۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۸۳۶۵
با حضور سردار جلالی برگزار شد :
با حضور رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ،مانور انتشار مواد شیمیایی با فرض انتشار مواد شیمیایی از مخزن ذخیره شرکت پتروشیمی شیراز برگزار گردید.

مانور انتشار مواد شیمیایی با فرض انتشار مواد شیمیایی از مخزن ذخیره شماره 2 تخلیه ، با حضور سردار دکترغلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، تنی چند ازمسئولین کشوری و لشکری،مسئولین استان و اعضاء ستاد بحران استان و شهرستان مرودشت برگزار گردید.


در ابتدا مهندس کاظمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی شیراز ، برگزاری مانورها را برای افزایش آمادگی و ظرفیت جامعه در مقابله با شرایط خاص و جلوگیری از غافلگیر شدن برشمرد و گفت : اجرای این‌گونه مانورها برای شناسایی فرصت‌های بهبود و نقاط قوت شرکت و تعامل با جامعه و ارگان‌های ذی‌ربط می‌باشد.

وی در ادامه گفت : برمبنای سناریوی تدوین‌شده همزمان با انتشار گاز آمونیاک در اثر ترکیدگی لوله خروجی از مخزن آمونیاک در محل اتصال به مخزن ، منطقه را ابری از آمونیاک فرا می‌گیرد ، نیروهای شرکت‌کننده در این مانور از تمامی وسایلی که برای دفع مواد شیمیایی خطرناک و رفع آلودگی ناشی از آن در یک منطقه موردنیاز است ، برخوردارند . در این مانور پس از اعلام وقوع نشت مواد شیمیایی ، اعضای ستاد بحران شرکت پتروشیمی شیراز وارد صحنه شدند و عملیات کنترل حادثه ، پاک‌سازی محیط ، درصحنه حاضر و مجروحان فرضی به بهداری منتقل و کلیه نیروها از درب‌های اضطراری خارج شدند.

کاظمی اهداف این مانور را ؛ اهداف آگاهی و دانش کارکنان در مورد انتشار مواد شیمیایی،کاهش تلفات و خسارات ناشی از انتشار مواد شیمیایی،حصول اطمینان از آمادگی کارکنان در مقابل حوادث و سوانح غیرمترقبه و انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر انتشار مواد شیمیایی،شناسایی نقاط ضعف و قوت افراد و سازمان در وضعیت‌های اضطراری و به‌کارگیری روش‌های آمارگیری هنگام وقوع وضعیت اضطراری برای شناسایی کارکنان مصدوم بیان کرد.


سپس سردار جلالی رئیس پدافند غیرعامل کشور گفت: در صنایع پتروشیمی اقدامات خاص در حوزه ایمنی ، امنیت و پدافندی غیرعامل نیاز می باشد که همزمان با برنامه‌های پیشرفت فیزیکی کارخانه باید لحاظ گردد.

جلالی گفت: در صنعت پتروشیمی درزمینه مدیریت بحران دو حوزه می‌بایست موردتوجه قرار گیرد ؛ در مرحله اول داخل کارخانه که مسئولیت آن به عهده مدیرعامل و مسئولین مجتمع است کهمی بایست با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت داخلی شرکت به مقابله با آن بپردازد و اگر نیاز به کمک احساس گردد از عوامل بیرونی که از قبل طرح‌ریزی و برنامه انجام پذیرفته از دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان کمک دریافت ‌نماید و در مرحله دوم ؛ حوزه خارج از سایت شرکت (در زمان بحران ) که مسئولیت به عهده فرماندار منطقه است که باید بتواند مردم را سازمان‌دهی ، حفاظت و اقدامات جابجایی و درمان آن‌ها را انجام دهد که در اینجا اولویت اول حفظ جان مردم است.


وی گفت همسایگان واحدهای صنعتی باید علی‌القاعده از ملاحظات ایمنی و زیست‌محیطی این واحدها آگاه باشند و راه مقابله با آن‌ها را یاد بگیرند.

در پایان رزمایش ، جلسه تجزیه‌وتحلیل مانور مذکور برگزار و ضمن بیان نقاط قوت و فرصت‌های بهبود مشاهده‌شده ، تصمیماتی در راستای پیشبرد اهداف مانور اتخاذ گردید.

ازجمله موارد مورد اهمیت ایجاد راه اختصاصی و مجزا نمودن تردد ساکنین مجاور پتروشیمی تعیین و مقرر گردید مستندات لازم برای پیگیری در اختیار پدافندغیر عامل قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر