۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۹۷۰۴
دمپسی:
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید که گروهک تروریستی داعش به تهدیدی مستقیم برای آمریکا بدل شده و باید در سوریه به مقابله با آن پرداخت.
  ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده روز یکشنبه مدعی شد که شبه‌نظامیان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به تهدیدی مستقیم برای سرزمین آمریکا بدل شده‌اند.وی بدون اشاره به حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم ۳ سال گذشته از داعش در نبرد علیه دولت بشار اسد، به قوای مسلح ایالات متحده توصیه کرد که با داعش در سوریه مقابله کنند.

با این حال، آقای دمپسی ابراز داشت که به باور وی، داعش همچنان بیشتر در نقش یک خطر منطقه‌ای است تا خطری برای آمریکا یا اروپا.رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده همچنین مدعی شد که در نبرد علیه داعش، متحدین منطقه‌ای آمریکا نظیر ترکیه، اردن و عربستان سعودی مشارکت خواهند داشت. وی باز هم به نقش متحدین منطقه‌ای آمریکا در تکوین و حمایت از داعش اشاره‌ای نکرد.

دمپسی که در یک هواپیمای نظامی در مسیر افغانستان سخن می‌گفت، افزود: «من فکر می‌کنم داعش تاکنون بسیار بی‌رحم بوده است. آنها خود را در یک مشروعیت مذهبی رادیکال قرار داده‌اند که همه آنهایی را که نام بردم تهدید می‌کند به‌همین خاطر فکر می‌کنم که آنها تمایل دارند در نبرد با داعش شریک ما باشند.»

منظور آقای دمپسی از مشروعیت مذهبی، احتمالا همان تفکر تکفیری است که ریشه اصلی آن در عربستان سعودی است.وی همچنین بار مقابله با داعش را بیشتر بر دوش متحدین منطقه‌ای واشنگتن دانست و ابراز داشت: «از ابعاد مختلف، برای متوقف کردن و سپس شکست داعش، نقش آنها بیشتر است تا ما!»

پیش از این، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز از احتمال اقدام نظامی واشنگتن علیه داعش در سوریه خبر داده بود.واشنگتن پس از آن تصمیم خود برای حمله به داعش در سوریه را اعلام کرده که انتشار یک ویدئوی مشکوک در فضای مجازی، از سر بریده شدن یک خبرنگار آمریکایی در سوریه خبر داده است.برخی کارشناسان نسبت به سندیت ویدئوی مزبور ابراز تردید کرده‌اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر