۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۹۶۰۲
شکست مذاکرات و نرسیدن به آتش‌‏بس پایدار و یا طولانى‌مدت، به‌‏معناى آن است که نیروهاى مقاومت مجازند در هر لحظه با موشک به‏ سرزمین‏هاى اشغالى حمله کنند و این کابوس با افزایش ناکامى در گفت‌‏وگوها براى صهیونیست‏ها آشکارتر مى‌‏شود.

جنگ اخیر غزه بار دیگر کارآمدى گفتمان مقاومت را ثابت نمود و روند پیشین اضمحلال رژیم صهیونیستى را تداوم بخشید. در مجموع مى‏‌توان گفت دستاوردها و ابعاد پیروزى مقاومت در جنگ اخیر غزه نسبت به جنگ‏هاى پیشین (۲۲ روزه و ۸ روزه) بسیار عمیق‏‌تر و گسترده‏‌تر بوده و در آینده‌‏ى فلسطین تأثیراتى عمیق و راهبردى خواهد داشت. در مقابل شکست مفتضحانه‏‌ى رژیم صهیونیستى در این جنگ، روندى را آغازگر است که دومینوى اضمحلال و فروپاشى این رژیم را به‌‏دنبال خواهد داشت.

معادله شکل گرفته میان نیروهاى مقاومت و رژیم سفاک صهیونیستى، پس از ۳۰ روز جنگ نابرابر در غزه نخست‏‌وزیر جنون‌‏زده این رژیم جلاد و کودک‏‌کش را به وحشت انداخت.

مقاومت جانانه و هوشمندانه ملت «مظلوم مقتدر» غزه

مقاومت جانانه و هوشمندانه ملت «مظلوم مقتدر» غزه

سه متغیر اصلى این معادله وحشت‏‌افزا، مردم فلسطین، تونل‏ها و موشک‏هاى نیروهاى مقاومت هستند. رفتار خونخوارانه نتانیاهوى جنون‏زده در این ۳۰ روز حاکى از آن بود که قصد دارد تا آنجا که توان دارد مردم بى‏‌گناه غزه را قتل‌‏عام کند تا مردم دست از حمایت نیروهاى مقاومت بردارند و آن‏ها نیز به زانو در آیند. با این هدف شیطانى تا آنجا که در توان داشت قتل‏‌عام کرد اما در خلال قتل‌‏عام‏هاى فجیع، حمایت مردم بى‌دفاع و کشته داده و هستى از دست داده غزه از مقاومت و استوارى نیروهاى مقاومت را مشاهده کرد. این حمایت تحسین‏‌برانگیز مردم غزه از مقاومت در دو فرصت آتش‏‌بس ۷۲ ساعته خود را روشن‌‏تر و گسترده‏‌تر نشان داد. این مقاومت و حمایت مردمى از نیروهاى مقاومت، با پیوستن و گره خوردن فریاد اعتراضى فلسطینیان سایر مناطق فلسطین به‏‌ویژه کرانه باخترى با فریاد مقاومت مردم غزه عظمت آن‌‏را بیشتر ساخت.

ادعاى نخست‌‏وزیر جنون‌زده رژیم پلید صهیونیستى این بود که در این کشتار گسترده به دو هدف تخریب تونل‏ها و نابودى موشک‏هاى حماس دست یافته است؛ اما شلیک موشک‏هاى مقاومت از درون تونل‏ها تا دقایقى پیش از اجراى آتش‌‏بس ۷۲ ساعته دروغ بودن ادعاى نخست‌‏وزیر جنون‏‌زده را آشکار ساخت. اینجا بود که وى متوجه حقیقت وضع موجود و این معادله وحشت‏‌زا شد. مقاومت مردمى فلسطین با هدف قرار دادن امنیت داخلى، رژیم صهیونیستى را که از جنبه‌‏هاى سخت افزارى در مقایسه با سایر کشورهاى همسایه و منطقه اى، قدرتى غیر قابل رقیب و شکست ناپذیر تلقى مى‏‌شد، با مشکل بزرگى‏ در داخل مرزهاى خود مواجه ساخته است.

دکترین و راهبرد مقاومت در مقابل ماهیت تجاوزکار رژیم صهیونیستى، که راهبرد مورد حمایت جمهورى اسلامى و رهبر معظم انقلاب نیز مى‌‏باشد، را به واقع باید رویکردى واقعى و متناسب با واقعیت و حقیقت رفتار این رژیم اشغالگر دانست. همان‏طور که پس از کمپ دیوید، بخشى از گروه‌ها و رهبران فلسطینى که به رویکرد دیپلماتیک و مذاکرات سازش روى آوردند، اکنون پس از ۳ دهه متوجه شده‏‌اند که این رویکرد کوچکترین دستاوردى نداشته است.

مقاومت جانانه و هوشمندانه مردم غزه بار دیگر کارآمدى گفتمان مقاومت را ثابت نمود و روند پیشین اضمحلال رژیم صهیونیستى را تداوم بخشید.

 

تجهیز کرانه باخترى؛ تکمیل پازل مقاومت‏

تجهیز کرانه باخترى در راستاى تکمیل پازل «مقاومت مسلحانه»، موضوعى بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان در واکنش به جنایت‏هاى اخیر سران جنگ سالار رژیم صهیونیستى مورد توجه قرار دادند. نظری‌ه‏اى راهبردى که در عرصه میدانى آزمون پس داده و آثار و نتایج ارزشمندى براى جبهه مقاومت به همراه داشته است.

این گفتمان صریح و شفاف که در ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامى عنوان جدیدى به شمار نمى‏‌رود؛ در واقع نسخه شفابخش نجات امروز و آینده جهان اسلام از چنگال رژیم صهیونیستى است که مبین دو پیام اساسى بود. پیام معظم له از یک سو بر ضعف و سستى رژیم صهیونیستى و از طرفى بر غیرقابل اعتماد بودن سران این رژیم تأکید مى‌‏کند. امروزه ناکامى ماشین جنگى رژیم صهیونیستى على‌رغم حمایت شدید تسلیحاتى کشورهاى غربى در برابر جبهه مقاومت موضوع جدیدى به شمار نمى‌‏رود. هرچند غوغاسالارى و شانتاژهاى رسانه‌‏هاى غربى- عربى وابسته، برخلاف این واقعیت آشکار گام بر مى‌‏دارند. از دیگر سو رهبر معظم انقلاب در همین دیدار با یادآورى برخورد صهیونیست‏ها با یاسر عرفات به‏‌عنوان شخصى که همکارى‌‏هاى فراوانى با سران این رژیم داشت؛ مصداقى برجسته از بى‏‌اعتمادى و نفاق کامل سران این رژیم را مطرح مى‌‏کند.

اما نگاهى به جنگ‏هاى اخیر رژیم صهیونیستى و جبهه مقاومت و آنچه امروزه در باریکه غزه مى‏‌گذرد حاوى چند نکته است که در بررسى اجمالى آن‏ها عمق نگاه رهبر معظم انقلاب را به‌‏عنوان فرمانده معظم کل قوا در مورد راهکار اخیر ایشان در مقابله با رژیم صهیونیستى به‌‏خوبى بیان مى‏‌کند:

۱٫ عمق جنایت‏ها و تجاوزگرى‏‌هاى رژیم اسرائیل در باریکه غزه نشان مى‏‌دهد این رژیم براى جبران شکست‏ه‌اى‏‌گذشته و گسترش حوزه نفوذ خود در جهان اسلام از هیچ جنایت و تجاوزى دریغ نخواهد کرد.

۲٫ پیگیرى طرح آتش بس و میانجى گرى حامیان غربى این رژیم در عرصه دیپلماتیک در تنگناى کارزار و اوج گیرى ‏شکست‏هاى این رژیم، به ضعف این رژیم در برابر مقاومت اشاره دارد.

۳٫ خیز جهانى در برابر تجاوزهاى رژیم صهیونیستى حتى در تل آویو مرکز رژیم صهیونیستى و تداوم آن در اقصى نقاط جهان حکایت از آگاهى جهانى از ماهیت پلید این رژیم دارد. در این بین تداوم جنایت علیه مردم مظلوم باریکه غزه نشان از بى‏‌تفاوتى سران این رژیم به افکار جهانى دارد، به‏‌گونه‌‏اى‏‌که شیوه‏‌هاى مقابله با مهار این رژیم علاوه بر اعلام انزجار و نفرت، نیازمند اقدامات عملى دیگرى است.

۴٫حمایت همه‏‌جانبه کشورهاى غربى به رهبرى آمریکا و مواضع نهادها و سازمان‏هاى حقوق بشر و سکوت کشورهاى عربى در قبال تجاوزگرى رژیم صهیونیستى نشان مى‌‏دهد آنچه زمینه برون رفت از تجاوزگرى رژیم صهیونیستى را فراهم خواهد کرد تنها در پرتو اراده مردم رقم خواهد خورد و امیدى به مجامع جهانى و سازوکارهاى بین‌‏المللى نیست.

۵٫ ناکامى رژیم صهیونیستى در برابر موشک‏هاى معمولى حماس، ناتوانى در نفوذ به غزه و ضعف در نبرد زمینى، تلفات سنگین و…حکایت از ضعف جدى رژیم صهیونیستى در عرصه نبرد دارد.

بنابراین بنا برآنچه رهبر معظم انقلاب به صراحت بیان فرمودند؛ تنها راه رهایى جهان اسلام از شرارت‏ها و تجاوزهاى ‏رژیم صهیونیستى، نابودى این رژیم و تنها راه تحقق نابودى اسرائیل، مقاومت مسلحانه و بهترین گزینه براى ‏نشان دادن ضرب شست مقاومت، تجهیز کرانه غربى به سلاح است. در این میان سهم جمهورى اسلامى‏ همچون گذشته کمک به تحقق این‏ راهکار راهبردى است.

دستاوردهاى مقاومت جانانه ملت «مظلوم مقتدر»

ملت و مقاومت اسلامى فلسطین را مى‏توان «مظلوم مقتدر» دانست. به‏‌نحوى که هرچند رژیم صهیونیستى در مواجهه با آن از هیچ جنایتى فروگذار نمى‌‏کند، اما فلسطینیان با الگوگیرى از انقلاب اسلامى، توانسته‌‏اند از رهگذر مقاومت اسلامى به اقتدارى دست یابند که تا حدودى از منافع و حقوق خود دفاع کنند. جنگ اخیر غزه نیز از جلوه‌‏هاى همین مظلومیت همراه با اقتدار است. هرچند تهاجم رژیم صهیونیستى به باریکه‌‏ى غزه به پایان نرسیده است، اما با نیم‏‌نگاهى به تحولات این نبرد، مى‌‏توان ابعادى از اقتدار و یا به عبارتى دستاوردهاى مقاومت اسلامى‏ فلسطین در این جنگ را بررسى نمود. در این نوشتار به‏‌طور اجمالى برخى از موفقیت‏هاى مقاومت در این نبرد مورد اشاره قرار مى‏‌گیرد:

۱ – سلاح و عملیات غافل‌گیرکننده: جنگ اخیر غزه، دستاوردهاى غیرمنتظره‏ى مقاومت در نبرد نظامى را به نمایش گذارد. مقاومت اسلامى در این جنگ براى اولین بار توانست در یک عملیات آبى-خاکى به پشت جبهه دشمن نفوذ کند و صهیونیست‏ها را غافلگیر نماید. هم‏چنین به اذعان کارشناسان نظامى-استراتژیک، نوع به‌‏کارگیرى سلاح‏هاى ‏جدید و راهبردى، حجم آتش و برد آتش مقاومت در این نبرد بى‏‌سابقه بوده است.

۲ – اسارت نظامى صهیونیست: در جنگ اخیر غزه، براى اولین بار مقاومت، موفق به اسارت یک نظامى صهیونیستى ‏در حین نبرد شد. تا پیش از این عمدتاً عملیات اسارت در حین کمین نیروهاى مقاومت رخ مى‏داد و اسیرگیرى در میانه‌‏ى نبرد بى‌‏سابقه است. لازم به ذکر است اسیرگیرى از صهیونیست‏ها، در منازعه‏‌ى فلسطین کاملاً راهبردى است، چراکه این مسأله تا کنون یکى از ابزارهاى موفق فشار مقاومت براى آزادى اسراى فلسطینى و امتیازگیرى از رژیم صهیونیستى بوده است. در همین راستا است که «موشه یعلون» وزیر جنگ این رژیم صراحتاً به نظامیان صهیونیست در خصوص اسارت به ‏دست مقاومت هشدار مى‏دهد.

۳ – پهپاد: در این جنگ، براى اولین بار مقاومت موفق به استفاده از پهپاد گردید. این موضوع، علاوه بر آن‏که بر اشراف اطلاعاتى مقاومت در حین نبرد مى‌افزاید، از جنبه‏‌هاى عملیات روانى نیز کاملاً مؤثر است. پرواز پرنده‌‏هاى بدون سرنشینى که هم کاربرد جمع آورى اطلاعاتى داشته و هم قابلیت استفاده به‌‏عنوان بمب متحرک را دارد، خصوصاً زمانى که رادارهاى پیشرفته رژیم صهیونیستى امکان آشکارسازى و شناسایى آن‏‌را ندارد، صهیونیست‏ها را به‌‏شدت غافل‌گیر کرده و البته در حیرت وترس فرو برده است.

۴ – ارتقای توان موشکى: در این جنگ، ابعاد جدیدى از توانمندى مقاومت در بهره‌‏گیرى از سلاح راهبردى مقاومت یعنى موشک‏ها، مشاهده گردید. اسرائیلى‌‏ها امیدوار بودند با طولانى‌‏تر شدن جنگ، ذخیره‌‏ى موشک‏هاى مقاومت نیز به پایان برسد. با این حال نه تنها شلیک روزانه‌‏ى موشک‏ها به داخل سرزمین‏هاى اشغالى پایان نپذیرفته است، بلکه به اذعان تلویزیون رژیم صهیونیستى: «حماس همچنان قادر به شلیک هزاران موشک به مواضع اسرائیل است». هم‏چنین برد موشک‏هاى مقاومت در این مرحله افزایش چشمگیرى داشته، به‌‏گونه‌‏اى‌‏که مناطق شمالى فلسطین اشغالى همچون حیفا نیز در تیررس موشک‏هاى مقاومت قرار گرفت.

علاوه بر برد، دقت موشک‏ها نیز افزایش داشته است. براى اولین بار تأسیسات هسته‌‏اى رژیم اشغالگر قدس، همچون «دیمونا» و «ناحال سوریک»، هدف موشک‏هاى مقاومت واقع شد. موشک‏هاى مقاومت براى اولین بار موجبات تعطیلى فرودگاه بین‌‏المللى بن‏گورین تل‏آویو را فراهم آورد که روزنامه صهیونیستى یدیعوت ‏آحارنوت صراحتاً لغو پروازها را «پیروزى راهبردى مقاومت» دانست. این موشک‏ها حتى آسایش سرکردگان این رژیم را نیز بر هم زد به‌‏گونه‌‏اى‏‌که کنفرانس خبرى نخست‏‌وزیر این رژیم از واهمه‌‏ى موشک‏ها نیمه کاره رها شد. در همین راستا، شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستى، اذعان نمود از آغاز جنگ تا کنون ۹۰ درصد از ساکنان شهرک‏هاى ‏هم‏جوار با نوار غزه آن‏‌را ترک کرده و کارخانه‌‏هاى موجود در محدوده‌‏ى ۴۰ کیلومترى نوار غزه کار خود را متوقف کرده‌‏اند. در این نبرد هم‏چنین ناکارآمدى سامانه گنبدآهنین نیز بیش از پیش نمایان شد به‌‏گونه‌‏اى‌‏که به اذعان خبرگزارى صهیونیستى «تزپیت» تا روز ۲۱ جولاى، از ۲۰۴۰ راکت مقاومت، این سامانه تنها ۳۹۶ راکت را رهگیرى نمود. این بدان معناست که بازده‌ى این سامانه حداکثر ۲۰ درصد است.

۵ – تلفات انسانى صهیونیست‏ها: آمار قابل ملاحظه تلفات صهیونیست‏ها نیز از مسائل تأثیرگذار بر روند این جنگ است. بر خلاف تصور پیشین صهیونیست‏ها، آمار کشته‌‏ها و زخمى‌هاى این رژیم فراتر از حد انتظار بود؛ از این‏‌رو مسؤولان این رژیم براى سانسور اخبار مربوط به تلفات، تلاش حداکثرى مى‏‌کنند. آنان به‏‌خوبى مى‌‏دانند که با توجه به وضعیت عمومى روانى و اجتماعى ساکنان سرزمین‏‌هاى اشغالى، افشاى آمار صحیح، آثار تخریبى جبران‌‏ناپذیرى بر جامعه‌‏ى صهیونیستى خواهد گذارد به‌‏گونه‌‏اى‏‌که یک روزنامه‌‏نگار صهیونیست اعتراف مى‌‏کند: «اگر تعداد واقعى‌‏کشته‌‏هاى اسرائیل را اعلام کنیم، در اسرائیل انقلاب مى‌‏شود.»

نابرابرى تلفات در حوزه راهبردى نیز قابل تأمل است. در این نبرد یک فرمانده نظامى صهیونیست- غسان علیان فرمانده تیپ گولانى- به هلاکت رسید، اما صهیونیست‏ها، على‏‌رغم آن‏که به کشتار بى‌‏رحمانه کودکان و زنان روى آورده‌‏اند تا کنون موفق به حتى زخمى کردن یک فرمانده مقاومت نشده‌‏اند.

۶ – نفوذ اطلاعاتى: هرچند بهانه‌‏ى اصلى این تهاجم، شناسایى و نابودى توان موشکى مقاومت بود؛ اما تاکنون ناتوانى ‏صهیونیست‏ها در برآورد اولیه از توان موشکى مقاومت به گونه‌‏اى بوده است که رسانه‌‏هاى صهیونیستى رسماً بر ناتوانى موساد در یافتن سکوهاى موشکى مقاومت تأکید کردند. تحلیلگر روزنامه «هاآرتص» ضمن اشاره به این‏که رژیم صهیونیستى با توجه به کمى اطلاعات قادر نیست ضربه‌‏اى اساسى به مقاومت بزند، گفت: «این رژیم برگ برنده‏اى در مقابل حماس در دست ندارد.»

از جنبه توانمندى‏‌هاى جنگ الکترونیک نیز دست برتر مقاومت چشمگیر است. تسلط هکرهاى مقاومت بر شبکه‌‏هاى تلویزیونى صهیونیست‏ها به گونه‌اى بود که مقاومت آگهى‏‌هاى ‏خود را از طریق شبکه‏‌ى ۲ این رژیم پخش مى‌‏کرد و جهاد اسلامى نیز موفق به شنود مکالمات مخابرات اسرائیل گردید.

۷ – قدرت پدافندى مقاومت: مقاومت اسلامى از جنبه‏‌ى پدافندى نیز در سطح توانمندى بالایى در این نبرد حاضر شد به‏‌گونه‌‏اى‏‌که در زمینه‏‌ى پدافند هوایى با سرنگونى جنگنده‏‌ى اف‏۱۶ اسرائیلى و نیز چند بار سرنگونى پهپادهاى‏ جاسوسى اسرائیل، صهیونیست‏ها را شگفت‌‏زده و غافلگیر کرد. در همین راستا روزنامه صهیونیستى ‏هاآرتص اذعان داشت: «مقاومت با پایدارى در مقابل نیروى هوایى اسرائیل، پیروزى روشنى به‏‌دست آورده است. اسرائیل در حال تکرار شکست آمریکا در ویتنام است.»

در حوزه دفاع زمینى نیز، باید گفت صهیونیست‏ها، امید زیادى براى تهاجم زمینى به غزه داشتند که با ایستادگى مقاومت، قادر به پیشروى چندانى‏ نشدند. این چنین بود که پس از عدم موفقیت در تهاجم زمینى جان کرى وزیر خارجه آمریکا تصریح نمود: «عملیات اسرائیل تبدیل به افتضاح شده است.»

۸ – چالش‏هاى درونى رژیم صهیونیستى: جنگ رمضان علاوه بر ابعاد نظامى در حوزه‏‌هاى دیگر نیز رهاوردهاى قابل توجه‌ى براى مقاومت داشته و دارد که برخى از موفقیت‏ها در آینده واضح‌‏تر خواهد شد. براى اولین بار در طى تهاجم به غزه، در درون سرزمین‏هاى اشغالى تظاهرات ضد جنگ رخ داد و این به وضوح تأثیر این جنگ را بر تشدید شکاف‏هاى درونى رژیم اشغال‌گر قدس نشان مى‌‏دهد. این تهاجم با آن‏که دستاورد چندانى براى غاصبان قدس نداشته اما به‌‏شدت به هزینه‏‌هاى آنان افزوده است. به اذعان روزنامه‏‌ى ‏هاآرتص، منابع حکومتى اسرائیل هزینه‏‌ى عملیات نظامى در نوار غزه را فقط تا پایان روز چهاردهم، ۲ میلیارد شیکل (معادل حدود ۵۸۵,۵۶۴,۱۷۸ دلار) برآورد کردند. طبیعى است هر روز که جنگ ادامه یابد هزینه‏‌ها نیز همچنان افزایش خواهد یافت. دورون کوهن، مدیر کل سابق وزارت دارایى این رژیم، هزینه جنگ را بین ۸ تا ۱۰ میلیارد شیکل (۲/۳ تا ۲/۹میلیارد دلار) یعنى ۰/۷۵ تا ۱ درصد تولید ناخالص داخلى این رژیم برآورد مى‌‏کند. به اذعان سران این رژیم، در اثر این جنگ، گردشگرى در فلسطین اشغالى که از مهم‏ترین منابع تأمین درآمد پایه‏‌هاى اقتصادى این رژیم است، با زیانى که در حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد مى‏‌گردد، آسیب جدى دیده است که یقیناً آثار این مسأله در بلندمدت بیشتر مشاهده خواهد شد.

۹ – دیپلماسى عمومى مقاومت: از دیگر دستاوردهاى مقاومت در این جنگ، دیپلماسى عمومى موفق در حوزه‌‏ى ‏بین‌‏المللى بود به‏‌گونه‌‏اى‌‏که على‌‏رغم آن‏که سران دولت‏هاى غربى، به اقتضاى منافعشان سکوت کرده و یا به حمایت از جنایات صهیونیست‏ها پرداختند، اما عموم ملت‏هاى آزاده به حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت روى آوردند و برپایى تظاهرات گسترده در جاى‏جاى جهان، نشان از تأثیرگذارى دیپلماسى عمومى مقاومت داشته است.

۱۰ – نزدیکى جریان‏هاى مقاومت: یکى از چالش‏هاى جدى نیروهاى مقاومت در سال‏هاى اخیر، اختلافاتى بود که پس از تحولات منطقه بر روابط میان گروه‏‌هاى مقاومت سایه انداخته بود و صهیونیست‏ها امیدوار بودند از این اختلافات حداکثر به‌ره‏گیرى را نمایند. از دستاوردهاى جنگ رمضان نزدیکى بیش از پیش گروه‏هاى مقاومت اسلامى‏ فلسطین و نیز نزدیکى این گروه‌‏ها به جریان‏هاى دیگر محور مقاومت همچون مقاومت اسلامى لبنان است.

مفاد توافقنامه آتش بس چیست؟

روزنامه صهیونیستى «یدیعوت آحارونوت» و روزنامه مصرى «الشروق» نکات تقریباً مشترکى را درباره توافقات نسبى اولیه میان گروه مذاکره‌‏کننده فلسطینى و گروه مذاکره‌‏کننده رژیم غاصب صهیونیستى منتشر کردند. نکته اساسى درباره این توافقات نسبى، تحمیل دیدگاه نمایندگان فلسطین به صهیونیست‏ها است و آنچه از نقش صهیونیست‏هاى غاصب و جنایتکار دیده مى‌‏شود، چانه‌‏زنى براى محدودکردن مطالبات فلسطینیان است نه ارائه درخواست مستقل. برخى از محورهایى که گفته مى‏‌شود درباره توافق نسبى صورت گرفته، عبارتند از: ۱ – کم کردن محاصره غزه ۲ – آزادى صیادى تا فاصله ده کیلومترى ۳ – پذیرش عدم خلع‏‌سلاح نیروهاى مقاومت ۴ – ورود مصالح ساختمانى زیر نظارت شدید ۵ – ورود کامیون‏ه‌اى بیشتر به نوار غزه تا ششصد کامیون در روز ۶ – افزایش مجوزهاى ‏ورود از گذرگاه «ایزر» ۷ – اتخاذ تدابیرى براى ورود بدون مجوز ساکنان غزه به‏ سرزمین‏هاى اشغالى‏ و کرانه باخترى ۸ – آزادى اسراى مبادله شده با «گیلعاد شالیط» ۹ – آزادى گذرگاه‏‌هاى غزه با حضور ناظران اروپایى.

درباره گذرگاه رفح نیز احتمال قوى آن است که طرف فلسطینى و مصرى با واگذارى آن به تشکیلات خودگردان موافق باشد. حماس اعلام کرده در صورتى که رژیم صهیونیستى با درخواست‏هایش موافقت قطعى کند، حاضر است بحث درباره فرودگاه غزه و ایجاد بندر را به تأخیر اندازد.

اگر نکاتى که دو روزنامه صهیونیستى و مصرى ذکر کرده‌‏اند، کاملاً قطعى شود، دستاورد بسیار بزرگ و بى‏‌سابقه‌‏اى براى ‏فلسطینیان است و این نکته راهبردى را مطرح و اثبات مى‌‏کند که رژیم صهیونیستى برخلاف ظاهر و نمایش قدرتى که دارد، بسیار شکننده و آسیب‏‌پذیر است و در گام‏هاى اول حرکت مقتدرانه مردم و مبارزان فلسطینى و یا هر ملتى که این‏گونه باشد، میدان را خالى مى‏‌کند. در هر صورت، چنان‏چه فلسطینیان این امتیازات مهم را از رژیم جلاد صهیونیستى بگیرند، به‏‌معناى پایان مناقشه نیست و باید یقین داشت که این صحنه، پشت صحنه‏‌اى هم دارد که صهیونیست‏ها در آن، به فکر حیله و نیرنگ‏هاى جدید براى نابودى ملت فلسطین هستند که نباید لحظه‌‏اى از آن غافل بود.

«نبرد رمضان» یا «جنگ ۲۰۱۴» بار دیگر توانمندیِ روز به روز در حال پیشرفتِ مقاومت و در مقابل استیصال روزافزون صهیونیست‏ها را به نمایش‏‌گذارده است. بى‏‌شک آنچه در این سطور مورد اشاره قرار گرفت، تنها بخشى از دستاوردهاى کارآمد مقاومت اسلامى بود. اما ناگفته پیداست همه این‏ها نشانگر این است که راهبرد اقتدار افزاییِ جریان مقاومت نه تنها کارآمد بوده بلکه تنها راه جلوگیری از ظلم و ستم صهیونیست‏ها بر ملت فلسطین در شرایط کنونى، تداوم همین راهبرد است.

این چنین است که رهبر معظم انقلاب اسلامى به این ‏راهبرد تأکید مى‏‌ورزند: «این رژیم وحشى و گرگ‏‌صفت که سیاستش این است که با مشت آهنین، با بى‏‌رحمى و سنگ‏دلى با مردم رفتار بکند و آدم‌‏کشى و کودک‌‏کشى و حمله‌‏ى‏ به مناطق و ویرانگرى اصلاً برایش مهم نیست و انکار هم نمى‏‌کند، علاجش جز از بین رفتن و نابود شدن نیست؛ که اگر ان‏‌شاءالله آن روز فرا رسید و نابود شد، که چه بهتر؛ [اما] تا وقتى که این رژیم جعلى سرِپا است و نابود نشده است، علاج چیست؟ علاج، مقاومت قاطع و مسلحانه در مقابل این رژیم است؛ در مقابله‏ى با رژیم صهیونیستى، باید از سوى فلسطینى‌‏ها دست قدرت نشان داده بشود. کسى گمان نکند که اگر چنان‏چه موشک‏هاى غزه نبود، رژیم صهیونیستى کوتاه مى‏‌آمد؛ نخیر. حالا شما نگاه کنید ببینید در کرانه‏‌ى باخترى چه مى‏‌کنند! در کرانه‏‌ى باخترى که موشکى وجود ندارد، سلاحى وجود ندارد، تفنگى وجود ندارد؛ آنجا تنها ابزار و سلاح مردم، سنگ است؛ ببینید آنجا رژیم صهیونیستى دارد چه‌‏کار مى‌‏کند: هرچه از دستش بر بیاید، خانه‌‏هاى مردم را خراب مى‌‏کند، باغ‏‌هاى مردم را خراب مى‏‌کند، زندگى مردم را نابود مى‏‌کند، آن‏ها را به خوارى و ذلت مى‏‌کشاند، تحقیر مى‌‏کند؛ اگر لازم شد آب را رویشان مى‌‏بندد، برق را رویشان مى‏‌بندد؛ کسى مثل یاسر عرفات را که این‌‏همه با صهیونیست‏ها همراهى کرد، نتوانستند تحمل کنند، محاصره‌‏اش کردند، تحقیرش کردند، مسمومش کردند، نابودش کردند. این‏جور نیست که اگر چنان‏چه دست قدرت در مقابل صهیونیست‏ها نشان ندهیم، آن‏ها به کسى رحم کنند، ملاحظه‌‏ى کسى را بکنند، حق کسى را رعایت کنند، ابداً؛ تنها علاجى که تا قبل از نابودیِ این رژیم وجود دارد، عبارت است از این‏که فلسطینی‌‏ها بتوانند قدرتمندانه برخورد کنند؛ اگر قدرتمندانه برخورد کردند، احتمال این‏که طرف مقابل – که همین رژیم گرگ‌‏صفتِ خشن است – کوتاه بیاید، وجود دارد؛ کما این‏که الآن دارند با همه‏‌ى توان دنبال آتش‏‌بس مى‏‌گردند؛ یعنى بیچاره شدند.

آدم‌‏کشى مى‌‏کند، کودک‌‏کشى مى‏‌کند، قساوت بیرون از حد و انداز‌ه‌‏ى معقول بشرى نشان مى‌‏دهد، اما در عین حال عاجز هم هست؛ یعنى در یک محذور، در یک گرفتارى سخت گرفتار است؛ لذا دنبال آتش‌‏بس است؛ لذا بنده عقیده‏ام این است، این اعتقاد ما است که کرانه‏ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است]. کسانى‏که علاقه‏مند به‏سرنوشت فلسطینند، اگر مى‏توانند کارى بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‏‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‏‌نمایى بکنند و الا با برخورد رام و مطیع و سازش‏کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‏‌ها انجام نخواهد گرفت و از خشونت این موجود خشن و خبیث و گرگ‏‌صفت چیزى کاسته نخواهد شد.»

نتیجه‌‏گیرى

در جمع‌‏بندى کلى از آنچه ذکر شد مى‏‌توان گفت که جنگ غزه بار دیگر این امر را به اثبات رساند که مقاومت تنها گزینه‌‏اى است که ملت فلسطین را به آرمان‏هاى خود خواهد رساند و اگر جهان اسلام به‌‏دنبال کمک به فلسطین است باید در تقویت نظامى مقاومت در کرانه باخترى و غزه فعال‌‏تر شود. آنچه صهیونیست‏ها و غرب به‌‏دنبال آن هستند، استفاده از حربه سیاسى با محوریت آتش‌‏بس براى خلع سلاح مقاومت به بهانه بازسازى غزه است، حال آن‏که تاریخ تحولات کرانه باخترى نشان مى‏‌دهد که با خلع سلاح نه تنها آرامشى براى فلسطینى‌‏ها ایجاد نخواهد شد، بلکه حملات صهیونیست‏ها تشدید مى‏‌شود. بر این اساس از یک سو وحدت درونى فلسطینى‌‏ها میان غزه و کرانه باخترى ‏باید گسترده‌‏تر شود و از سوى دیگر باید در مجامع جهانى پرونده صهیونیست‏ها به‌‏عنوان جنایتکار جنگى ‏بازگشایى شود تا با حمایت ملت‏ها و دولت‏هاى آزادی‌خواه مجازات این رژیم عملى شود، چنان‏که منابع خبرى ‏فاش کردند همچون جنگ ۸ روزه غزه، صهیونیست‏ها سراسیمه به‏‌دنبال سانسورهاى شدید خبرى و حملات سایبرى براى پاک‏سازى اخبار و گزارش‏هاى منتشرشده از جنایات‏شان در غزه هستند تا بخش‏هاى مهمى از اسناد جنگ ۳۰ روزه را که در محافل رسانه‌‏اى جهان فاش گردیده حذف کنند تا از محاکمه و مجازات خود در دادگاه‌‏هاى ‏بین‌‏المللى جلوگیرى و پرونده سیاه خود را نزد افکار عمومى جهان پاک کنند.

ظاهراً گفت‌‏وگوهاى هیئت فلسطینى با هیئت رژیم غاصب صهیونیستى نتایج روشنى به همراه نداشته است. البته «بى‌‏نتیجه‌بودن مذاکرات» نظر مذاکره‌‏کنندگان رسمى دو طرف است و رسانه‌‏هاى‌‏صهیونیستى و مصرى و حتى برخى رسانه‏‌هاى فلسطینى و مقاماتى خارج از هیئت‏هاى گفت‏‌وگوکننده، از پاره‏اى موافقت‏هاى نسبى و ابتدایى خبر داده‏‌اند.

ظاهراً نمایندگان مذاکره‌‏کننده رژیم صهیونیستى براى رایزنى با سردمداران این رژیم جلاد و بررسى دقیق‏‌تر مطالبات نیروهاى مقاومت و اخذ تصمیم، به ‏سرزمین‌‏هاى اشغالى بازگشتند. این در حالى است که نیروهاى‏ مقاومت اعلام کرده‌‏اند که به‌هیچ‌‏وجه از مطالبات اصلى خود دست برنمى‏‌دارند و هم‏چنین گوشزد کرده‌‏اند این آتش‏‌بس رو به اتمام، آخرین فرصت صهیونیست‏ها است. صهیونیست‏ها که در تنگناى شدید با مطالبات سنگین گروه‌‏هاى مقاومت مواجه هستند، با امید به کاستن از این مطالبات، دفع‏ال‌وقت مى‏‌کنند تا شاید تظاهر به طفره‌رفتن از مذاکرات و رسیدن به آتش‌‏بس‏ پایدار، نظر گروه‌‏هاى فلسطینى را درباره مطالبات اعلام‌‏شده تغییر دهد، حال آن‏که گروه‌‏هاى مقاومت دست صهیونیست‏‌هاى کودک‏‌کش را خوانده‌‏اند و قصد دارند با زیر فشار شدید قرار دادن صهیونیست‏ها، بیشترین امتیازهاى ‏ممکن را از آن‏ها بستانند. شکست مذاکرات و نرسیدن به آتش‌‏بس پایدار و یا طولانى‌مدت، به‌‏معناى آن است که نیروهاى مقاومت مجازند در هر لحظه با موشک به‏ سرزمین‏هاى اشغالى حمله کنند و این کابوس با افزایش ناکامى در گفت‌‏وگوها براى صهیونیست‏ها آشکارتر مى‌‏شود زیرا تداوم زندگى در سایه چنین وحشتى براى آن‏ها قابل تحمل نیست و این ضعف و ناتوانى جدى، صهیونیست‏ها را از پا درمى‌‏آورد؛ از این‌‏رو به نظر مى‌‏رسد ناگزیرند هرچند با تأخیر احتمالى، در نهایت در برابر نیروهاى مقاومت تمکین کنند.

تسنیم


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر