۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳
کد خبر: ۹۶۹۲
وزیردفاع:
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایران به هرگونه تجاوز از هر نیروی بیگانه‌ای پاسخ کوبنده خواهد داد و هیچ ابایی از پاسخ به تجاوزها ندارد.
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما، با اشاره به ۲ هدف کلان وزارت دفاع اظهار داشت: ما باید در سازمان تلاش کنیم که قدرت طراحی و تولید را بالا ببریم و این کار با استفاده از ظرفیت ملی صورت می‌گیرد، همچنین باید اتکای خود را به خارج از مرزها کم کنیم و عمق ساخت و تولید خود را بالا ببریم.

دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا بازدید از یک مرکز نظامی مانند پارچین در حیطه اختیارات آژانس انرژی اتمی است یا نه، گفت: با توجه به اینکه مذاکرات 1+5 به نقاط حساسی رسیده و با وجود اینکه مسئولان ذی‌ربط سعی کردند تا اطلاعات لازم را به مردم بدهند، می‌دانیم آنچه غرب به بهانه‌های واهی تسلیحات اتمی، تحریم‌ها و قطعنامه‌های ظالمانه علیه ایران صادر می‌کند مبتنی بر واقعیت نیست.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد:‌ یکی از مسائلی که ملت ما امروز باید به آن توجه کند این است که این موضوع یک بحث حیثیتی برای آنها شده و شورای امنیت و آژانس اتمی جز منافع غرب رسالت دیگری ندارد.

دهقان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای شفاف‌سازی طرح نظارت آژانس تمام فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و ناظرین آژانس در تمام مراکز حضور دارند لذا ایران فعالیتی را که از دید آژانس به دور باشد انجام نمی‌دهد و آژانس بارها از پارچین بازدید کرده که حتی در آخرین بار به آنها گفته شد هر نقطه‌ای در پارچین که مورد سؤال است را بگویید و بروید آن را ببینید که هیچ موردی نبود و یک بار هم خودشان اعلام کردند که این موضوع تمام شده است.

وی تأکید کرد: دلیلی برای حضور مجدد آنها در پارچین نمی‌بینیم اما حالا می‌بینیم با فشارهای اسرائیل و دشمنان ما آژانس حرکات نامعقولی انجام می‌دهد لذا آنچه گفته می‌شود هیچ مبنای ندارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص پهپاد اسرائیلی ساقط شده توسط سپاه نیز گفت:‌ با توجه به مکان ساقط شدن آن هدفش روشن است. هم اسرائیل و هم آمریکا هدفی را برای خود تعریف می‌کنند تا بگویند ما هر زمانی که اراده کردیم در فضای یک کشور حاضر می‌شویم که این کار هم برای جاسوسی است و این مورد هم در همین مسیر قابل تبیین است.

دهقان ادامه داد: ایران هر نوع تجاوز و از هر متجاوزی را در هر شرایطی پاسخ می‌دهد و متجاوزان حتماً پاسخ کوبنده و تمام کننده دریافت می‌کنند. این پیام جدی ایران است و برای اثبات این ادعا هم عمل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آن طور که اعلام شده این یک پهپاد هدایت‌پذیر اسرائیلی بود که همکاران ما در نیروهای هوافضای سپاه آن را ساقط کرده‌اند و حتماً قطعات باقیمانده آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و حتی اگر در کامپیوتر آن اطلاعاتی باشد به دست خواهد آمد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: وزارت دفاع و صنایع دفاعی در قالب 6 سازمان، 31 گروه و بیش از 130 صنعت فعالیت می‌کنند تا به سمت تولید قدرت بازدارندگی برویم و پاسخی تعیین‌کننده به هر متجاوز بدهیم.

دهقان افزود: ما در بحث تولید محصولات امروز از تکنولوژی جهانی فاصله گرفته‌ایم و عمده فناوری‌های ما در تولید سلاح و تجهیزات متکی به دانش داخلی است که سبب می‌شود دشمن اطلاع چندانی از توان ما نداشته باشد. ما بایستی به گونه‌ای عمل کنیم که مورد غافلگیری فناورانه دشمن قرار نگیریم و بلکه دشمن را غافلگیر کنیم.

وی اظهار داشت: ما در حدود 4 هزار و 900 قلم مواد اولیه در صنایع دفاعی داریم که بیش از 4 هزار قلم آن بومی شده و همچنین از 9 هزار و 500 فناوری برای تولید سلاح و جنگ‌افزار بیش از 6 هزار مورد آن کاملاً داخلی شده است. ما در حوزه مواد انفجاری و آتش‌زا کیفیت و قدرت انفجار را بالا می‌بریم و به سمت هوشمندسازی مهمات هم پیش رفته‌ایم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات حوزه صنایع دریایی گفت: ما در بخش زیردریایی‌های کلاس متوسط جزو معدود کشورهایی هستیم که توان طراحی و تولید این نوع زیردریایی‌ها با کارکردهای عملیاتی بالا اعم از حمل اژدر و دریانوردی طولانی‌مدت داریم که آخرین نمونه آن آزمایشات اولیه خود را طی می‌کند و به زودی رونمایی می‌شود.

دهقان تأکید کرد: زیردریایی‌های سبک را نیز تولید می‌کنیم که به نیروی دریایی سپاه و ارتش تحویل می‌دهیم و در حوزه زیردریایی‌های سنگین هم به دنبال ساخت زیردریایی کلاس طارق هستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر ناوشکن جماران که ساخته شد کار ساخت ناوشکن دماوند نیز تمام شده و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود. ما همچنین قادریم قایق‌های تندروی موشک‌انداز، اژدرافکن و حمل‌کننده راکت و توپخانه را طراحی و تولید کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به رونمایی از ۲ موشک کروز دریایی جدید قدیر و نصر بصیر گفت: این دو موشک تحویل نیروهای دریایی می‌شوند و در سال آینده موشک قدیر به مقتدر تبدیل خواهد شد که برد آن ۲ برابر خواهد بود و در حوزه جنگ الکترونیک نیز بر روی این موشک‌ها کار شده است.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اینکه ما با نصب موشک‌های جدید بر روی جنگنده F4 برد موشکی آن را از چهار پنج کیلومتر به 200 کیلومتر رسانده‌ایم یک قابلیت راهبردی است ما موشک‌های مختلف زمین پایه را هوا پایه کرده و بر روی جنگنده‌ها و بالگردها نصب کرده‌ایم.

دهقان با بیان اینکه اقدامات هوافضای وزارت دفاع جنبه مؤثر بازدارندگی نیروهای مسلح ایران است، گفت: در حوزه موشک‌های زمین به زمین، سوخت جامد و مایع اقداماتی خوبی صورت گرفته و گام‌های بعدی سریع‌تر برداشته می‌شود.

وی افزود: ما در همه رنج‌های پرتابی هم موشک سوخت جامد و هم سوخت مایع داریم و به دنبال این هستیم که سکوهای پرتاب همه موشک‌های زمین به زمین‌مان را واحد کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: ما باید به این سمت برویم که آماده‌سازی پرتاپ موشک‌مان به 45 دقیقه و کم‌کم به نیم ساعت برسد و هرچه بردمان را افزایش بدهیم می‌توانیم در عمق بیشتری در کشور عمل کنیم.

دهقان با اشاره به توجه بر بحث دقت اصابت موشک گفت: موضوع دیگر دوره زمانی قابل اعتماد سوخت جامد و مایع موشک‌ها است که هرچه کوتاه‌تر باشد ما باید موشک‌های بیشتری در زمان کمتری تولید کنیم و اکنون ما در حوزه سوخت جامد و مایع مرز نگهداری را به 10 سال و بیشتر رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه در همه سطوح سیستم‌های پدافندی در بهترین وضعیت قرار داریم، گفت: ما موشک صیاد 2 که موشکی برد متوسط و ارتفاع بلند بود را تست کردیم و در آینده نزدیک موشک صیاد 3 که موشکی برد بلند و ارتفاع بلند است را تست خواهیم کرد که در این صورت همه سطوح هوایی ما را در برابر تهدیدات پوشش می‌دهند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان با بیان اینکه در تعامل با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گام‌های خوبی برداشته شده است، گفت: ما با عراق، ‌آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و عمان سفر متقابل داشته‌ایم و با چین روابط خوبی برقرار کرده‌ایم و به دعوت دولت روسیه به آنجا سفر کرده و آبان‌ماه میزبان وزیر دفاع روسیه خواهیم بود ما زمینه‌های همکاری خوبی با روسیه و چین تعریف کرده‌‌آیم و با افریقا نیز تعامل داریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر