۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۹۲۶۴
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش تحریم‌های ایران بر اساس برنامه مشترک اقدام، برای 4 ماه دیگر تمدید شده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای کاهش موقت تحریم‌های ایران را برای چهار ماه دیگر، تمدید کرد. این اقدام بر اساس توافق تهران و گروه موسوم به 1+5 برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، صورت گرفته است.

ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان آخر هفته گذشته پس از سه هفته مذاکره در وین و در آستانه ضرب‌الاجل برنامه مشترک اقدام که آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو به توافق طرفین رسیده بود، برای تمدید مهلت مذاکرات به توافق رسیدند.

بر این اساس، قرار شد وضعیت اعلام شده در توافق ژنو، تا سوم آذر سال جاری پابرجا بماند. مطابق برنامه مشترک اقدام، ایران غنی‌سازی در سطح 20درصد را متوقف کرده و کشورهای غربی نیز علاوه بر توقف تصویب تحریم‌های تازه، بخشی از تحریم‌های ایران را به طور موقت لغو کردند.

ایران و 1+5 تلاش می‌کنند تا برای حل مناقشه هسته‌ای، بر سر راهکاری جامع به توافق برسند. گفته می‌شود بحث میزان غنی‌سازی و دوره اجرایی توافق جامع، اصلی‌ترین موارد مورد اختلاف است. بر اساس پیمان منع گسترش تسلیحات، که ایران یکی از امضاکنندگان آن است، کشورها حق داشتن چرخه کامل سوخت را دارند. با این حال کشورهای غربی می‌گویند ایران برای «اعتمادسازی» باید برای مدتی طولانی (بیش از 10 سال) محدودیت‌های گسترده‌ای را برای برنامه هسته‌ای خود بپذیرد.

لغو تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو، صنعت مسافربری هوایی، طلا و فلزات گرانبها و صادرات پتروشیمی از جمله تعهدات آمریکا در توافق موقت ژنو است. واشنگتن همچنین متعهد شده است تلاش برای کاهش صادرات نفتی ایران را نیز متوقف کند. روز دوشنبه اتحادیه اروپا نیز تمدید کاهش موقت تحریم‌های ایران را تصویب کرده بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر