۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۹۶۵۵
ماری هارف:
سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت اگر ایران مايل به ایفای نقش سازنده در کمک به تضعيف توانايی های داعش باشد، واشنگتن می‌تواند با تهران در این خصوص گفتگو کند.
به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریکا،"ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت اگر ایران مايل به ایفای نقش سازنده در کمک به تضعيف توانايی‌های گروه تروریستی داعش باشد، آمریکا می‌تواند با تهران گفتگو کند. 

 هارف در خصوص کشته شدن خبرنگار آمریکایی توسط عناصر داعش گفت:همانطور که امروز بارک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است و جان کری در بیانیه خود گفته است، من به خاطر از دست رفتن فاجعه بار "جیمز فولی" عمیقا تسلیت می گویم.ما همدردی عمیق خود را با خانواده و بستگان او تسلیت می گوییم.همانطور که رئیس جمهور گفت زندگی فولی  برخلاف زندگی قاتلان وی بود. داعش به شهرها و روستاها یورش می برد و در اقدام خشونت بار ناجوانمردانه افراد بیگناه و بی سلاح را می کشد و به زبان هیچ مذهبی صحبت نمی کند. هیچ دینی به افراد نمی آموزد که افراد بیگناه را بکشند. همانطور که رئیس جمهور گفته است زمانی که افرادی به آمریکایی ها در هرجایی آسیب وارد می کنند،ما هر کاری را برای اجرای عدالت انجام خواهیم دادو هوشیار و مراقب خواهیم بود و آمریکا به تلاش برای محافظت از مردم آمریکا ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  افزود: جامعه اطلاعاتی گزارش خود درباره صحت این ویدیو را تکمیل کرده است.ما از راههای مختلف این کار را انجام دادیم که نمی خواهم به صورت علنی درباره آنها صحبت کنم زیرا به این روش ها در آینده احتیاج داریم.ما به همه موضوعات (این که این ویدیو چه زمانی و در کجا گرفته شده است) توجه داریم و جامعه اطلاعاتی ما در حال بررسی آن است ببیند می توانیم به اطلاعات در این زمینه برسیم تا افرادی را که مسئول هستند به عدالت بکشانیم. یک آمریکایی دیگر سوتلوف ،در این تصویر ویدیویی است و ما درباره امنیت وی بسیار نگران هستیم.

وی ادامه داد: نخست وزیر انگلیس در این زمینه صحبت کرده است. وی گفته است ما افراد مسئول را شناسایی نکرده ایم اما براساس آنچه که دیده ایم این فرد به احتمال بسیار شهروند انگلیسی است. ما با این ارزیابی موافق هستیم. ما با انگلیس از نزدیک برای شناسایی این فرد همکاری می کنیم.به نظر می رسد که به احتمال زیاد این فرد یک شهروند انگلیسی باشد. جامعه اطلاعاتی بدنبال این است هر چیزی که بتواند بیابد.

وی درباره مبارزه با داعش در منطقه گفت: ما با شرکای مختلف که درک می کنند خطر داعش علاوه بر سوریه و عراق برای  آنها نیز جدی است ، سخن گفتیم.کشورهای منطقه دراین زمینه بسیار نگران هستند.ما با آنها برای قطع حمایت مالی  و سرازیر شدن جنگجویان خارجی همکاری می کنیم. بنابراین ما می توانیم دولت اسلامی را از اکسیژنی که دریافت می کند و از رونق گرفتن محروم کنیم. جدا از این مسئله ما سرانجام هرچقدر هم به طول بینجامد ،افراد مسئول در آسیب رساندن به آمریکایی ها را شناسایی وآنها را بدست عدالت می سپاریم.این مهمترین حرف رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا است. من فکر می کنم ما نشان دادیم که بسیار در این زمینه متعهد هستیم و در این  مورد نیز چنین خواهد شد. ما باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

خبرنگاری پرسید وزیر امور خارجه آمریکا گفته است آمریکا با داعش در هرجایی مقابله خواهد کرد، آیا سخن وی سوریه را نیز شامل می شود؟ هارف در پاسخ  گفت:من نمی خواهم درباره تاکتیک ها یا گزینه های اطلاعاتی صحبت کنم اما ما این توانایی را داریم افراد را به خاطر کاری که انجام داده اند،پاسخگو کنیم.ما حق داریم اقداماتی برای محافظت از مردم خود برداریم. این اصل ما را در مسیر خود به سمت جلو هدایت می کند.  رئیس جمهور گفته است ما به آنچه که در حال انجام آن در عراق هستیم ،ادامه می دهیم. امروز ارتش آمریکا چهارده حمله هوایی دیگر در اطراف سد موصل انجام داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص احتمال عملیات علیه داعش در سوریه پاسخ داد:من نمی خواهم از اینجا هر چیزی را رد یا تایید کنم اما باید بگویم امریکا حق دارد افراد را زمانی که به آمریکایی ها آسیب رساندند،پاسخگو کند.

خبرنگاری پرسید آیا اطلاع دارید داعش چه تعداد از خبرنگاران را در سوریه ربوده است؟ گفته می شود20 خبرنگار ربوده شده اند.

هارف گفت:من تعداد این خبرنگاران را نمی دانم اما اطلاع دارم شهروندان دیگر آمریکایی از جمله سوتلوف در سوریه نگهداری می‌شوند. من همچنین می دانم همانطور که گفتید دولت اسلامی تعداد زیادی از خبرنگاران ازجمله خبرنگاران سوری را ربوده است.افرادی که فقط تلاش می کردند اوضاع وحشتناک در سوریه را نشان دهند.

خبرنگاری پرسید شما بدنبال راه دیگری بودید این در حالی است که منابع مالی به دست داعش می رسید.آیا اساسا اینطور نیست که یک سال یا یکسال نیم پیش افرادی از کویت ،قطر ،عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج( فارس) از دولت اسلامی حمایت مالی کردند؟

وی مدعی شد:اصلا به این صورت نیست.ما از زمانی که داعش در سوریه  و عراق در هفته ها یا ماههای گذشته دخالت کرد،بر روی خطر داعش متمرکز شدیم.این تهدیدی است که ما بر روی آن متمرکز شدیم و با شرکای خود در منطقه  در این زمینه همکاری و تلاش کرده ایم تا جلوی حمایت مالی را بگیریم.ما به روش های مختلف در حال انجام این کار هستیم.

ماری هارف درباره آمریکایی‌های گروگان در دست داعش گفت:ما نمی خواهیم تعداد را اعلام کنیم.ما اطلاع داریم آمریکایی های دیگری هستند اما به خاطر امنیت آنها نمی خواهیم جزییاتی ارائه دهیم.

خبرنگاری پرسید آیا می توانیم انتظار داشته باشیم کشورهای غربی و ایران وسوریه در یک جبهه برای مبارزه با داعش قرار گیرند؟ ماری هارف گفت:من فکر می کنم این قرائت ساده از اوضاع در آنجا است.آنچه که ما گفتیم این است که هر کسی می خواهدبه تضعیف توانایی های داعش کمک کند این در دراز مدت گامی در مسیر درست خواهد. ما چنین شراکتی در سراسر جهان داریم چه یمن باشد یا جاهای دیگر.ما کمک می کنیم آنها ظرفیت خود را برای انجام این کار بسازندو در کنار آنها خواهیم بود.این تلاشی است که ما بر آن تمرکز داریم. 

خبرنگار پرسید درباره ایران چطور؟ ماری هارف گفت: اگر کشور‌های منطقه مایلند نقشی سازنده در کمک به تضعیف توانایی های داعش ایفا کنند،من مطمئنم که ما می توانیم با آنها گفتگو کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
مهدی خلیلی نیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
1
0
"بسم الله"
خانم سخنگو از "نقش سازنده" و "کمک به تضعیف تواناهایی های داعش" صحبت می کند و سپس در ادامه می افزاید: واشنگتن می تواند در این خصوص با تهران "گفتگو" کند.
خانم هارف؛ شما از نقش سازنده صحبت می کنید، آیا منظورتان این است که آمریکا تا کنون "نقش سازنده"ای در جلوگیری از بروز تروریسم و فرقه های تکفیری(حقانی، داعش، النصره و امثالهم) داشته است؟! و ایران هم می بایست در این باره نقشی سازنده داشته باشد؟!
خانم هارف؛ شما "کمک به تضعیف تواناهایی داعش" را مطرح می کنید... شما خود بهتر از همگان می دانید که داعش و النصره، چکیده ی وهابیتی می باشند که با طرح ریزی سازمانهای اطلاعاتی غرب و به کمک هم پیمانان دولت مطبوع شما در منطقه، پشتیبانی شده و به قدرت رسیده و این چنین با وحشی گری بر صغیر و کبیر رحم نمی کنند؛ دولتهای مرتجع عربی به واسطه چراغ سبز شماست که دلارهای کثیف نفتی را به داعش و النصره در سوریه و عراق تزریق می کنند... این سلاح های شماست که به واسطه قطر و عربستان در اختیار این آدمکشان قرار گرفته است....
خانم هارف؛ این واقعیت بر همه ی نخبگان روشن و مبرهن شده است که از زمان حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه، هرگاه که دولت مطبوع شما دسته گلی به آب می دهد، دست به مکر می یازد و از جمهوری اسلامی کمک می خواهد! درصورتی که واقعیت چنین نیست و شما به دنبال مظلومی می گردید که گناه خویش را بر گردن آن بیفکنید و از بار گناه خود فرار کنید... وگرنه دولتهای ترک و عرب مرتجع و حامی داعش بهتر از هرکسی می توانند شما را در بازداشتن داعشی که امروز طناب قلاده خودش را پاره کرده است یاری رسانند...
خانم هارف؛ به فکر آزادی دیگر اتباع خود باشید.....
پاسخ