۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۹۵۵۹
دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای استان بوشهر:
مظفری زاده درباره روش های پدافند غیرعامل دربخش آب بیان کرد: منشا و علل تغییرات طبیعی و غیرطبیعی دراضافه برداشت منابع آب شیرین املاح معدنی آبهای نامتعارف درحوزه های آبریز، ارائه راهکار و روش بهینه برای استحصال آب مناسب از منابع آب شور و لب شور به طورمستقیم و یا غیرمستقیم، ارائه راهکار و روش بهینه استفاده از پسابهای فاضلاب، کشاورزی و صنعتی یکی از موثرترین روشهای پدافند غیرعامل در این بخش است.
ˈجابر مظفری زادهˈ افزود: در فاز نخست اجرای این طرح 70 هکتار از اراضی حوزه مند برای کشت و صنعت شورورزی انتخاب شده که مورد موافقت ضمنی نیز قرار گرفته است.

وی گفت: پیشنهاد مزبور به تازگی در نشستی با حضور سازمان های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، آب و برق با حضور معاون وزیر نیرو مطرح شد و با جلب حمایت مسوولان استانی و رایزنی با استانداری زمینه پذیرش طرح صورت گرفت.

مظفری زاده افزود: مزیت نسبی استان بوشهر نسبت به استان های هرمزگان و کرمان در این زمینه برخورداری از همه نوع آب های نامتعارف از جمله رودخانه مند، کوه نمی، آب زیرزمینی شور، آب دریا و خاک شور زی در یک محدوده مشخص وجود دارد.

بنا به اظهار وی بوشهر در زمینه مطالعات شورورزی در کشور پیشرو است طوری که نخستین همایش تخصصی آبهای نامتعارف کشور در این استان برگزار شد.

مظفری زاده با بیان این که رویکرد نوین درمدیریت مصرف بهینه آب با مدیریت آبهای نامتعارف امکان پذیر است افزود: استان بوشهر از لحاظ منابع آب شامل بخش هایی از حوزه های آبریز حله، مند و کل- مهران است وشامل 17 محدوده مطالعاتی و 32 دشت است.

دبیرکمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت: حجم آبهای غیر متعارف به صورت منابع آب سطحی دراستان درحدود دو میلیارد و600 میلیون متر مکعب برآورد می شود که این رقم در مورد حجم ذخیره کل آبهای شور، لب شور و ابر شور در حدود 20 درصد منابع آب نامتعارف کل کشور است.

وی گفت: از سوی دیگر آبهای غیر متعارف که به صورت پساب در منطقه وجود دارند در مورد پسابهای خانگی، صنعتی و کشاورزی به ترتیب 52، 18 و 358 میلیون متر مکعب را شامل می شود.

دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای استان بوشهرافزود: منابع قابل توجه آبهای نامتعارف زیرزمینی، پتانسیل عظیمی از آبهای نامتعارف را در خود جای داده که پهنه های وسیعی از دشت های این استان به دلیل شوری خاک با وجود شوره زارها بدون استفاده مانده است.

وی گفت: به دلیل برداشت بیش از حد بخش کشاورزی از آبهای شیرین و متعارف، حفر چاه های غیرمجاز، بهره وری پایین آب دربخش کشاورزی، بروزخشکسالی و تغییر اقلیم، وضعیت منابع آب استان از لحاظ پایداری در وضع بسیار نامطلوبی است.

مظفری زاده افزود: از بین رفتن حجم عظیمی از آبهای شیرین، خشک شدن برخی از آبخورهای مهم و کم آب شدن همه دشت های استان بوشهر تنها بخشی از پیامدهای منفی رعایت نکردن مصرف بهینه آب است.

وی بیان کرد: شورورزی به معنای استفاده از آب شور و خاک شور برای تولید گیاه، علوفه، ماهی و میگو، برق، نمک و سوخت زیستی، مواد معدنی برای خوراک پتروشیمی ها ،صنایع دامپروری، دارویی و بهداشتی است.

مظفری زاده گفت: کاهش نزولات جوی و خشکسالی، افت شدید منابع آب سطحی و زیرزمینی استان و رشد نیاز به منابع آب، اضافه برداشت منابع آب شیرین و تداخل آن با منابع آب شور، امکان بهره برداری از منابع آب شور و لب شور به طورمستقیم و یا غیرمستقیم (با بهسازی آبهای نامتعارف) برای هر نوع استفاده، ضرورت استفاده از آب های نامتعارف را دوچندان کرده است.

وی گفت: بهره وری بهینه از منابع آب نامتعارف طبیعی با توجیه فنی و اقتصادی، استحصال آب مناسب و جداکردن املاح با کاهش آلودگی و افزایش مجدد املاح منابع آب، استفاده از پسابهای فاضلاب و استفاده بهینه از آبهای برگشتی کشاورزی از دیگر ضرورت های استفاده از آب های نامتعارف است.

وی افزود: تعیین حجم قابل توسعه آبهای شور و لب شور، تعیین روش استحصال و بهره برداری مستقیم وغیرمستقیم از آبهای نامتعارف با توجه به نوع و میزان املاح معدنی آن، توجیه فنی و اقتصادی نوع روش استحصال و بهره برداری از منابع آب نامتعارف و ارائه راهکار و روش بهینه، استفاده و کاربرد صنعتی برخی از ترکیبات املاح معدنی منابع آب نامتعارف و بهسازی آب که سبب اقتصادی کردن روش بهره برداری و حذف و کاهش املاح از محیط می شود اهمیت بررسی آب های نامتعارف را ضروری کرده است.

مظفری زاده درباره روش های پدافند غیرعامل دربخش آب بیان کرد: منشا و علل تغییرات طبیعی و غیرطبیعی دراضافه برداشت منابع آب شیرین املاح معدنی آبهای نامتعارف درحوزه های آبریز، ارائه راهکار و روش بهینه برای استحصال آب مناسب از منابع آب شور و لب شور به طورمستقیم و یا غیرمستقیم، ارائه راهکار و روش بهینه استفاده از پسابهای فاضلاب، کشاورزی و صنعتی یکی از موثرترین روشهای پدافند غیرعامل در این بخش است.

وی گفت: استفاده از محصولات منتج از صنعت شورورزی درصنایع دارویی و شیمیایی مزایای استفاده از منابع آب نامتعارف، جلوگیری ازافت شدید مخازن و سفره های آب زیرزمینی استان بوشهر و تغذیه آبخوانهای در معرض نابودی و کاهش اثرات خشکسالی درکوتاه و بلندمدت از دیگر روشهای تاثیر گذار در پدافند غیرعامل دراین بخش است.

دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای استان بوشهرافزود: دسترسی به منبع آب جدید مناسب و کافی و امکان استفاده از اراضی بایر و شور برای شورورزی، استفاده مجدد و بهینه از منابع آب موجود، جلوگیری از تاثیر اقتصادی و اجتماعی روزافزون خشکسالی و نیز حفظ و بهبود منابع آب و خاک استان بوشهر،رشد و توسعه کشاورزی و صنعت، توسعه صنعت شورورزی و دامپروری و تولید نمک و سوخت زیستی و برق، توسعه تولید و اشتغال پایدار در سطح منطقه را در پی خواهد داشت.

وی گفت: ارزیابی فنی و اقتصادی بهره برداری منابع آب نامتعارف به عنوان منابع جدید آبی درجهت تامین آب استان و کاهش اثرات خشکسالی و افت کمی و کیفی سفره های آب زیرزمینی از دیگر اهداف بهره برداری و مدیریت منابع آب نامتعارف است که با مطالعه دقیق پتانسیل موجود و راهکارهای استفاده از این فرصت می توان کمک بزرگی به منابع موجود و صنعت و کشاورزی استان و کشور کرد.

شوروزی به عنوان یکی از رویکردهای نوین در کشاورزی پایدار و تولید محصولات در محیط های شور در سال های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است.

شورورزی یک فن آوری با رویکرد زیست محیطی و بمنظور بهره برداری اقتصادی و پایدار از منابع خاک و آب شور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر