۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۹۲۸۱
رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام:
مجابی ضمن یادآوری تاثیر بسیار مهم دستگاه های نظامی بر حوزه محیط زیست، گفت: نماینده ای از ستاد پدافند غیر عامل نیز در جلسات کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد که نشاندهنده اهمیت موضوع و ایجاد تعامل متقابل است.
سید محمد مجابی با اشاره به اهمیت مباحث محیط زیستی در نظام های سیاست گذاری دنیا، گفت: در دنیای امروز هیچ فعالیت سیاسی و اقتصادی بی تاثیر بر محیط زیست نیست و هیچ تصمیم محیط زیستی هم بی تاثیر بر سیاست و اقتصاد نیست.

وی افزود: بنابراین محیط زیست آنچنان روابط و تاثیر متقابل و پیچیده ای با سایر حوزه ها دارد که ایجاب می کند، مباحث محیط زیستی در قوانین و اسناد بالادستی و همچنین سطوح بالای تصمیم گیری و تصمیم سازی پیگیری شود.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اختصاص اصل 50 قانون اساسی و بخش های مهمی از اسناد توسعه ای کشور به محیط زیست، اظهار کرد: البته شرایط کنونی محیط زیست ایران این ضرورت را ایجاب می کند که مباحث محیط زیست کشور در سیاست های کلان کشور به گونه ای جدی تر مورد پیگیری قرار گیرد و از آنجا که مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان حوزه مشورتی مقام معظم رهبری نقشی بی بدیل در سیاست گذاری های کلان کشور دارد، تشکیل کمیته خاص محیط زیست در مجمع و ابلاغ سیاست های کلان محیط زیستی از سوی مقام معظم رهبری برای آینده محیط زیست ایران بسیار حایز اهمیت است.

وی با ابراز خرسندی از جایگاه محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اوایل اسفند سال گذشته، کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع و با حکم محسن رضایی دبیر مجمع شکل گرفت و در چند ماه گذشته با جدیت پیگیر انجام وظایف خود بود و در همین راستا بیش از 10 جلسه کمیته و کارگروه از سوی کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور نمایندگانی از تمام قوا در جلسات کمیته خاص محیط زیست مجمع، افزود: نمایندگانی از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور از سوی قوه مقننه، نمایندگانی از قضات و همچنین مدیرکل مربوطه در سازمان بازرسی کل کشور از سوی قوه قضاییه و نمایندگان مربوطه در دستگاه های دولتی از سوی قوه مجریه در این جلسات حضور دارند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین از متخصصان عالی رتبه برنامه ریزی، آموزش و پژوهش در حوزه های مختلفی همچون آب، انرژی و انواع مباحث مربوط آلودگی ها برای حضور در این جلسات دعوت می شود.

مجابی ضمن یادآوری تاثیر بسیار مهم دستگاه های نظامی بر حوزه محیط زیست، گفت: نماینده ای از ستاد پدافند غیر عامل نیز در جلسات کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد که نشاندهنده اهمیت موضوع و ایجاد تعامل متقابل است.

به گفته وی درجلسات گذشته کمیته محیط زیست مجمع، ایده های اولیه سیاست های کلی محیط زیست مورد پیگیری قرار گرفت.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: این ایده های اولیه در حوزه های مدیریت جامع منابع حیاتی، تامین عدالت زیست محیطی، طراحی و ساخت محیط زیست انسانی، کنترل انواع آلودگی های تهدید کننده محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار، پیشگیری از تخریب محیط زیست و حفاظت از منابع زیستی از طریق پایش مستمر، گسترش اقتصاد سبز با استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها، لزوم تدوین منشور اخلاقی زیست محیطی مبتنی بر ارزش های اسلامی و تقویت و گسترش مشارکت فعالانه عمومی در محیط زیست و مشارکت فعال و هدفمند در همکاری های زیست محیطی منطقه ای و جهانی که همان دیپلماسی محیط زیست است، مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این ایده ها از دفتر مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و بر اساس این ایده ها، سیاست های مختلف مورد آماده سازی قرار گرفت.

مجابی یادآور شد: سیاست ها پس از آماده سازی، برای بحث و بررسی دقیق تر به کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می شود و پس از آن مسیر قانونی خود را برای طرح در صحن علنی مجمع دنبال می کند.

وی تهیه سیاست های برنامه ششم توسعه کشور را که در آستانه تدوین قرار دارد، فرصت مغتنمی برای حضور کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارایه پیشنهادات و سیاست های مورد نظر این کمیته برای گنجاندن در برنامه ششم توسعه دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از جایگاه رفیعی که سیاست گذاری های کلان کشور به خصوص سیاست های مجمع تشخیص مصلحت و ابلاغ سیاست های کلی از سوی مجمع در محیط زیست کشور دارد، بتوان نقش موثری برای حفاظت و صیانت از محیط زیست کشور ایفا کرد تا محیط زیست به عنوان میراث مشترک نسل ها و نشانه ای از نگاه عدالتی کشور به بحث های مختلف مورد حراست و توجهی ویژه قرار گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر