۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۹۳۲۸
شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عرب‌زبان محلی تنها ابزار در دسترس فلسطینی‌ها برای مبارزه رسانه‌ای با صهیونیست‌ها به شمار می‌آیند.
در شرایطی که رسانه‌های معتبر بین‌المللی و شبکه‌های تلویزیونی غربی، به طور یک‌سویه به طرفداری از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه، مشغولند، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عرب‌زبان محلی تنها ابزار در دسترس فلسطینی‌ها برای مبارزه رسانه‌ای با صهیونیست‌ها به شمار می‌آیند.

در هفته‌های اخیر و با تشدید تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه، اخبار منتشره از هر دو طرف درباره اوضاع منطقه و پیامدهای جنگ، کاملا متفاوت است به طوری که گویا دو طرف در حال روایت دو ماجرای جداگانه در دو مکان متفاوت هستند.

 اما این تنها تفاوت میان روایت فلسطینی‌ها و ادعاهای صهیونیست‌ها درباره جنگ غزه نیست، بلکه تفاوت اصلی در نحوه انعکاس دیدگاه‌ها و اخبار دو طرف است.

 در حالی که اظهارات و ادعاهای صهیونیست‌ها درباره جنگ با غزه از سوی صدها رسانه‌ و شبکه تلویزیونی بزرگ غربی منتشر می‌شود، دست فلسطینی‌ها برای رساندن حقایق جنگ و مواضع خود به گوش مردم جهان، به شدت تنگ است.

 روایت صهیونیست‌ها از جنگ غزه، روایت دفاعی است. آنها مدعی هستند که ساکنان مناطق اشغالی برای مقابله با راکت‌های حماس، مجبور به دفاع از خود شده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که راکت‌های حماس، غیرنظامی‌های صهیونیست را هدف قرار می‌دهد و امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است.

 ولی حقیقت همانطور که فلسطینی‌ها می‌گویند این است که رژیم صهیونیستی همچون همیشه،‌ آغازگر جنگ بوده و این بار به بهانه مفقود شدن سه شهرک‌نشین یهود، حمله همه‌جانبه به غزه را شروع کرده‌ است و کودکان و زنان بیگناه فلسطینی را به خاک و خون کشیده است.

 پوشش مغرضانه شبکه‌های غربی از تحولات غزه به حدی است که اعتراض شهروندان اروپایی و آمریکایی را نیز به دنبال داشته است.

 به عنوان مثال، جرج گالووی عضو مشهور پارلمان انگلستان، گفته که از پوشش نادرست وقایع غزه از سوی بی.بی.سی آنقدر خشمگین شده که دیگر قصد ندارد اشتراک خود را با این شبکه، تمدید کند.

در این باره، ماهر عواده مدیرکل رسانه‌های خارجی در وزارت اطلاعات و اخبار فلسطین می‌گوید: ما با رسانه‌های عرب‌زبان محلی ارتباطات خوبی داریم اما رسانه‌های بین‌المللی توجهی به ما ندارند. ما حتی برای آنها امکان مصاحبه با رسانه‌های داخلی و انجام برنامه‌های مشترک خبری را فراهم کردیم، اما آنها اقبالی به ما نشان نداده‌اند. وی می‌افزاید:‌ ماشین جنگ رسانه‌ای صهیونیست‌ها به مدد رسانه‌های بزرگ غربی،‌کاملا قوی است و این رسانه‌ها حقایق را کاملا مغرضانه جلوه می‌دهند.

در این اوضاع جنگ نابرابر، ابزار محدود رسانه‌ای دیگری که فلسطینی‌ها در اختیار دارند، شبکه‌های اجتماعی است؛ اما در این حوزه هم به علت عدم تسلط اکثر فلسطینی‌ها به زبان انگلیسی، آنها نمی‌توانند پیام خود را به جهانیان برسانند. ندا یونس مسئول شبکه‌های اجتماعی در وزارت اطلاعات و اخبار فلسطین در این باره می‌گوید:‌ به علت حمایت عظیم رسانه‌ای و پروپاگاندایی از صهیونیست‌ها، من اغلب اوقات احساس غربت می‌کنم.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر