۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۹۲۷۰
اگر تحریم‌ها علیه ایران اعمال نمی‌شد و روابط تجاری آمریکا با ایران در شرایط طبیعی قرار داشت، آمریکا در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ می‌توانست ۱۳۴ تا ۱۷۵ میلیارد دلار از محل صادرات به ایران، درآمد کسب کند که به علت تحریم‌ها این فرصت از اقتصاد آمریکا گرفته شد.
شورای ملی ایران-آمریکا در گزارشی هزینه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را برای کشورهای غربی محاسبه کرده است.در این گزارش، میزان تاثیر منفی تحریم‌های ایران در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ محاسبه شده است. تاثیر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برای کشورهای غربی بر مبنای عدم‌النفع آنها از تجارت با ایران، مورد محاسبه قرار گرفته است.

طبق این گزارش، اگر تحریم‌ها علیه ایران اعمال نمی‌شد و روابط تجاری آمریکا با ایران در شرایط طبیعی قرار داشت، آمریکا در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ می‌توانست ۱۳۴ تا ۱۷۵ میلیارد دلار از محل صادرات به ایران، درآمد کسب کند که به علت تحریم‌ها این فرصت از اقتصاد آمریکا گرفته شد.

طبق این گزارش، عدم‌النفع آلمان از تحریم‌ها فقط در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بین ۲۳ تا ۷۳ میلیارد دلار اعلام شده است. زیان ایتالیا ۱۳ تا ۴۲ میلیارد دلار و زیان فرانسه ۱۰ تا ۳۴ میلیارد دلار محاسبه شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، بر مبنای آمار وزارت تجارت آمریکا درباره سرانه شغل برای هر یک میلیارد دلار صادرات، اثرات تحریم‌های ایران بر بازار کار آمریکا نیز محاسبه شده است. بدین معنا که طبق این فرمول، میزان شغل‌هایی که در صورت تحقق صادرات به ایران، در آمریکا ایجاد می‌شد، محاسبه شده است. بر این اساس، زیان ۱۷۵ میلیارد دلاری آمریکا از عدم صادرات به ایران، معادل از دست دادن فرصت اشتغالزایی برای ۵۱ هزار تا ۶۶ هزار نفر در هر سال بوده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر