۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۹۲۱۶
قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات در مورد حکم دادگاه آمریکایی برای قطع دامنه اینترنتی ir برای ایران، اعلام داشت: "اگر قرار بود اتفاقی بیافتد تاکنون افتاده بود و این سازمان هیچ مکاتبه ای را برای پیگیری این موضوع انجام نداده است."
حدود 15 روز پیش یک دادگاه آمریکایی برای ضبط جوازها و نام‌های دامنه‌های اینترنتی متعلق به کشور ایران حکمی را صادر کرد که براساس آن سازمان ثبت اینترنتی نام‌ها و شماره‌های واگذارشده - آیکان – ملزم شد این حکم را اجرایی کند.

در صورتی که این حکم اجرایی شود، دامنه های اینترنتی با پسوند "آی آر" در عرصه بین المللی کار نخواهد کرد و دیگر مراجعه به دامنه ir  در ایران و خارج از کشور امکان پذیر نخواهد بود.

تاکنون مقامات ایرانی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده و اظهارات رسمی نداشته اند اما یک مقام آگاه در سازمان فناوری اطلاعات چندی پیش از انجام مکاتباتی برای دریافت صحت و سقم این خبر با آیکان خبر داد و به مهر گفته بود که این حکم هنوز از سوی سازمان آیکان به طور رسمی به ایران اعلام نشده است.

در این راستا خسرو سلجوقی قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه چرا تاکنون واکنش رسمی از سوی ایران در مورد ضبط دامنه های اینترنتی آی آر اعلام نشده است تاکید کرد: نباید واکنش نشان دهیم؛ وقتی چیزی وجود ندارد چه واکنشی باید نشان ندهیم.

وی با بیان اینکه اگر موضوع مهمی بود تا الان اتفاق افتاده بود ادامه داد: وقتی تاکنون اتفاقی نیافتاده به معنی آن است که موضوع خاصی نبوده است؛ چون انجام این کار امکان پذیر نیست.

سلجوقی افزود: قطع دامنه های اینترنتی اگر حتی یکبار اتفاق بیافتد امنیت برای همه دنیا بهم خواهد خورد و این فقط مختص دامنه های اینترنتی ایران نخواهد بود؛ براین اساس این حکم معنای خاصی ندارد.

قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات در مورد پیگیری های صورت گرفته از سوی ایران و نتایج مکاتباتی که با سازمان ثبت دامنه ها – آیکان- صورت گرفته گفت: تاکنون در این زمینه هیچگونه پیگیری انجام نشده است؛ وقتی اتفاقی نیافتاده چه چیزی را باید پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه تا زمانی که حکمی به ما ابلاغ نشده پیگیری بی معنا است و مکاتباتی با آیکان نداشته ایم، خاطرنشان کرد: اگر بخواهند اینترنت ما را قطع کنند طبیعتا موضوع به دادگاه کشیده می شود اما در حال حاضر معنا ندارد برای اتفافی که نیافتاده پیگیری صورت گیرد.

به گزارش مهر، آخرین وضعیت ثبت دامنه های اینترنتی، از ثبت نزدیک به 532 هزار و 755 دامنه فعال در سطح کشور حکایت دارد که از این تعداد 523 هزار و 615 دامنه با پسوند ir فعال است که بیشترین تعداد دامنه اینترنتی را شامل می شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر