۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۹۵۲۵
در مصاحبه با پایگاه اینترنتی "آتلانتیک"؛
"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه پیشین آمریکا مدعی شد ایران حقی برای غنی سازی اورانیوم ندارد.
به نقل از روزنامه تایمز اسرائیل، پایگاه اینترنتی "آتلانتیک" مصاحبه‌ای با کلینتون انجام داد و وی در این مصاحبه گفت : "من همواره جزو دسته‌ای بوده‌ام که معتقدند ایران حق غنی‌سازی اورانیوم را ندارد. بر خلاف ادعای ایرانی‌ها،  چیزی به عنوان حق غنی‌سازی وجود ندارد و این کاملا بی‌اساس است.من به خوبی می دانم که دیگر پای میز مذاکره نیستم، اما من فکر می کنم این مهم است که به هر کسی که پای میز مذاکره حضور دارد این علامت فرستاده شود که نمی تواند توافقی وجود داشته باشد مگر اینکه مجموعه ای روشن از محدودیت ها بر ایران وجود داشته باشد. تغییر موضع احتمالی ، به صورت  غنی سازی کم است که نمی توان بواسطه آن گریز هسته ای کرد. بنابراین، غنی سازی کم یا هیچ  غنی سازی همیشه موضع من بوده است."

وی در پاسخ به این سوال که مذاکره کنندگان دولت اوباما در حال حاضر درک انعطاف پذیرتری از این موضوع دارند ؟ گفت: "من نمی خواهم از طرف آنها صحبت کنم اما می خواهم بگویم که ایران، از طریق مقام معظم رهبری موضعی بسیار حداکثری اتخاذ کرده است - و خواستار 190هزار سانتریفیوژ و حق غنی سازی است. برخی افراد در کنگره ما و برخی از بهترین دوستان ما،  موضعی کاملا مخالف در پیش گرفته اند یعنی هیچ غنی سازی نباید صورت بگیرد.  من معتقدم در یک مذاکره شما باید در مورد آنچه موجب تحرک طرف دیگر می شود بسیار شفاف عمل کنید.  درک من این است که ما هنوز موضعی متحد در گروه پنج بعلاوه یک داریم. این موضوع به اینصورت است؛ بازرسی های فشرده، محدودیت های بسیار روشن  در مورد آنچه  ایرانی ها می توانند در تاسیساتی که اجازه فعالیت آنها داده شده است انجام دهند و  بعد ایرانی ها چگونه می خواهند به مسئله غنی سازی رسیدگی کنند یا ایا غنی سازی واقعا می تواند برای تحقق آنچه  که من فکر می کنم باید استاندارد ما در مورد غنی سازی کم یا غنی سازی صفر باشد محدود شود. این چیزی است که این مذاکره به آن مربوط  می شود."
کلینتون در پاسخ به این سوال که هیچ نشانه ای وجود ندارد که ایرانی ها مایل به عقب نشینی باشند. گفت: " ما نمی دانیم. من فکر می کنم این یک بحث سیاسی است. من فکر می کنم شما موضع مقام معظم رهبری ایران را دارید، ایران قصد دارد آنچه می خواهد انجام دهد و اینکه آنها قصد داشتن سلاح هسته ای  را ندارند اما با این حال  190 هزار سانتریفیوژ می خواهند. 
وی در بخشی دیگر از این مصاحبه افزود: "ما می دانیم که  "هیچ " به چه معنی است. اگر ما از کمی غنی سازی صحبت می کنیم ،در حال صحبت کردن در مورد تعدادی سانتریفیوژ با بازرسی های مستمر و جداگانه هستیم.اولویت من این است که هیچ غنی سازی وجود نداشته باشد." کلینتون در پاسخ به این سوال که آ یا  توضیح می دهید " اندک " به چه معنی است ؛ پاسخ منفی داد.

کلینتون در پاسخ خبرنگار آتلانتیک مبنی بر اینکه آیا رژیم صهیونیستی از آمریکا خواسته است تا مانع غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران شود، افزود: "به نظر من اینکه آن‌ها از چنین موضوعی احساس خطر می‌کنند، بسیار مهم است."

او با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به غزه مدعی شد، "اسرائیل حق دفاع از خود را دارد... اما باید تمام تلاش خود را برای محدود کردن کشتار شهروندان عادی انجام دهد. ما شاهد واکنش گسترده مردم جهان بر ضد اسرائیل هستیم. " او در ادامه مدعی شد، "به نظر من تظاهرات مردم جهان بر ضد اسرائیل، ناعادلانه است."

کلینتون افزود، "جنگ غزه امروز همچون همیشه به خوبی توسط حماس پوشش داده می‌شود. آن‌ها به خبرنگاران غربی اجازه ورود می‌دهند تا اخبار را گزارش کنند.
اسرائیل مدت‌هاست که با مشکلات روابط عمومی روبرو است." 

او در ادامه سخنان افزود، "
اما چنین چیزی به این معنی نیست که خطایی صورت نگرفته است. ما هم خطا کرده‌ایم. من هیچ دولتی را نمی‌شناسم که هیچگاه مرتکب خطا نشده باشد." کلینتون با اشاره به تغییر موضع نتانیاهو در قبال فلسطین گفت، "نخست‌وزیر اسرائیل دیدگاه خود را از مخالفت با راه‌حل دو کشور مجزا به حمایت از آن تغییر داده است."

کلینتون در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر عملکرد آینده نتانیاهو  با تایید جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کرد: "اگر من به جای او (نتانیاهو) بودم، حتما کنترل امنیت کرانه باختری را بدست می‌گرفتم؛ چرا که حتی در صورت همکاری با عباس و فتح، هیچ چیز نمی‌تواند اسرائیل را از خطر حملات حماس و دیگر حملات از جانب مرز، حفظ کند. هم‌اکنون عراق و سوریه نیز به یک تهدید بزرگ تبدیل شده‌اند."
وی در ادامه اذعان کرد: "حماس جزء گروه‌هایی نیست که بتوانیم با آن کار کنیم. چرا که نخستین هدف حماس، مخالفت با اسرائیل و نابود کردن آن است."

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر