۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۹۷۲۲
در حوزه اندیشه و فکر غربی؛ آنچه امروز دارد به عنوان یک عنصر عمده در معادلات استعمار فکری در جهان مطرح می‌شود، غلبه بازی‌های رایانه‌ای در تولیدات رسانه‌ای است.

حتما تا به حال برای رسیدن به مقصدتان از اتوبوس، تاکسی یا مترو استفاده کرده‌اید و حتما تا به حال شاهد بوده‌اید که برخی مشغول استفاده از دستگاه تلفن همراه‌شان هستند؛ اما نه به قصد گفت‌وگو، بلکه به قصد گذران راه و تفریح. این کار البته به خودی‌خود محل اشکال نیست؛ اما وقتی به عنوان فرایندی فراگیر در جامعه گسترش می‌یابد، نشان‌دهنده خطراتی است که آینده فکری و عقلی جامعه را تهدید می‌کند.

 

بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های رایانه‌ای

در حوزه اندیشه و فکر غربی؛ آنچه امروز دارد به عنوان یک عنصر عمده در معادلات استعمار فکری در جهان مطرح می‌شود، غلبه بازی‌های رایانه‌ای در تولیدات رسانه‌ای است. در آینده این رسانه از منظر تاثیرگذاری، تلویزیون و رسانه‌های مکتوب و مجازی را درنوردیده‌ و قریب است که پدیده‌ای غالب در شکل‌دادن به عادات فکری مردم شود. به بیان دیگر؛ دهه آینده د‌هه‌ای است که جهان به سمت تاثیرپذیری از بازی‌های رایانه‌ای می‌رود و اندیشه غربی نیز‌ از این دریچه انتقال می‌یابد؛ اما پرسش این‌جاست که چرا حاکمیت و قدرت تک‌قطبی تلویزیون، جای خود را به «بازی» می‌دهد و حاکمیت رسانه دوقطبی می‌شود. ‌

 

در این راستا می‌توان گسترش این رسانه را این‌گونه تحلیل کرد که بازی‌های رایانه‌ای تفاوت و برتری ویژه‌ای که نسبت به سایر مدیوم‌ها دارد حضور مخاطب در جریان بازی و شکل‌دهنده آینده حضور او در بازی است.این فرایند لذتی فزاینده ایجاد می‌کند که در اثنای آن می‌توان کارهای تبلیغاتی فرهنگی و سیاسی فراوانی کرد؛ نقطه هدف این جریان هم کودکان هستند.

 

به بیان دیگر؛ انسان غربی که با عینک سوبژکتیو و به عنوان «فاعل شناسا» یا انسان برتری که قرار است جهان را تعریف دلخواه خود کند؛ این‌بار به سراغ کودکان سراسر جهان رفته است.او برای کودکان برنامه‌ریزی کرده و ما از این موضوع غافلیم؛ آنها کودکان خود را وارد جریانی بزرگ به نام «فلسفه برای کودکان) (Philosophy for Children) کرده‌اند که پیرو میراث عقلی و سنت فکری خود کارکردهای خرد را بیاموزند و بیاموزند که چگونه می‌شود با عقل در معنای فلسفی، با دیگران جدل کرد؛ شاید یکی از مهم‌ترین این روش‌ها؛ روش «دیالکتیکی سقراطی» است که با آن کودکان می‌آموزند به اصل «چیزها» برسند.کودکان ما اما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اندیشیدن هستند و یکی از راه‌های آن جریانی است که به کودکان به شکلی روشمند فلسفه را بیاموزد. کودکان با آموختن فلسفه (شیوه‌های درست کارکرد عقل) به‌راحتی تحت تاثیر جریانات حاکم بر استعمار فکری قرار نخواهند گرفت.

روزنامه ملت ما
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر