۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۹۵۰۶
محققان امنیتی به تازگی پی برده‌اند که می‌توان با نفوذ به شبکه اینترنت بی‌سیم مورد استفاده در هواپیماها کل سیستم ناوبری یک هواپیما را هک کرد و جان مسافران را به خطر انداخت.
به نقل از تک تایمز، بررسی‌های روبن سانتامارتا از موسسه امنیت سایبر  IOActive نشان می‌دهد که تجهیزات ارتباط ماهواره ای مورد استفاده در هواپیماهای تجاری در برابر حملات هکری آسیب پذیر هستند و حفره ‌ای امنیتی موجود در آنها با استفاده از سیستم های مورد استفاده به منظور اتصال به شبکه وای – فای اینترنت قابل شناسایی و سواءستفاده است.

به گفته وی این حفره‌ها باعث می‌شوند که سیستم های مخابراتی در بسیاری از دیگر صنایع نیز قابل نفوذ باشند و در نتیجه می‌توان آنها را نیز هک  کرد و برای کاربرانشان مشکلات جدی ایجاد نمود. وی با مهندسی معکوس سیستم های مخابراتی Equipment manufactured by Cobham Plc.، Harris Corp.، EchoStar Corp.'s Hughes Network Systems، Iridium Communications و Japan Radio Co توانسته این آسیب‌پذیری‌ها را شناسایی کند.

به اعتقاد این کارشناس میان افزار به کار رفته در سخت‌افزارهای مخابراتی تولیدی این شرکت‌ها آسیب‌پذیریهای جدی دارند و هکرها با دستکاری سیگنال‌های وای – فای می‌توانند به آنها نفوذ کرده و به عنوان مثال ارتباطات مخابراتی یک هواپیما با ماهواره‌های ارتباطی را مختل کنند. با این کار هم سیستم‌های ناوبری مختل می‌شود و هم امنیت مسافران به خطر می افتد. چون با این کار ارتباط با برج های مراقبت هم مختل می‌شود.

اگر چه این بررسی در محیط آزمایشگاهی انجام شده و موفقیت آن مستلزم دسترسی فیزیکی هکرها به تجهیزات مخابراتی شرکت‌هاست، اما اثبات امکان پذیر بودن هک کردن هواپیماهای تجاری امر نگران کننده‌ای است که باید جدی گرفته شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر