۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۹
با معرفی تلفن‌های همراه در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی، این وسیله نیز نماد دیگری از هوشمندی شد. پس از این تاریخ بود که با گسترش استفاده و پیشرفت بیش از پیش، این دست‌ ابزار‌ها به سوی هوشمند شدن گام برداشتند و توانسته‌اند به ابزاری شخصی برای ارتباط مردم دنیا بدل شوند.

طبق آمارها، تا سال ۲۰۱۱ پنج شرکت اصلی تولید تلفن همراه توانسته‌اند نیم میلیارد گوشی موبایل را تولید و عرضه نمایند. و تقریبا نیمی از گوشی‌های تلفن همراهی‌ که در ایالات متحده استفاده می‌شوند «هوشمند» هستند، که به سرعت در حال افزایش است.

تلفن‌های همراه توانسته‌اند در این مدت کوتاه راه پر فراز و نشیبی را طی کرده و با ما همراه باشند. پیشرفت‌های فنی بخصوص در زمینه‌‌ی تولید پردازنده‌ها، افزایش طول عمر باتری، میزان گنجایش اطلاعات، ابعاد صفحه نمایش و اتصالات پهنای‌باند به تسهیل این رویه کمک شایانی کرده‌اند. با وجودی که آینده‌ای روشن برای گوشی‌های هوشمند در پیش است، بد نیست با هم نیم نگاهی به گذشته بیاندازیم:

مختصری ازتاریخچه گوشی‌های تلفن همراه

۱۹۴۶- شرکت AT&T نخستین شبکه بی‌سیم را ابداع کرد
بدون وجود شبکه بی‌سیم هرگز نمی‌توانستیم از گوشی‌های موبایل استفاده کنیم. سالها پیش از ارائه نخستین نمونه‌های اولیه‌ی موبایل و آزمایش شبکه‌های تلفن همراه در جهان توسط متخصصان شرکت ورایزون (‌‌‌‌‌‌‌Verizon)، شرکت ارتباطات تلفن و تلگراف ایالات متحده (یا همان AT&T خودمان) موفق شد بستر مورد نیاز برای این منظور را فراهم سازد تا اینکه در ۱۷ ژوئن ۱۹۴۶ یک راننده کامیون توانست نخستین تماس تلفنی (همراه) را با موفقیت برقرار سازد.

۱۹۷۴- تئودور جورج پاراسکواکاس ایده‌ی اولیه گوشی‌های هوشمند را به ثبت رسانید
سال‌ها پیش، قبل از همه ‌‌‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، پاراسکواکاس با پر کردن فرم ثبت ایده در دفتر اختراعات ایالات متحده در سال ۱۹۷۲ نسبت به ثبت «آپاراتی برای ایجاد و انتقال اطلاعات دیجیتال» اقدام کرد. وی متولد شهر تاریخی آتن در یونان بوده و به امریکا مهاجرت کرده بود. او موفق شده بود تا کمپانی خود را در شهر دیلاور ایجاد و نهایتا توانست اختراع خود را در ماه مه ۱۹۷۴ با قیمت قابل توجهی واگذار کند.

۱۹۹۴- شرکت IBM با‌ ترکیب تلفن همراه و PDA موفق به ایجاد دستگاه ارتباط فردی سایمون شد
سایمون نسل اولیه‌ی گوشی‌های مدرن امروزی به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید که قادر بود در کنار برقراری تماس تلفنی نسبت به ارسال پیام‌های متنی، فکس و پست‌الکترونیکی نیز اقدام نماید. قیمت مصرف‌کننده این دستگاه بین ۸۹۹ تا ۱۰۹۹ دلار بود که شامل ۲ سال ارائه خدمات همراه نیز می‌شد. جالب اینجا است که محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمتی این دستگاه‌ها امروزه نیز در همین حدود باقی مانده است.

 

 
 

۱۹۹۹- با عرضه گوشی بلک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بری مجهز به خدمات ایمیل بازار گوشی‌‌های هوشمند به بار نشست
قیمت ۳۹۹ دلاری گوشی‌‌های بلک‌‌‌‌بری مقرون به صرفه‌تر از سایمون IBM بود. تنها مشکل این دستگاه آن بود که اصلاً گوشی تلفن نبود و تنها یک پیجر دو سویه به حساب می‌آمد. تازه از سال ۲۰۰۳ میلادی بود که گوشی‌های هوشمند بلک بری وارد بازار شدند.

۲۰۰۰- شرکت اریکسون در حین بازاریابی برای گوشی R380 خود از کلمه‌‌‌ای جادویی نام برد
شرکت اریکسون در زمینه بازاریابی بسیار قوی ظاهر می‌شد. این کمپانی سوئدی گوشی R380 خود را «تلفن هوشمند» نامید که بعداً این عبارت به طور گسترده‌ ای در بازار مورد توجه قرار گرفت. R380 یک گوشی سبک وزن و تاشو بود که از سیستم عامل سیمبین بهره می‌برد. این سیستم عامل تا پیش از عرضه‌ اندروید در سال ۲۰۱۱ سلطان بلامنازع این حوزه فناوری به حساب می‌آمد.

۲۰۰۷- تلفن آیفون با قابلیت‌ چند-لمسی دنیای گوشی‌‌‌‌های هوشمند را متحول کرد
گوشی آیفون شباهت زیادی به دستگاه پخش صوتی آیپاد داشت با این تفاوت که می‌توانست تماس‌های تلفنی را برقرار ساخته، عکاسی کرده و در اینترنت به گشت‌و‌گذار بپردازد. در حقیقت اپل را نمی‌توان شرکتی پیش‌رو در در حوزه گوشی‌های هوشمند به حساب آورد.

آیفون سال‌ها بعد از ارائه نخستین تلفن‌ هوشمند ارائه شد و علی‌رغم ادعای اپل در این زمینه، آنها حتی اولین شرکت ارائه دهنده صفحات لمسی نیز نبوده‌اند. تنها مزیت آیفون‌ یکپارچه‌سازی تمامی‌ این جوانب در یک جا و عرضه‌ مجموعه‌ کاملی از آنها با هم بوده است.

آیفون را می‌توان در حقیقت یک مرکز چندرسانه‌ای تلقی کرد. گوشی‌های به‌روزشده‌ آیفون توانسته‌اند طرفداران بسیار زیادی را در سراسر جهان به سوی خود جلب کنند. آیفون ۵ که جدیدترین گوشی هوشمند یاران استیو جابز است نیز به تازگی (۱۲سپتامبر امسال) رونمایی شده است.

۲۰۰۸- گوگل از سیستم عامل‌ اندروید رونمایی کرد
گوشی‌های‌ اندرویدی در اکتبر ۲۰۰۸ میلادی روانه بازار مصرف شدند و به سرعت به عنوان یکی از سیستم‌عامل‌های برتر گوشی‌های هوشمند مورد پذیرش قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۰ تعداد گوشی‌های‌اندرویدی فروش رفته از مجموع گوشی‌های مجهز به‌ سیمبین فراتر رفت.

 

 
 

شرکت‌های متعددی هستند که از این سیستم‌عامل در محصولات متنوع خود بهره می‌برند، این در حالی است که اپل به تنهایی بار iOS را بر دوش می‌کشد. اندروید و iOS رقیب یکدیگر به حساب می‌‌آیند. امروزه بیش از ۵۰۰ میلیون گوشی‌ اندرویدی در جهان فعال هستند که به این‌ ترتیب می‌توان نتیجه گرفت برای هر ۱۴ نفر از ساکنین زمین یک گوشی‌ اندرویدی وجود دارد.

۲۰۱۰- ظهور نخستین ویروس‌ برای گوشی‌های هوشمند
تلفن‌های هوشمند آنچنان در زندگی‌مان عجین شده‌اند که مردم اطلاعات شخصی خود را نیز در این گوشی‌ها وارد می‌کنند، مواردی همچون کلمه عبور صندوق پست الکترونیکی و یا اطلاعات حساب بانکی. این موارد درست همان اطلاعاتی است که دزدان و ویروس‌ها به دنبال‌‌شان هستند.

لازم به ذکر نیست که مردم بدون هیچ ضابطه‌‌‌ای برنامه‌‌‌‌‌های جدید را بر روی گوشی‌ خود نصب می‌کنند که یکی از دلایل حضور سارقان اطلاعات به حساب می‌آید. موسسه‌ کسپراسکی، که در زمینه توسعه امنیت گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند نخستین‌ تروجان این گجت‌ها را در سال ۲۰۱۰ میلادی شناسایی کرد. به اعتقاد کارشناسان این کمپانی، بروز نگاه داشتن سیستم‌عامل‌اندروید یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه‌ی کاربران است.

آینده‌ی گوشی‌های هوشمند
مسائل امنیتی و توانایی پشتیبانی از نرم‌افزارهای ثالث از موضوعات مهمی‌ است که به توسعه‌ روز افزون گوشی‌های هوشمند می‌انجامد. منظورمان از نرم‌افزارهای ثالث «برنامه‌های کاربردی» است که برای این گجت‌ها آماده شده اند.

این برنامه‌های کاربردی توانایی دستگاه‌‌های این چنینی را به رخ می‌کشند و آنها را به وسیله‌ای کاربردی تبدیل می‌کنند. هر کسی با هر ایده‌ای می‌تواند برنامه مورد نظر خود را تهیه کند.

 

 

بسیاری از شرکت‌های کوچک می‌‌کوشند با گام نهادن در این وادی و تهیه برنامه‌هایی محبوب، خود را مطرح کرده و سرانجام درآمدی سرشار را نصیب خود نمایند، به نحوی که بجز خلاقیت انسانی و توانایی‌های سخت افزاری هیچ محدودیت دیگری را نمی‌توان در این بین متصور بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر