۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۹۵۳۸
سردار جلالی در "سومین گردهمایی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات":
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: فن آوری در فضای سایبر در حال پیشرفت است ،چنانچه بخواهیم تهدیدات را در این حوزه رصد کنیم باید مطابق با تغییرات پیش برویم لذا داشتن یک نظام فرماندهی کنترل پیشرفته جزء الزامات جنگ و دفاع است.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشوردر"سومین گردهمایی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات" دانشگاه امام حسین(ع) در خصوص تعریف های سایبری گفت: این واژه در فرهنگستان زبان رایاسپهر نام گذاری شده، از سال 1990 که فن آوری اطلاعات رشد کرده تا به حال که 2014 است چندین تعریف را متناسب با پیشرفت فن آوری و تکنولوژی عوض کرده و رویکرد های جدیدی در آن اعمال شده است ،برداشت فضای سایبری نسبت به تعاریف مختلف، کشورهای و فن آوری های مختلف با هم متفاوت است،لذا در تعریف جنگ سایبری یا پدافند سایبری ، ترجمه فارسی که از آن شده تحت عنوان رایاورد و رایا پدافند است.

"ماهیت فضای سایبری"

جلالی گفت:در ابتدای کار فضای سایبری یک شبکه داخلی تعریف می شد ولی بعد ازآن که توسعه پیدا کرد و حوزه مختلفی را در بر گرفت و مفهومی به نام سرمایه های سایبری کنار سرمایه های فیزیکی، انسانی و معنوی تولید شد،در واقع تعریف فضای سایبری تا اندازه ای متفاوت شد.برای مثال؛ماهیت فیزیکی پول و طلا به ماهیت سایبری و اعتبار در فضای سایبری تبدیل شده،زمانی که مدیریت، کنترل و مراقبت و حفاظت و دفاع از آن در فضای سایبر شکل میگیرد،می شود ماهیت سایبری یعنی برای دفاع از نظام پولی هم باید حفاظت فیزیکی و امنیتی کرد و هم حفاظت سایبری در واقع سرمایه های فیزیکی در حال تبدیل به سرمایه سایبری است.

" سرمایه های سایبری"

وی ادامه داد:زمانی که سرمایه های فیزیکی تبدیل به سرمایه های سایبری گردید،این سرمایه ها می تواند حیاتی، حساس، مهم و فاقد اهمیت باشد،در این صورت بحث آفند و پدافند و امنیت ملی و دفاع از آن ها مطرح می شود.لذا سرمایه های سایبری می تواند منافع ملی و منافع حیاتی را نیز شکل داه و تعریف نماید.

"اشباع فضای سایبر توسط گوشی های هوشمند"

فرمانده قرارگاه پدافند سایبری کشور گفت: امروزه گوشی های هوشمند فضای سایبر را توسعه داده و اشباع کرده اند، این فضا کل دنیا را پوشش می دهد به شکلی که دردوسال گذشته 3 بار تعریف فضای سایبری تغییر یافته است،درفضای سایبری زیر ساخت جهانی و اطلاعات ملی وجود دارد.

" فضای سایبر فضای مستقل "

دکترجلالی گفت: با این نگاه فضای سایبر شامل؛فضای الکترونیک، جنگال،فن آوری اطلاعات و IT،ارتباطات و الکترومغناطیسی که با هم یکی می شوند را شامل می شود ولذا صحنه های جنگ آینده بخش زیادی از آن بر گرفته از این نوع رویکرد است، فضای سایبر هم یک فضای مستقل است که زمین،فضا ، دریا وهوا را نیز پوشش می دهد .

" الزامات دفاع در فضای سایبری"

وی ادامه داد: فن آوری در این حوزه در حال پیشرفت است و بهره وری از این تکنولوژی ما را ملزوم به ورود در فضای سایبری می کند ، نمی توان با نظامات گذشته از پس تهدیدات بر آمد ،چنانچه بخواهیم تهدیدات را رصد بکنیم باید مطابق با تغییرات پیش برویم لذا داشتن یک نظام فرماندهی کنترل و پیشرفته سایبری جزء الزامات جنگ و دفاع سایبری است.

" جنگ سایبری مقدمه جنگ نظامی "

سردارجلالی گفت:جنگ سایبری مقدمه جنگ نظامی است ، هر جنگ نظامی یک هدف سیاسی را دنبال می کند که هدف سیاسی آن بر اندازی و بر هم زدن کنترل و تعادل امنیتی کشور است ،این کار در فضای سایبری امکان پذیر است ، هیچ عملیات نظامی و تهدید نظامی علیه کشورها اتفاق نمی افتد مگر اینکه بخشی از آن تهدید سایبری است ، جنگ سایبری یکی از ارکان جنگ ها در امروز و آینده است، لذا باید سازو کارخاصی را دنبال کرد.

" تولید بازدارندگی در فضای سایبر "

وی در ادامه گفت:ما دنبال مفهومی هستیم به نام بازدارندگی،پدافند سایبری یا تولید بازدارندگی در فضای سایبر که خود آمریکایی ها هنوز بطورکامل نتوانسته اند آن را ایجاد کنند ،آمریکایی ها اعلام کرده اند اگر کسی به زیر ساخت های ما نفوذ کند با سلاح نظامی پاسخ آن را می دهیم ، و این یعنی برای ارتقای بازدارندگی فضای سایبر از ظرفیت دفاع نظامی کمک می گیرند ولی بدلیل تنوع و زیادی تکنیک وروش های حمله نمی توانند منشاء تهدید را ثابت کند.

" اقدام متقابل در فضای سایبر"

سردارجلالی ادامه داد: چنانچه بخواهیم هدفمان را بر بازدارندگی مقتدرانه سایبری بگذاریم در سه محور باید متمرکز شویم؛ اول اینکه ضربه پذیر نباشیم یعنی آسیب ناپذیری و معماری پدافندی سایبری را افزایش دهیم نکته دوم پاسخ به تهاجم و تهدید است و نکته آخر قدرت پشیمان کنندگی ، اگر دشمن ضرری وارد کرد خودش متحمل ضرر وزیان بیشتر شود.

" بازدارندگی دشمن بااقدام متقابل "

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشورگفت:باید تولید، حفظ و آمادگی،دفاع در نقطه تهاجم،ایجاد دفاع سایبری هوشمند که در برگیرنده حداکثری بهروری و هم افزایی باشد،پدافند پیشگیرانه یا بهداشت سایبری و رصد و پایش تهدیدات سایبری در زیست بوم سایبری کشور را در صدر برنامه های پدافند سایبری قرار گیرد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر