۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۹۳۲۰
7 پیوست برای شبکه ملی اطلاعات؛
معاون وزیر ارتباطات و فناوری از ایجاد حدود 18 میلیون پورت پرسرعت برای دسترسی کاربران به شبکه ملی اطلاعات خبر داد و گفت: تا شروع این دولت فقط 15 درصد این هدف محقق شده است؛ از این رو با همکاری بخش خصوصی باید مابقی زیرساخت های مورد نیاز در این حوزه،‌ در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی شود.
نصرالله جهانگرد با بیان اینکه خطوط کلی و اصول طراحی شبکه ملی اطلاعات بر اساس قانون برنامه و سیاست های ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی تدوین شده است اظهار داشت: از آغاز به کار دولت جدید، پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین برنامه های وزارت ارتباطات معرفی و پیگیری آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: برای این منظور کمیته ای متشکل از مسئولان عالی وزارت ارتباطات تشکیل و خطوط کلی و اصول طراحی شبکه ملی اطلاعات تدوین شد؛ در همین حال بررسی برنامه پنجم و تکالیف پیش بینی شده و همچنین زیرساخت های موردنیاز برای تحقق برنامه، از جمله نخستین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بود که عملیاتی شد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه با مطالعات صورت گرفته مشخص شد که باید حدود 18 میلیون پورت پرسرعت ایجاد شود که تا شروع این دولت 15 درصد آن محقق شده است افزود: باید با همکاری بخش خصوصی مابقی زیرساخت های مورد نیاز در این حوزه،‌ در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: براساس استانداردهای موجود، حداقل پهنای باند مورد نیاز در هر پورت در این حوزه 2 مگابایت است که برای تامین پهنای باند مورد نیاز به منظور ارائه سرویس به مخاطبان بر روی شبکه ملی اطلاعات،‌ باید پهنای باند داخل با افزایش 20 برابری به 20 ترابایت و پهنای باند بین الملل با افزایش 50 برابری به چهار ترابایت افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در تکمیل مطالعات، در راستای حرکت کشور هم عرض سطح جهانی و تحقق ماموریت تاریخی به عنوان کشور نخست منطقه متوسط رشد کشور مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن متوسط رشد کشور در دهه پیش رو باید بیش از 10 درصد شود که حوزه ICT طی یک دهه آینده می تواند بخش مهمی از این رشد را تامین کند.

جهانگرد با بیان اینکه خطوط کلی طراحی شده در شبکه ملی اطلاعات بر اساس مطالعات انجام شده، در نظر گرفتن قانون و مصوبه شورای عالی فضای مجازی تدوین شده گفت: این برنامه شامل پنج سطح اصلی و دو سطح کناری است.

وی افزود: از مجموع پنج لایه اصلی ، سه لایه مربوط به شبکه زیرساخت و دو لایه متعلق به دیتا و سرویس ها است و ارتباط بین الملل در لایه شبکه ملی IP کشور عملیاتی می شود؛ زیرساخت سراسری شبکه فیبر، شبکه ملی IP کشور،‌ شبکه ابری دیتای کشور و سرویس ها از جمله مهمترین سطوح اصلی تدوین شده در شبکه ملی اطلاعات است.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: لایه زیرساخت ها ترکیب کاملی از فیبر،‌ ماهواره و کمی ماکروویو است و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و با پروژه های تعریف شده،‌ تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت شبکه فیبر کشور به بیش از 60 هزار کیلومتر رسیده و روی آن تجهیزات انتقال نصب خواهد شد؛ همچنین برنامه مشخص به منظور پیاده سازی ابر مراکز داده برای تحقق لایه شبکه دیتای کشور و همچنین ایجاد شبکه دسترسی در لایه سرویس ها صورت گرفت است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: برنامه دولت الکترونیکی و انواع سرویس های مختلف که مردم به صورت مسقیم با آنها در ارتباط خواهند بود در لایه سرویس پیاده سازی می شود.

وی افزود:با بررسی های صورت گرفته، حدود یک هزار و 400 خدمت قابل ارائه شناسایی شده و دستگاهای متولی و خوشه های آن مشخص شده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: بر اساس پیش بینی صورت گرفته، امکان برقراری ارتباط میان شبکه های اختصاصی دستگاه ها با هر سطح از امنیت و با قابلیت مدیریت از سوی دستگاه به اشتراک گذارنده دیتا در شبکه ملی اطلاعات فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار اقدامات انجام شده برای پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات،‌ 7 پیوست در حوزه هایی نظیر فرهنگی،‌ اقتصادی،‌ تکنولوژی،‌ حقوقی و زیست محیطی پیش بینی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر