۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۹۷۱۷
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیشنهاداتی از طرف کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اروپایی برای بازطراحی رآکتور اراک ارائه شده و در حال بررسی هستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیشنهاداتی از طرف کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اروپایی برای بازطراحی رآکتور اراک ارائه شده و در حال بررسی هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بر اساس تفاهم نامه امضا شده با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متعهد به تولید سانتریفیوژ توبولار برای تولید واکسن های دامی بودیم که نخستین سانتریفیوژ تولیدی را تحویل انستیتو پاستور دادیم.

علی اکبر صالحی امروز (دوشنبه ) پس از امضای دو تفاهم نامه با سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این سانتریفیوژها از 16 هزار تا 80 هزار دور است که اکنون در حال کار بر روی سانتریفیوژهای 40 هزار دور هستیم.

وی با بیان اینکه در آینده نیز قرار است برای تولید سانتریفیوژهای با 80 هزار دور کار کنیم، گفت: امسال دو شرکت دانش بنیان در این زمینه تاسیس می کنیم زیرا می خواهیم تصدی گری دولت را در عرصه فن آوری به تدریج کاهش داده و به بخش خصوصی و مهندسانی که مبتکر اینگونه فعالیت ها هستند، واگذار کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر این دو شرکت به صورت آزمایشی کارایی خود را نشان دادند سعی می کنیم شرکت های دانش بنیان دیگر نیز در فعالیت های گسترده صنعت هسته ای در سایر زمینه ها ایجاد کنیم.

سانتریفیوژهای توبولار برای تولید واکسن های دامی است که در آینده برای تولید واکسن های انسانی نیز به کار می رود.

صالحی با اشاره به دو تفاهم نامه همکاری امضا شده بین سازمان انرژی اتمی و سازمان مدیریت صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تفاهم نامه منعقد شده با سازمان مدیریت صنعتی در رابطه با تربیت نیروی انسانی و انتقال تجارب صنعتی است که می خواهیم بر اساس آن همکاری های گسترده آموزشی را به یکدیگر فراهم کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار امیدواری کرد نتیجه این تفاهم نامه ارتقای سطح علمی و تجربه کارکنان و متخصصان در سازمان انرژی اتمی باشد.

وی درباره تفاهم نامه امضا شده بین سازمان انرژی اتمی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز توضیح داد: سازمان انرژی اتمی در شرایطی است که می تواند تجارب اندوخته خود را به بخش های دیگر کشور از جمله حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت منتقل کند.

معاون رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد بتوانیم تجهیزات مورد نیاز بخش سلامت را در ارتباط با مسایل پرتویی و انواع تجهیزاتی که قابلیت ساخت و یا بازسازی در ایران دارد، انجام دهیم.

صالحی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، دوره های آموزشی برای کسانی که در حوزه سلامت با این تجهیزات سروکار دارند، برگزار می شود.

وی با بیان این که این دوره های آموزشی برای بالابردن سطح علمی پزشکانی است که با انواع رادیوداروها بویژه رادیوداروهای جدید سروکار دارند، اظهار داشت: نیاز است که سطح آموزش پزشکان را در این خصوص بالا ببریم تا بتوانند به درستی و خوبی از این رادیوداروها استفاده کنند.

 امیدواریم امسال شاهد امضای توافق نامه ساخت نیروگاههای جدید هسته ای در بوشهر باشیم

رییس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برای ساخت نیروگاه جدید هسته ای مراحل آخر مذاکرات با روسیه در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که امسال شاهد امضای توافق نامه در این زمینه و آغاز ساخت نیروگاه های جدید در سایت بوشهر باشیم.

وی با بیان این که پیش از این اعلام کردیم که نیروگاه های جدید همراه با آب شیرن کن خواهد بود، گفت: بنا بر این است برای مناطقی که نیاز به آب شیرین دارند نیز، این عنصر حیاتی تولید شود که بوشهر یکی از این نقاط است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر امسال ساخت دومین نیروگاه بوشهر آغاز شود، 8 سال دیگر وارد مدار می شود.

صالحی با اشاره به دستاوردهای بدست آمده در حوزه فناوری هسته ای از ابتدا تاکنون، گفت: باتوجه به فاصله چند دهه اخیر که در این توسعه این فناوری بوجود آمد، امیدواریم در دولت تدبیر و امید شاهد رونق و تحول جدی در این حوزه باشیم.

 آژانس کنوانسیون منع خرابکاری هسته ای را تدوین کند

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به شناسایی ویروس استاکس نت اظهار داشت: وزیر ارتباطات وقت اعلام کردند که چنین ویروسی به برخی مراکز آسیب رسانده است و تا آن زمان حتی نمی دانستیم استاکس نت را چگونه می نویسند اما با کمک حفاظت امنیت سازمان انرژی اتمی و سایر مراجع آن را بررسی کردیم و آثار این ویروس را شناسایی و درصدد مقابله برآمدیم.

صالحی با بیان این که می فهمیم غربی ها از پیشرفت ایران عصبانی هستند، گفت: پس از تجربیات و بررسی های زیاد و شناسایی معایب تجهیزات که با شگردهای بسیار عجیبی در این تجهیزات به کار گرفته شده اند به راحتی می توان فهمید که آنها که سرمایه گذاری زیادی برای این خرابکاری ها کرده اند، از چه عصبانی اند.

صالحی تاکید کرد: ما چالش بزرگ علمی با غرب در زمینه خرابکاری های آنان داریم و به نوعی باید از آنها به خاطر چنین اقداماتی که باعث شده است بیشتر بیدار و هوشیار شویم تشکر کنیم؛ مهندسان ما توانسته اند به سطح بالایی از آگاهی و تجارب ارزشمند در این زمینه دست یابند.

رییس سازمان انرژی اتمی به حساسیت صنعت هسته ای و بی حد و مرز بودن هر نوع اتفاق ناگوار و تبعات آن در این صنعت اشاره کرد و افزود: در چارچوب کنوانسیون های هسته ای به آژانس پیشنهاد می کنم که کنوانسیون جدیدی را در رابطه با منع خرابکاری هسته ای تدوین و تهیه کند تا خرابکاری هسته ای ممنوع شود.

صالحی همچنین از مداخله و حضور برخی شرکت ها و کشورهای اروپایی و آسیایی در زمینه خرابکاری هسته ای خبر داد و اظهار داشت: متاسفانه خیلی از کشورها، شرکت ها و صنایع صاحب نام اروپایی در صنعت، در فرآیند خرابکاری با آمریکا و رژیم صهیونیستی سهیم شده اند که اگر روزی اسامی این شرکت ها و کشورها را اعلام کنیم، اعتبار آنها خدشه دار می شود.

وی گفت: شاید برخی سفرای این کشورها را بیاوریم و از نزدیک آنها را در جریان اقدامات کشورهایشان قرار دهیم حتی در این زمینه کشورهای آسیایی در حال رشد حضور دارند که ما به ناچار از آنها تجهیزاتمان را خریداری می کنیم.

پیشنهادات از کشورهای اروپایی و روسیه برای بازطراحی اراک

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ارایه پرسشنامه طراحی درباره اراک در راستای بازطراحی این رآکتور است؟ گفت: بازطراحی بحث جداگانه ای است و ارتباطی به آژانس ندارد. پیشنهاداتی از طرف کشورهای مختلف از جمله روسیه و کشورهای اروپایی ارایه شده است و در حال بررسی هستیم.

صالحی گفت: برای بازدید از تأسیسات هسته ای همواره یک پروتکل خاص برای چگونگی بازرسی ها فراهم می شود که قرار است پروتکل برای رآکتور اراک نیز تهیه و تنظیم شود که ارایه پرسشنامه در همین راستا است.

وی همچنین در رابطه با ساخت نیروگاه های جدید افزود: ما با روس ها در حال صحبت هستیم و مراحل آخر کار را طی می کنیم. البته در رابطه با ساخت نیروگاه های هسته ای چند کشور اروپایی و آسیایی هم پیش قدم شده اند اما تا به نتیجه نهایی نرسیم نمی توانیم خبری را تایید کنیم.

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور امروز در دومین روز هفته دولت با حضور علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی به مدت یک هفته گشایش یافت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر