۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۹۵۹۱
حضور ایران در طول بحران سوریه، بیشتر از آنکه فرهنگی باشد، سیاسی بوده است و ایران تنها در میانه تحریم‌های اقتصادی به مردم این کشور کمک کرده در حالی که تحریم‌های فرهنگی نیز جایگاه مهمی در فشار به مردم و دولت این کشور داشته است.
سه سال پس از آغاز بحران از سوریه و در حالی که دولت مرکزی توانسته است تروریست‌های حاضر در این کشور را تا حدودی سر جای خود بنشاند فعالیت‌های فرهنگی یکی پس از دیگری با قدرت بیشتری در این کشور از سرگرفته می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی سوریه در حالی از سر گرفته می‌شود که در طول سه سال گذشته فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری اندکی برگزار می‌شد و این در حالی بود که پیش از بحران سوریه این فعالیت‌ها از لاذقیه و حلب تا دمشق و درعا دیده می‌شد.

بنابر این گزارش ساخت 25 سریال برای رمضان سال جاری که به نوعی احیای سریال‌سازی شامی(دمشقی) بود خود آغازی برای این حرکت بود چه اینکه پس از رمضان نیز درب سینماهای این کشور برای اکران تعطیلات عید فطر بار دیگر باز شدند.

پایگاه سینمایی «بوسطه» سوریه در همین باره نوشت: مجتمع سینمایی «سینماسیتی» دمشق پس از یکسال و سه‌ماه که به دلیل مشکلات عدیده امنیتی در دمشق بسته شده بود از عید فطر کار خود را آغاز کرد.

البته تعلیق فعالیت‌های این سالن سینما تنها به واسطه مشکلات امنیتی نبود بلکه یکی از مهمترین مشکلات سینمای سوریه تحریم اعمالی برخی کشورهای عربی و شرکت‌های توزیعی بر سینمای سوریه بود.

«سینماسیتی» و «سینما دمشق» که از ابتدای ماه جاری قمری کار خود را مجددا آغاز کردند قدیمی‌ترین و مدرن‌ترین سالن‌های سینما در پایتخت سوریه‌اند که در سال 1955 ساخته شد و پس از ترمیم و بازسازی در سال 2009 آغاز به کار کرد و هم‌اکنون دارای دو سالن اکران فیلم با امکانات پخش سه بعدی است.

بنابر این گزارش در کنار این فعالیت‌های هنری، فعالیت‌های ادبی نیز به سوریه بازگشته است که از جمله آنها برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دمشق موسوم به «نمایشگاه کتاب عربی» است که توسط «اتحادیه ناشران سوری» قرار است به زودی در دمشق برگزار شود.

البته این نمایشگاه نیز با تحریم ناشران عرب مواجه شده است چه اینکه در سال 2012 اتحادیه ناشران مصری نمایشگاه را تحریم کرد و در سال 2011 (سال آغازین بحران سوریه) تعداد ناشران از 400 ناشر در سال 2010 به 250 ناشر رسید.

بنابر این گزارش، هر چند ممکن است تلاش‌های دولت سوریه برای برگزاری آن به شکست بیانجامد اما نشان از اطمینان دولت سوریه به امکان تامین امنیت این اتفاق فرهنگی دارد.

بازگشت نسبی امنیت به سوریه به‌ویژه دمشق و زندگی روزمره مردم و احتیاج مردم رنج دیده این کشور به سرگرمی، فعالیت‌های فرهنگی هنری بسیاری را می‌طلبد.

حضور ایران در طول سالیان گذشته و در اوج بحران سوریه، بیشتر از آنکه فرهنگی باشد، سیاسی بوده است و ایران تنها در میانه تحریم‌های اقتصادی به مردم این کشور کمک کرده است در حالی که تحریم‌های فرهنگی نیز جایگاه مهمی در فشار به مردم و دولت این کشور داشته است.

به نظر می‌رسد این روزها با توجه به فضای هر چه بهتر امنیتی در سوریه و با توجه به اینکه یکی از معدود رایزنی‌های فرهنگی فعال ایران در کشورهای عربی در سوریه قرار دارد، باید ایران برای عبور از تحریم‌های فرهنگی علیه سوریه اقدامات جدی انجام دهد.

چه اینکه امیر موسوی کارشناس مسائل جهان عرب و رایزن سابق فرهنگی کشورمان می‌گوید: متأسفانه به دلیل حوادث سوریه، نماینده‌های فرهنگی ما حالت سابق را ندارند و وجهه ایران بدنام شده است و در نمایشگاه کتاب نمی‌توانیم وارد شویم چرا که وهابی‌ها با بنزین به کتاب‌های ما حمله می‌کنند و حتی در سودان و الجزایر و تونس که دوستان ما هستند، نمی‌توانیم فعالیت خوبی داشته باشیم حتی می‌خواستند رایزن ما در تونس را ترور کنند.

وی می افزاید: امروز جایگاه ما در منطقه مشکل پیدا کرده است و محبوبیت حزب‌الله پس از جنگ سی و سه روزه برعکس شده است و حتی در نجف و کربلا شرایط خاصی داریم؛ هرچند پیروزی‌های سیاسی و نظامی در منطقه و در سوریه داشته‌ایم اما متأسفانه عربستان از لحاظ فرهنگی و اجتماعی جلوتر است و نباید پس از پیروزی‌های سیاسی و نظامی حرکت فرهنگی را فراموش کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر