۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: ۹۲۵۷
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: با توجه به برآوردهای صورت گرفته باید ظرفیت شبکه داخلی کشور به ۲۰ ترابایت و شبکه بین الملل به چهار ترابایت افزایش یابد یعنی شبکه بین الملل ۵۰ برابر و شبکه داخل ۲۰ برابر شود.
  نصراله جهانگرد یکشنبه شب در جمع خبرنگاران و فعالان بخش خصوصی آی.سی.تی، افزود: براساس برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود که ۶۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب و کار از خطوط پرسرعت اینترنت بهره مند شوند.وی ادامه داد: با یک محاسبه ساده متوجه شدیم که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ۱۸ میلیون پرت پرسرعت با طرفیت ۲ مگابایت فراهم شود ولی با بررسی های انجام شده مشخص گردید که در طول این مدت تنها ۱۵ درصد برنامه عملی شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: برای همسطح شدن با جهان باید متوسط رشد شبکه باند پهن کشور سالانه ۲ تا ۵/۲ درصد افزایش یابد.جهانگرد تصریح کرد: باید در دهه آینده رشد بالای ۱۰ درصد در زمینه شبکه باند پهن کشور داشته باشیم تا به قانون برنامه پنجم توسعه نزدیک شویم و هر تصمیمی در دولت گرفته می شود باید برای ۱۰ سال آینده باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه ۲ سال به پایان قانون برنامه پنجم توسعه باقی مانده پیش بینی می کنیم در پایان برنامه ششم توسعه شبکه ۲۰ مگابایت شود و تا پایان برنامه هفتم به ۱۰۰ مگابایت برسد که اگر با این سرعت پیش برویم با کشورهای پیشرفته هشت سال فاصله داریم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات افزود: زیرساخت های فیبر نوری باید تا پایان برنامه پنجم ۶۰ هزار کیلومتر در کشور توسعه یافته و تکمیل و تجهیزات مورد نیاز آن نصب شود.جهانگرد در خصوص دولت الکترونیک نیز گفت: این مصوبه در شورای عالی مجازی به تصویب رسیده و اقدامات بعدی آن در حال پیگیری است که برای آن هشت زیرسیستم کلیدی خواهیم داشت.

 وی افزود: با اجرای این پروژه ۱۴۰۰ نوع خدمت در کشور احصا می شود که همه اینها در قالب ۱۴ خوشه همگن طراحی شده است.رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: برای این پروژه ۱۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است که شرکت زیرساخت و مخابرات و شرکت های اپراتوری باید حضور فعالی در این بخش داشته باشند.جهانگرد با اشاره به وضعیت بازار این پروژه، اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ میلیون گوشی دست مردم است که از این میزان ۱۵ میلیون گوشی هوشمند شده که با راه اندازی این پروژه ۱۵ میلیون گوشی دیگر هوشمند خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اجرای این پروژه بازار ۵۰ میلیارد دلاری نیازمند به سرمایه گذاری بوجود خواهد آمد که رقم قابل توجهی است لذا برای تحقق این کار، سیاست های اقتصادی و فرهنگی و حقوقی و زیست محیطی تدوین شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: پیش بینی می شود ظرفیت فعلی ۲ اپراتور اول و دوم پاسخگوی مشترکین نخواهد بود و باید اقدام به بازنگری در این زمینه کنند ولی اپراتور سوم چون از ابتدا برمبنای این پروژه راه اندازی شده مشکلی نداشته است.

ایرنا


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر