۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۹۶۴۸
هفته آینده سالگرد سخنرانی مشهور قهرمان سیاه پوستان آمریکاست و این در حالی است که ایالت میسوری این کشور از ۱۰ روز قبل به دلیل کشته شدن یک نوجوان سیاه پوست حالت نظامی به خود گرفته است.
شهر فرگوسن در ایالت میسوری همچنان ناآرام است. پس از آنکه برقراری وضعیت فوق العاده و مقرارت منع رفت و آمد نتوانست مانع اعتراضات مردمی در این شهر شود، مقامات ایالتی دست به دامن گارد ملی آمریکا شده اند تا شاید آنها بتوانند این بحران را پایان دهند.میسوری از یکشنبه شب ۱۹ مرداد ماه ناآرام شده که دلیل آن کشته شدن مایک براون در بخش سنت لوئیز منطقه فرگوسن میسوری است. عصبانیت مردم میسوری پس از آن افزایش یافت که اعلام شد پلیسی که اقدام به قتل بی دلیل این نوجوان کرده چند روز قبل از وقوع قتل، نشان افتخار دریافت کرده بود. بر اساس این گزارش، دست کم ۶ بار به سوی مایک براون شلیک شده که در دو مورد به سمت سر وی نشانه گیری شده است.

کشته شدن این نوجوان سیاه پوست در حالی رخ داد که مردم امریکا هنوز حادثه قتل "تریوان مارتین” نوجوان سیاه پوست در سال گذشته بدست یک افسر پلیس و سپس تبرئه این پلیس را از یاد نبرده اند. این وضعیت در حالی است که کمتر از یک ماه قبل نیز در نیویورک یک مرد سیاه پوست به دست نیروهای پلیس کشته شده بود، ولی تا کنون از محاکمه عاملان قتل وی خبری نشده است.

کشته شدن افراد سیاه پوست در آمریکا به گونه ای است که معمولا پلیسی که مقتول را به قتل رسانده از این اتهام تبرئه می شود.در جریان محاکمه قاتل تریوان مارتین وضعیت به گونه ای پیش رفت که حتی "باراک اوباما” رئیس جمهور آمریکا، نیز لب به انتقاد از سیستم قضایی این کشور گشود و گفت: مطمئنم اگر فرد کشته شده یک سفید پوست بود وضعیت به گونه دیگری پیش می رفت.

آمریکا در حالی صحنه این وقایع است که چند روز بیشتر به تاریخ ۲۸ آگوست نمانده است. ۲۸ آگوست در تاریخ آمریکا یادآور سخنرانی مردی بزرگ است که بعدها به خاطر مبارزاتش در راستای آزادی و برآورده کردن حقوق مساوی برای سیاه پوستان ترور شد.

در تاریخ ۲۸ آگوست سال ۱۹۶۳ میلادی ۲۵۰ هزار نفر از مردم آمریکا بصورت صلح آمیز در برابر بنای یادبود لینکلن تجمع کرده بودند. هدف از این تجمع راهپیمایی در واشنگتن برای کار و آزادی بود و ۲۲ هزار نیروی پلیس، سرباز و گارد امنیتی نیز این تجمع را زیر نظر داشتند و البته نهادهای امنیتی آمریکا نیز در آماده باش بودند.

در این روز مردی به نام "مارتین لوتر کینگ” به ایراد سخنرانی پرداخت که این سخنرانی به "من رویایی دارم” معروف شد و امروز با گذشت بیش از ۵۰ سال از آن تاریخ هنوز رسانه های غربی در روز ۲۸ آگوست درباره رویاهایی که کینگ برای آمریکا داشت مطلب می نویسند.در روز اول دسامبر سال ۱۹۵۵ میلادی "روزا پارکر” یک زن خیاط سیاهپوست که در اتوبوس نشسته بود، حاضر نمی شود از جا برخیزد و جایش را به یک مرد سفیدپوست بدهد و به همین دلیل راننده او را به زور از اتوبوس پیاده می کند.

در پی این تبعیض آشکار، جنبش تحریم علیه شرکت اتوبوسرانی شهر مونتگمری آغاز می شود و مارتین لوترکینگ کشیش جوان شهر در راس این جنبش معترضانه قرار می گیرد و با الهام از مقاومت منفی و غیر خشونت بار گاندی علیه استعمارگران بریتانیایی در هندوستان جنبش تحریم را هدایت می کند.

کینگ رهبری جنبش حقوق مدنی را به عهده می گیرد و در ۲۸ آگوست سال ۱۹۶۳ میلادی در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی راهپیمایی بزرگ واشنگتن را به راه می اندازد.در طول سال های ۱۹۶۰ او در طی تظاهرات های غیر خشونت آمیز در آلاباما، فلوریدا و جورجیا دستگیر شد. کینگ مسیر راه پیمایی ۵۴ مایلی سلما تا مانتگمری را برای حقوق رأی دادن و بسیاری از اعتراض های دیگر رهبری کرد.

کینگ تا زمانیکه در سال ۱۹۶۳ در حبس بود، نامه ای از زندان شهر بیرمینگهام نوشت که پایه های معنوی و فلسفی را برای جنبش حقوق مدنی مورد تائید قرار می دهد.سرانجام در ۲ ژوئیه سال ۱۹۶۴ میلادی لیندون جانسون که پس از قتل کندی رئیس جمهور آمریکا شده بود، در حضور مارتین لوترکینگ، قانون مدنی که به هرگونه تبعیض نژادی خاتمه می داد را امضا می کند. اما علی رغم لغو تبعیض نژادی این پدیده از بین نرفت و سرکوب سیاهان آمریکا شدت یافت که این مساله موجب بروز شورش های سیاهپوستان در شهرهای بزرگ آمریکا شد و سرانجام نیز در شب ۴ اوریل سال ۱۹۶۸ میلادی دکتر مارتین لوترکینگ کشیش آزادی خواه در شهر ممفیس توسط یک مجرم سابقه دار سفیدپوست مورد سوءقصد قرار گرفت و به قتل رسید.

در مقاله ای که تحت عنوان "میثاق امید” پس از مرگ وی چاپ شد، کینگ سیاه پوستان آمریکا را ترغیب نمود تا به تعهد خود به عدم خشونت ادامه دهند، ولی همچنین هشدار داد که عدالت برای مردم سیاه پوست بدون تغییرات اساسی در ساختار جامعه آمریکا نمی تواند حاصل شود.

بر همین اساس وقایعی که در یک ماه اخیر در نیویورک و فرگوسن علیه سیاه پوستان رخ داده و همچنین حادثه سال گذشته به خوبی نشان می دهد که جامعه آمریکا هنوز از تبعیض رنج می برد به طوری که حتی "باراک اوباما” نخستین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا نیز به آن اعتراف کرده و در اعتراض به این حکم دادگاه گفت : مطمئنا اگر نوجوان کشته شده سفید پوست بود سیستم قضایی آمریکا رای دیگری در مورد آن صادر می کرد.

الف


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر