۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۷۹۸۲
گزارش‌ها حاکی است که هند واردات نفت از ایران را در سال جاری به طور چشمگیری افزایش داده و در ماه گذشته به رقم387 هزار و 240 بشکه در روز رسانده است.
خبرگزاری رویترز با استناد به منابع تجاری گزارش داد که واردات نفت هند از ایران در ماه مارس نسبت به ماه فوریه 45.6 درصد  و نسبت به ماه مارس سال 2013 حدود 117.3 درصد (بیش از دو برابر) افزایش یافته است. 

بر اساس این گزارش، متوسط صادرات روزانه نفت ایران به هند در سه ماهه اول سال جاری میلادی حدود 250 هزار و  600 بشکه بوده که نسبت به دور مشابه سال گذشته افزایشی حدود 43 درصدی داشته است. 

هند، پس از چین، دومین مشتری نفت ایران است. 

افزایش چشمگیر واردات نفت هند از ایران طی سه ماهه اول سال جاری در حالی است که خبرگزاری رویترز 28 فروردین گزارش داد که تحت تاثیر تحریم‌های غرب، واردات نفت هند از ایران طی سال مالی گذشته در مجموع بیش از 16 درصد کاهش یافته است.(سال مالی هند، با اختلاف10 روز، تقریبا مصادف با سال خورشیدی ایران است و از اول آوریل آغاز می‌شود.)

هند در سال ۲۰۱۳ واردات نفت از ایران را به شدت کاهش داده بود. داده‌های گمرکی هند حاکی است که این کشور طی سال ۲۰۱۳ در مقایسه با سال پیش از آن، واردات نفت از ایران را تا ۴۰ درصد کاهش داده بود. 

خبرگزاری رویترز نیز ۳۰ ژانویه بر اساس داده‌های کشتیرانی گزارش داده بود که هند در سال گذشته میلادی ۱۹۵ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت از ایران خریده است که نسبت به سال ۲۰۱۲ حدود ۳۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. 

با این‌ همه، هند بعد از توافق هسته‌ای آذرماه، خصوصا طی سه ماه گذشته، واردات نفت از ایران را به شدت افزایش داده است. 

افزایش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های هندی در حالی است که خبرگزاری رویترز دوشنبه، اول اردیبهشت گزارش داد که واردات نفت ایران توسط چین در ماه گذشته میلادی (ماه مارس)، نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است. 

چین در سه ماهه اول ۲۰۱۴ بطور متوسط روزانه ۵۵۷ هزار و ۶۰۵ بشکه نفت از ایران وارد کرده که آن هم نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از ۳۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

با این حال، بر اساس گزارشی که رویترز ۲۹ فروردین منتشر کرد، مجموعا صادرات نفت ایران در ماه گذشته کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز بوده است، چرا که ژاپن در این ماه نفتی از ایران وارد نکرده است و کره جنوبی نیز برای ماه جاری، آوریل، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد.  این دو کشور به ترتیب سومین و چهارمین مشتری بزرگ نفت ایران هستند. 

آژانس بین المللی انرژی نیز ۲۱ فروردین ماه گزارش داد که بر اساس آمارهای اولیه، صادرات نفت ایران در ماه مارس به مدار یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه بازگشته است که تقریبا برابر با متوسط صادرات نفت ایران قبل از توافق هسته‌ای هست. 

ایران و شش قدرت جهانی، سوم آذرماه به توافق موقتی دست یافتند که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد.  

بر اساس آمارهای منتشر شده توسط آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه به بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه فوریه به یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز اوج گرفته بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر