۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۸۳۶
طرح ممنوعیت ادغام وزارتخانه‌ها در مجلس مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و در نهایت بهارستان نشینان کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

به گزارش پایداری ملی،‌ بخشی از چهل و نهمین جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به بررسی ادغام وزارتخانه‌ها اختصاص داشت. 

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود طرح دو فوریتی اصلاح ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه که در جلسه روز گذشته دوفوریت آن به تصویب رسیده بود را بررسی و تصویب کردند.

در ماده واحده طرح مذکور آمده است که ماده 53 قانون برنامه پنجم پنجساله توسعه به شرح ذیل اصلاح می‌گردد.

از تاریخ تصویب این قانون هر گونه ادغام و انحلال وزارتخانه‌های موجود و هر گونه اقدام در راستای جابجایی، انتزاع و انحلال موسسات و واحدهای زیرمجموعه وزارتخانه‌ها که به موجب قانون تاسیس شده‌اند متوقف می‌شود.

هر گونه ادغام، ‌انحلال و تاسیس وزارتخانه‌ها و نیز انحلال و انتزاع سازمان‌های مذکور منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است. در تبصره یک از این طرح آمده است شورای عالی اداری مجاز به تغییرات خارج از چارچوب قوانین نیست و در تبصره دو آمده است که سرپرستی وزارتخانه فاقد وزیر توسط وزیر دیگر ممنوع است و این حکم در مورد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مجری است.

بعد از اینکه نمایندگان موافق و مخالف در خصوص طرح مذکور ارائه دادند در نهایت بهارستان نشینان با 191 رای موافق، 21 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات این طرح موافقت کردند.

* ادغام وزارتخانه‌ها فقط با مجوز مجلس/عزل وزیر حق رئیس جمهور است

بر اساس این گزارش، غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی سخنانی به عنوان نماینده کمیسیون در خصوص طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه پنجم 5 ساله توسعه در صحن علنی اظهار داشت: بر اساس ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه قرار بود وزارتخانه‌ها به 17 وزارتخانه کاهش یابد ولی بعدا مجلس تصویب کرد که وزارت ورزش و جوانان هم شکل بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر دولت می‌خواهد یک وزارتخانه را کاهش دهد و وزارت ارتباطات را در وزارت راه و مسکن و شهرسازی ادغام کند.

نماینده مردم گرمسار گفت: ما می‌خواستیم که در سال اول برنامه تعداد وزارتخانه‌ها را کاهش دهیم تا با این کار یک ثبات اداری در کشور بوجود آوریم.

کاتب با بیان اینکه عزل وزیر حق رئیس جمهور است، ادامه داد: اگر برداشتن وزیر به دلیل ادغام وزارتخانه‌ها باشد، دولت باید قبل از این کار لایحه ادغام را به مجلس می‌آورد و بعد وزیر را برکنار می‌کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در شرایط تحریم هستیم، گفت: طی یک ماه گذشته اروپایی‌ها شبکه‌های ماهواره‌ای‌ ما را قطع کردند؛ آیا شرایط یکپارچگی ارتباطات و اطلاع‌رسانی در این شرایط ضروری است یا اینکه باید وضعیت سایبری را تضعیف کنیم؛ قطعا باید توجه جدی به وزارت ارتباطات داشته باشیم تا به مشکل برنخوریم.

* امیرآبادی: نباید بر اساس رفتار دولت و پیشگویی قانون وضع کنیم

همچنین احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه)‌ در مخالفت با طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه برنامه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: طرح کنونی با اصول 60، 57 و 126 قانون اساسی مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه عنوان این طرح متناسب با موضوع و محتوای آن نیست، گفت:‌بر اساس آئین‌نامه لوایح باید دارای موضوع و عنوان مشخص و موادی متناسب با اصل موضوع باشند.

امیر آبادی ادامه داد: در طرح اصلاح ماده 53 دو تبصره وجود دارد که چیزی از آنها در عنوان طرح ذکر نشده و باید به این موضوع توجه کرد.

نماینده مردم قم گفت: در طول 6 ماه اخیر ما بر اساس رفتار دولت و رئیس جمهور قانون وضع کردیم و بعضا پیش‌گویی هم در این زمینه داشتیم که این کار درست نیست و ما نباید بر این اساس قانون وضع کنیم.

* مصری:مجلس در موضوع ادغام وزارتخانه‌ها به دولت چک سفید امضا داد/لاریجانی: چنین نیست

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه)‌ در مخالفت با طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه برنامه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ما ساختارهایی را در کشور تعریف می‌کنیم که این ساختارها مبنای تصمیم‌گیری ما قرار می گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال ما قانون برنامه و بودجه‌های سنواتی را به عنوان قوانین بالادستی به تصویب می‌رسانیم و باید بر اساس آن عمل کنیم.

مصری با بیان اینکه بنده کاری به ادغام‌های صورت گرفته ندارم، ادامه داد: حرف من این است که مجلس که خودش برنامه پنجم را تاسیس می‌کند نباید خودش با وضع قانون جدید آن را لغو کند.

این نماینده مجلس گفت: ما در مجلس قانون مادر تصویب می‌کنیم و زیبنده نیست که پی‌درپی قوانین مادر را عوض کنیم.

مصری اضافه کرد: قوانینی که با رای کم در مجلس تصویب می‌شود، نهایتش این خواهد شد که ما قانون برنامه را سوراخ می‌کنیم چرا که در خیلی از مواقع تعداد زیادی از نمایندگان در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: وقتی مجلس در موضوع ادغام وزارتخانه‌ها چک سفید به دولت داد تا وزارتخانه‌ها را ادغام کند و مردم نگویند که چطور وزارتخانه‌ها ادغام شده است، نتیجه‌اش این است که می‌خواهیم با دعوای حقوقی چک سفیدمان را پس بگیریم.

به گزارش فارس، لاریجانی در واکنش به اظهارات مصری گفت: مجلس در این رابطه به دولت چک سفید امضا نداده است چون شورای نگهبان هم نظر مجلس را تائید کرده است.

*سبحانی‌فر:وزارت ارتباطات باید تقویت شود/نیکزاد هر روز مشغول افتتاح مسکن مهر است

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: حدود یک هفته است که وزارت ارتباطات با برکناری آقای تقی‌پور رها شده است.

وی افزود: با توجه به سرپرستی آقای نیکزاد در وزارت ارتباطات و این موضوع که وی هر روز مشغول افتتاح مسکن مهر است، پیشنهاد می‌دهیم که نمایندگان به این طرح رای مثبت دهند.

سبحانی فر ادامه داد: متاسفانه با شروع زمزمه ادغام وزارت ارتباطات نگرانی و دغدغه‌هایی در این وزارتخانه بوجود آمده است که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم سبزوار، گفت: در حوزه راهبردی ارتباطات و فناوری اطلاعات، ما باید توجه کنیم که موضوع چقدر مهم است و در ماده 46 برنامه پنجم هم این موضوع تبیین شده است.

سبحانی‌فر گفت: بر اساس این ماده وزارت ارتباطات مکلف شده که نسبت به توسعه شبکه ملی اطلاعات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت وزارت ارتباطات هدایت و نظارت بر شبکه ارتباطی است، اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های وسیع وزارت ارتباطات باید این وزارتخانه را تقویت کنیم.

* ثروتی:هیئت رئیسه موافق طرح است و به اخطار‌ها توجه نمی‌کند

 

موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس دیگر نماینده‌ای بود که در مخالفت با طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: طرحی که ارائه شده با اصول 125 و 60 قانون اساسی مغایرت دارد.

وی افزود: همچنین بر اساس آئین‌نامه داخلی محتوای طرح باید با عنوانش همخوانی داشته باشد که این موضوع در اینجا هم رعایت نشده است.

ثروتی ادامه داد: از آنجایی که اعضای هیئت رئیسه موافق این طرح هستند متاسفانه به خیلی از اخطار‌ها و تذکرها هم توجه نمی‌کنند.

نماینده مردم بجنورد گفت: ما در قانون برنامه آوردیم که تعداد وزارتخانه‌ها کاهش یابد بر همین اساس اگر دولت کاری انجام داد ما نباید قانون را عوض کنیم.

این نماینده مجلس اظهار داشت: متاسفانه در این طرح فراتر از وزارتخانه‌ها هم بحث شده که این مسئله با ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری هم مغایرت دارد.

نماینده مردم بجنورد ادامه داد: چرا ما باید همه انتزاع‌ها و انحلال‌ها را که از اختیارات رئیس‌جمهور است محدود کنیم.

وی افزود: حدود 6 ماه تا فعالیت دولت باقی مانده و ما نباید برای یک اقدام دولت قانونی بنویسیم که خودمان را زیر سوال ببرد.

* سلیمانی:ادغام‌ وزارتخانه‌ها غیرکارشناسی و عجولانه بود/ وزارتخانه‌های غول‌پیکر ساختیم

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات هم طی سخنانی در موافقت با کلیات طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه 5 ساله برنامه توسعه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ابهام‌هایی که سال گذشته انجام شد در یک جو غیرکارشناسی و طی اقدامی عجولانه صورت گرفت.

وی افزود: متاسفانه ما با ادغام وزارتخانه‌های بزرگ وزارتخانه‌های غول‌پیکری را به وجود آوردیم در حالی که قصد اصلی ما کوچک کردن دولت بود.

سلیمانی ادامه داد: عمده دلیل ما برای ادغام‌ها کوچک شدن دولت بود ولی بعد از ادغام‌ها دولت بزرگتر هم شد و کوچک نشد.

نماینده مردم تهران گفت: کوچک شدن با تخصصی شدن انجام می‌شود نه با ادغام کردن‌های بیجا و باید به این موضوع توجه کرد.

سلیمانی گفت: ادغام‌ها بدون تعامل با قوه مجریه از سوی قوه مقننه ناقص است و این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: مشارکت مجلس در ادغام‌ها بسیار ضروری است و همانطوری که تاسیس یک وزارتخانه باید به تصویب مجلس برسد ادغام آن هم باید با تائید مجلس باشد.

سلیمانی تصریح کرد: باید حتما تلاش کنیم تا ماده واحده طرح به تصویب برسد چرا که در حال حاضر شرایط ادغام باید فراهم شود در صورتی که هم‌اکنون خیلی از کارشناسان نگران این ادغام هستند.

سلیمانی گفت: حاکمیت فرکانسی مثل حاکمیت سرزمینی است و ما باید از حاکمیت فرکانسی کشور دفاع کنیم چرا که این موضوع با امنیت کشور گره خورده است.

وی با بیان اینکه در بیش از 120 کشور حوزه ارتباطات حوزه‌ای تفکیک شده است اضافه کرد: زیرساخت‌های ارتباطی کشور یک مسئله ملی و امنیتی است و همه به آن وابسته هستند.

* قادرمرزی: باید حیطه عملکرد وزارت ارتباطات را تقویت کنیم

بر اساس این گزارش، حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس هم در موافقت با کلیات طرح ممنوعیت ادغام وزارتخانه‌ها در صحن علنی مجلس اظهار داشت: طرح کنونی مربوط به اصلاح قانون برنامه است و ما نمی‌خواهیم قانونی را لغو کنیم بلکه فقط قصد اصلاح آن را داریم.

وی افزود: هر واحدی که به موجب قانون تاسیس می‌شود ادغام و انتزاع آن هم باید با تصویب مرجع قانونی صورت بگیرد.

قادر مرزی ادامه داد: ما باید به این موضوع توجه کنیم که جنس کار وزارت ارتباطات با جنس کار وزارت مسکن و شهرسازی متفاوت است و نباید این دو وزارتخانه در یکدیگر ادغام شوند.

وی گفت: با توجه به گستردگی وزارت راه و شهرسازی و وزارت ارتباطات ادغام آنها با هم درست نیست و در این صورت توسعه ارتباطات و مخابرات هم در حاشیه قرار می‌گیرد.

نماینده مردم قروه ادامه داد: ما باید وزارت ارتباطات را حفظ و حیطه عملکرد آن را تقویت کنیم.

قادر مرزی گفت: ما برای رشد و جهش علمی به طور جدی نیازمند توسعه فضای اینترنت و سایبری هستیم و البته باید به این موضوع توجه داشت که در حال حاضر فقط یک وزیر حذف شده است نه وزارتخانه.

* نماینده دولت:مجلس در کارهای خیر از دولت سبقت گرفت

 

 ابراهیم عزیزی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با طرح ممنوعیت ادغام وزارتخانه‌ها در صحن علنی مجلس اظهار داشت: از مهمترین اهدافی که در چشم‌انداز نظام و سیاست‌های کلی است این بود که مجلس تکلیف کرد تا دولت اصلاح ساختار انجام دهد.

وی افزود: اگر واقعا وظیفه‌ای از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر برود مشکل ایجاد می‌شود و ما باید به این موضوع توجه کنیم.

عزیزی با بیان اینکه هر وزیری باید مقابل مجلس پاسخگو باشد گفت: مجلس حق قانونگذاری دارد و دلسوزی مجلس حتما بیشتر از ماست و هر کار خیری که دولت انجام داد مجلس از ما سبقت گرفت.

عزیزی اضافه کرد: اگر مغایرتی در این موضوع باشد باید دیوان عدالت آن را لغو کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر