۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۹۲۹۶
اعلام حضرت امام خمینی (ره) و تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هرسال به عنوان روز جهانی قدس، ابتکاری که سرنوشت و مسیر قضیه فلسطین را وارد مرحله ای جدید و دوست و دشمن حتی خود فلسطینی ها را هم غافلگیر و شگفت زده کرد.
پرونده قدس شریف که نظام رسمی عربی در سال 1975 میلادی آن را توسط « کمیته قدس» به ریاست پادشاه کشور مغرب تحویل گرفت، دیگر بجز یک نام نبود، تا اینکه اعلام امام خمینی (ره)، قدس شریف را به قضیه اصلی اعراب و مسلمانان در سراسر جهان تبدیل کرد و روحی جدید در مبارزه با دشمن صهیونیستی دمید.

با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، بیشتر پایتخت های کشورهای جهان هرسال صحنه برگزاری مراسمی با شکوه می شود و میلیون ها تن با شرکت در تظاهرات و راهپیمایی حمایت خود را از قدس به عنوان قلب تپنده فلسطین که عرصه نبرد بزرگ است، اعلام می کنند. قدس نزد بسیاری از اعراب و مسلمانان از اهتمام ویژه ای برخوردار نبود اما حضرت امام خمینی (ره) با نظر و دیدگاه بلند و مستحکم خودشان ، آن را متمایز کردند و همگان دریافتند که اعلام روز جهانی قدس بزودی اوضاع را تغییر می دهد و در طول سال ها به کانون مبارزه بزرگ تبدیل می شود.

در اندیشه و دیگاه امام خمینی (ره) کاملا آشکار بود که قدس نقطه مرکزی درگیری با استکبار و صهیونیسم جهانی است در حالیکه توطئه صهیونیستی و جمع شدن صهیونیست ها از تمام نقاط جهان برای ایجاد رژیم نامشروع جعلی اسراییل در فلسطین اشغالی هنوز نزد برخی از اعراب و مسلمانان مبهم و مه آلود بود.

پیش ازابتکار عمل حضرت امام خمینی (ره) حتی در مبارزات فلسطین که آن زمان بیشتر در جنبش فتح متجلی بود، نگاه ویژه ای به قدس وجود نداشت و تنها بخشی از قضیه فلسطین بشمار می رفت.

« منیر شفیق» از مسئولان ارشد اسبق جنبش فتح و اندیشمند فلسطینی امروز در گفت وگو با ایرنا براین نظر تاکید کرد و گفت که اعلام حضرت امام خمینی (ره) حتی فلسطینی ها و جنبش فتح را غافلگیر و شگفت زده کرد.

شفیق آن زمان را بخوبی به یاد دارد، او بارها به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده و چندین بار موفق شده است تا با حضرت امام خمینی(ره) ملاقات کند.

وی با بیان اینکه آن روزها قدس را قلب قضیه فلسطین نمی دانستیم اما امروز حکمت بزرگ تصمیم امام را بخوبی درک و مشاهده می کنیم.

این اندیشمند فلسطینی با بیان اینکه« تاریخ درستی اندیشه و دیدگاه امام خمینی (ره) را ثابت کرد»، گفت: شاید تجربه ها نشان می دهد همه مناطق فلسطین از جمله کرانه باختری و مناطق اشغالی سال 48 قابل معامله و سازش باشد اما قدس به هیچ وجه سازش پذیر نیست و طرفی نمی تواند بر سر آن سازش و معامله کند.

« ولید محمدعلی» مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات فلسطین هم در گفت وگو با ایرنا، تاکید کرد که « در آن مرحله هیچ تمرکز و یا دیدگاهی خاص نسبت به محوری بودن قدس در درگیری با صهیونیست ها وجود نداشت و به قدس هم مانند سایر شهرها نگریسته می شد».

وی افزود: با اعلام روز جهانی قدس برخی حتی نگران شدند که با تمرکز بر قدس شاید سایر شهرهای فلسطین فراموش شوند اما امام خمینی(ره) ثابت کردند که قدس محور قضیه فلسطین است و شکست صهیونیست ها در قدس شکست کامل و نهایی توطئه و دسیسه صهیونیستی است.

منیر شفیق درهمین چارچوب خاطرنشان کرد: اندیشه اعلام روز جهانی قدس یک فکر آنی نبود بلکه یک طرحی بود که در طول سالها شکل گرفته است.



** روز جهانی قدس و اهمیت زمان اعلام آن

ارتبط روز جهانی قدس با ماه مبارک رمضان، اهمیت آن را چند برابر کرد و آن را با وجدان و زندگی مسلمانان در سراسر جهان گره زد و به بخشی از وجود آنان تبدیل کرد.

ولید محمد علی تاکید کرد: اعلام روزجهانی قدس تغییری اساسی و ریشه ای در روند چگونگی درگیری با دشمن صهیونیستی و جایگاه این شهر مقدس در این مبارزه ایجاد کرد و در راس فهرست اولویت های ملت های عرب و مسلمان قرار گرفت.

وی ، اهمیت زمانی اعلام روز جهانی قدس را بسیار شگفت انگیز خواند و اظهار داشت: تنها چند ماه بعداز امضای پیمان ننگین «کمپ دیوید» بین برخی مقامات سازشکار عرب و جنایتکاران صهیونیست که به خارج شدن مصر از معادله درگیری با دشمن صهیونیستی و ایجاد یک ناامیدی بزرگ در جهان عرب منجر شد، حضرت امام خمینی(ره) روز جهانی قدس را اعلام کردند.

رییس مرکز مطالعات فلسطین تصریح کرد: ابتکار عمل روز جهانی قدس به مستضعفان ، اعراب و مسلمانان ضرورت مقاومت را در همه مراحل مبارزه با اشغالگران فلسطین بویژه قدس شریف تاکید کرد.

منیر شفیق نیز اظهارداشت که چهره بارز شهر قدس شریف، انتفاضه و مقاومت است.

شفیق که فرزند قدس است ودر سن دوازه سالگی بخش شرقی قدس را ترک کرد و در سن 30 سالگی مجبور به خروج از وطنش شد ، همه خیابان های قدیم ، مساجد، کلیساها ، خانه ها و آثار باستانی آن را لحظه ای فراموش نکرده است.

وی ایمان و باور دارد که شهر قدس شریف همه عناصر و مولفه های مقاومت، مبارزه و انتفاضه را دارد و همین ها بهترین دلیل برای درستی تصمیم امام خمینی (ره)در تعیین روز جهانی قدس است و اهمیت این تصمیم هر روز که می گذرد، بیشتر اثبات می شود.

ایستادگی مردم فلسطین بدنبال شهادت « محمد ابوخضیر» جوان فلسطینی که ارتش رژیم صهیونیستی اشغالگر را مجبور کرد تا منطقه شفعاط قدس شریف را ترک کند و نبرد ملت فلسطین با دشمن صهیونیستی در نوارغزه نشان داد که جوانان فلسطینی راه پدران و اجداد خود را ادامه داده و مقاومت و مبارزه را ترک نکرده اند.



** فلسطین بدون قدس زنده نخواهد بود

منیر شفیق گفت: اندیشه جوانان فلسطینی در قدس و غزه برای مقاومت و مبارزه شبیه اندیشه و دیدگاه پدرانشان است که در کنار دیوارهای قدس قدیم مبارزه و آن را در سال 1948 میلادی آزاد کردند.

محمد علی هم که فرزند غزه است، گفت که همه فلسطینی ها امروز خود را فرزند قدس شریف می دانند و قدس در قلب همه آنها جای دارد، فلسطین بدون قدس زنده نخواهد بود.

وی افزود: روز جهانی قدس ، روز تپیدن دوباره قلب فلسطین و روزی است که همه امت اسلامی را در مبارزه با دشمن صهیونیستی متحد و یکپارچه کرده است.

رییس مرکز مطالعات فلسطین تاکید کرد: امام خمینی (ره ) روز جهانی قدس را روز بسیج عمومی برای آزادی فلسطین اعلام کرده اند و اکنون روز وحدت مسلمانان و مستضفان است.

محمدعلی خاطرنشان کرد: قدس سری از اسرار اسلام و گذرگاه اسلام از جزیره العرب به جهان است و امروز قدس و روز جهانی قدس به رمز و نماد اسلام ناب محمدی (ص) در مقابل نمونه تکفیری آن تبدیل شده که منطقه را با خطری جدی مواجه کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر