۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۹۱۷۹
سردار جلالی خبر داد؛
رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به نظرات جدید در حال پیگیری در سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نظریه های از جمله نظریه «پدافندمردم محور»، «پدافند کالبدی» و فنی مهندسی و نظایر آن در حال پیگیری است که امیدواریم بتوانیم این نظریه ها را برای دستگاه ها و نظام جاری تعریف کنیم.
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور روز سه شنبه در نخستین جلسه مشترک روسای دو سازمان پدافند غیرعامل و امداد و نجات جمعیت هلال احمر این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت: نقش جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به حادثه دیدگان انواع حوادث طبیعی، غیر طبیعی و انسان ساخت، بر هیچ یک از کارشناسان و مسوولان دخیل در امر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل پوشیده نیست.

سردار جلالی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری، پدافندغیرعامل مثل مصونیت سازی بدن انسان است که از درون ما را مصون می کند و معنایش این است که ولو دشمن تهاجمی هم بکند و زحمتی هم بکشد و ضرب و زوری هم بزند، اثری نخواهد کرد.

وی توضیح داد: فرماندهی کل قوا در تشریح پدافندغیرعامل فرموده اند، ببینید چقدر مهم است که ما این حالت را در کل پیکره کشور و جامعه در دستگاه های مختلف بوجود بیاوریم و کاری کنیم که همت ما فقط مصروف به این نباشد که دشمن را منصرف کنیم یا برای مقابله خودمان را آماده بکنیم. نه، کاری کنیم که ما مصونیت در خودمان بوجود بیاوریم که این با پدافند غیرعامل تحقق پیدا می کند. بنابراین این مسئله، مسئله بسیار مهمی است که بایستی راه بیافتد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به نظرات جدید در حال پیگیری در سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: نظریه های از جمله نظریه «پدافندمردم محور»، «پدافند کالبدی» و فنی مهندسی و نظایر آن در حال پیگیری است که امیدواریم بتوانیم این نظریه ها را برای دستگاه ها و نظام جاری تعریف کنیم.

سردار جلالی «مصون سازی کالبد کشور»، «مصون سازی جامعه» و «مصون سازی نظام مدیریتی» را سه گونه اصلی مصون سازی عنوان کرد و گفت: مصون سازی یا همان پدافند غیرعامل، در واقع کاهش اثر تهدید بر این سه عنصر است، یعنی اگر تهدیدی بر کشور انجام گرفت، اثر آن صفر یا حداقلی باشد.

وی افزود: این اقدامات به صورت کلی دو دسته می شود؛ یک دسته اقدامات نظامی و در سازوکار دفاع است و بخش دیگری هم در حوزه غیرنظامی است و آن، اقداماتی است که همه اجزا، دستگاه ها و همه مردم باید انجام دهند که نتیجه آن کاهش آسیب پذیری، افزایش پایداری و مدیریت بحران و تولید بازدارندگی دفاعی است و اینگونه می توان تاثیر تهدید را بر کشور و دستگاه ها به حداقل رساند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: هلال احمر می تواند در بحث های امدادرسانی به مصدومان حوادث هسته ای، شیمیایی، پرتوی و بیولوژیک آموزش های لازم را به امدادگران و نجاتگران خود منتقل کند و آنان را برای امدادرسانی در شرایط یادشده آماده نگاه دارد.

وی افزود: همچنین این جمعیت ملی می تواند در راستای آمادگی های لازم مردمی برای رویارویی و مقابله با انواع حوادث و داشتن یک جامعه آماده، آموزش های لازم را در خصوص مخاطرات انواع حوادث به مردم ارائه دهد.

سردار جلالی با بیان اینکه هلال احمر می تواند در طرح تخلیه اضطراری مردم پایتخت در مقابل وقوع انواع حوادث احتمالی نقش اساسی و حائز اهمیتی داشته باشد، گفت: مشارکت این جمعیت در طرح یادشده می تواند به هماهنگی و هم افزایی دستگاه های امدادرسان در خدمات رسانی بیشتر به پایتخت نشینان هنگام ایجاد شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کمک شایان توجهی کند.

وی پیشنهاد کرد، بمنظور ایجاد هماهنگی های بیشتر بین سازمان پدافند غیرعامل و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، یک کار گروه ویژه و مشترک تشکیل شود تا در آن بر اجرای برنامه های مشترک، برنامه های مستقل و همسو و ماموریت های مستقل برنامه ریزی بیشتری صورت بگیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر