را نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه از سال 2006 میلادی به بعد جنگ سایبری در دنیا به وجود آمده است، گفت: اکنون ساز و کارهای ارتش سایبری در برخی کشورها وجود دارد که این مسئله خود ضرورت دفاع در برابر اینگونه تهدیدها را نشان می‌دهد.


رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به اقدامات مقابله‌ای مناسب ایران در این زمینه، گفت: اکنون ایران جزو 10 کشور دنیا است که دارای مالکیت دفاعی در حوزه سایبری بوده و بر این اساس استراتژی منحصر بفرد و برنامه‌های جامعی نیز تدوین کرده‌ایم.

جلالی به تهدیدات بیولوژیکی و زیستی کشورها علیه یکدیگر نیز اشاره کرد و افزود: این تهدیدها در شش حوزه آب، غذا، کشاورزی، دام، انسان و محیط بوده‌اند که باید توان مقابله‌ای خود را در برابر این نوع تهدیدها نیز افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه تأمین امنیت غذایی نیاز به ساز و کارهای پدافندی دارد، گفت: باید در حوزه‌های مختلف نخست تهدیدها را شناسایی کرد و سپس با شناسایی مهاجم، اقدامات دفاعی لازم را انجام داد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با توجه به اینکه آمریکا در برخورد با کشورها گره‌های اصلی آنها را مورد توجه قرار می‌دهد، گفت:‌ باید ابزار، سامانه و آمادگی دفاعی در برابر تهدیدهای مختلف را داشته باشیم.

جلالی ادامه داد: چنانچه برنامه‌های توسعه‌ای کشور بدون توجه به پدافند غیر عامل باشد، صرفا شاهد توسعه بلورین در کشور خواهیم بود که این مسئله خود به نوعی آسیب بزرگ برای کشور تلقی می‌شود.

وی در این میان به بیان مثال‌های عینی مختلف پرداخت و گفت: ‌به طور مثال عدم توجه به موازی‌سازی در حوزه انرژی، به عنوان توسعه بدون ملاحظه به مولفه‌های پدافند غیر عامل بوده و خود می‌تواند به عنوان آسیبی بزرگ تلقی شود.


وی در این میان به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره کرد و افزود: پدافند غیر عامل باید در کشور شعله‌ور شده و به عنوان فرهنگ عمومی توسعه یابد.

جلالی اقدامات اولویت‌دار امسال در حوزه پدافند غیر عامل را در پنج زمینه عنوان کرد و افزود: پدافند در حوزه سایبری و تولید محصولات مطمئن و بومی، پدافند پرتویی( به ویژه در سه استان اولویت‌دار در این زمینه)، پدافند زیستی(به ویژه در مناطق مرزی کشور)، توجه به زیرساخت‌های لازم در این زمینه و در نهایت فرهنگ‌سازی و آموزش در این حوزه است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در حوزه آموزش، به ایجاد و راه‌اندازی رشته‌های مختلف در مقاطع کارشناسی ارشد در زمینه پدافند غیر عامل اشاره کرد و افزود: اکنون بیش از یک‌هزار و 200 نفر فارغ‌التحصیل ارشد در زمینه رشته‌های مرتبط با این مبحث داریم.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه فنی و مهندسی اشاره کرد و افزود: در طول چند سال اخیر 110 آئین‌نامه فنی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده و آموزش‌های لازم در حوزه پدافندی را به مشاوران تخصصی 350 شرکت مهندسی ارائه کرده‌ایم.

جلالی بر لزوم تأمین زیرساخت‌های پایدار در برابر تهدیدات متصور تأکید داشت و با اشاره به لزوم ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در این خصوص، افزود: بحث پدافند غیر عامل باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه مباحث مربوط به پدافند غیر عامل را به عنوان باوری ملی از دستگاه‌های اجرایی مطالبه کنند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر