۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۹۷۷۱
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد
استادیار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: لازم نیست دانش استفاده از پدافند غیرعامل در مدیریت سلامت را به طور کامل بیاوریم؛ می توان کمی عقب تر ایستاد اما از تکنولوژی بومی استفاده کرد.
غلام‌رضا معصومی بعد از ظهر امروز در نخستین کارگاه اصول مدیریت سلامت در حوادث و بلایای مازندران که در دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان برگزار شد، گفت: بخش درمان و سلامت در بحث پدافند غیرعامل و پاسخ به حوادث غیرمترقبه نقش کلیدی دارد و این نقش بدون توجه به اصول مدیریت سلامت نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

وی بیان داشت: بحث سلامت، تعطیل‌بردار نیست و ما همواره در معرض خطرات و آسیب‌های از پیش تعیین‌نشده‌ای ناشی از حوادث انسان‌ساز یا طبیعی هستیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه استراتژی پدافند غیرعامل در نظام سلامت کشورها نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت بحران دارد، اذعان داشت: خیلی مهم است که بحث‌های مدیریت بحران در حال ورود جدی به بخش سلامت است، اما هنوز جزو برنامه‎‌های ادغام یافته نیست و این جزو ایده‌آل‌هایی است که باید به دنبال آن برویم.

معصومی با اشاره به پیش‌بینیِ شناسایی و آنالیز تهدیدات و تهیه سناریوی تهدیدات تخصصی در لیست ماموریت‌های حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: آن چیزی که خیلی مهم است و با آن درگیر خواهیم شد؛ بحث دفاع بیولوژیک است که قرارگاه زیستی آن در کشور ایجاد شده اما فقط یک تابلوی خالی زدیم و هنوز ساختار مشخصی در آن نداریم.

وی بیان داشت: همه بحث‌های ما این است که به دنبال حساس‌سازی پرسنل حوزه سلامت باشیم، باید براساس نشانه‌های بیماری‌ها به دنبال مقابله با آن برویم.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عناوین برنامه‌های کلان در حوزه پدافند غیرعامل، اظهار داشت: لازم نیست تکنولوژی را به طور کامل بیاوریم، اگر می‌خواهیم در این بخش از تکنولوژی استفاده کنیم باید بومی باشد، می‌شود کمی عقب‌تر ایستاد اما از تکنولوژی خودمان استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ضرورت سازماندهی مردم و گروه‌های متخصص و داوطلب، گفت: در زمان بحران، ساماندهی این موارد بسیار حساس است زیرا مدیریت صحیح آن به کاهش تلفات و افزایش راندمان کاری منجر می‌شود.

به گزارش فارس، معصومی همچنین در بخش دارویی اظهار داشت: باید بتوانیم این توانمندی را داشته باشیم که در مواقع بحرانی، تمام خط تولیدهای ما به سمت داروهای اصلی و اساسی تغییر کنند.

استادیار طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: در مواقع بحرانی مانند وضعیت جنگ، دشمن علاوه بر اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل و اطلاعاتی را هدف قرار می‌دهد، روش‌هایی برای آسیب زدن و از بین بردن توان مردمی را آزمایش می‌کند.

وی تصریح کرد: در جنگ غزه دیدیم که اسرائیل چهار بار به غزه حمله کرده، به دلیل فرمی که انجام داده و شکست خورده، جای خوشحالی دارد اما از این نظر که سخت‌افزارها و مواد جدیدی روی فلسطینی‌ها تست شده است، جای خوشحالی ندارد.

معصومی بار دیگر تاکید کرد؛ بخش سلامت موضوع مهمی در پدافند غیر عامل است و برگزاری کارگاه‌های اصول مدیریت سلامت باید فعالیت‌های خود را هدفمندتر و مستمر انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر