۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۷۹۷۰
از نیمه سال گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و سپس آغاز روند جدید در مذاکرات هسته‌ای، برخی شایعات درباره وقوع تغییراتی مهم در کادر سازمان انرژی اتمی مطرح شد؛ اما در حالی که روز گذشته، سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیحات روشنی ‌در این زمینه داد، برخی منابع غربی درصدد تحریف سخنان وی و استفاده از آن در راستای رویکرد مورد نظر خود برآمدند.
از نیمه سال گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت جدید در ایران و سپس آغاز روند جدید در مذاکرات هسته‌ای، برخی شایعات درباره وقوع تغییراتی مهم در کادر سازمان انرژی اتمی مطرح شد؛ اما در حالی که روز گذشته، سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیحات روشنی ‌در این زمینه داد، برخی منابع غربی درصدد تحریف سخنان وی و استفاده از آن در راستای رویکرد مورد نظر خود برآمدند.

 ‌روز گذشته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران‌ در نشست «توافق ژنو به کدام سو؟» که در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، حاضر شده و ضمن بیان نکاتی درباره حوزه فعالیت سازمان و مسائل مرتبط، به پرسش‌های دانشجویان درباره روند مذاکرات هسته‌ای و به ویژه توافق هسته‌ای ژنو پاسخ گفت.

در بخشی از این نشست، کمالوندی به برخی اخبار و شایعات منتشره درباره اخراج دانشمندان هسته‌ای از سازمان انرژی هسته‌ای اشاره کرد و با بیان اینکه نباید این مسأله را به مجلس کشاند، گفت: «مدیری که نتواند چهار یا پنج تن را جابجا کند، اول باید خودش اخراج شود».

کمالوندی تصریح کرد: «این کار و مطرح کردن چنین مسائلی، باعث می‌شود امنیت جانی آن‌ها به خطر بیفتد و کسانی که این گونه مسائل را مطرح می‌کنند، به فکر جان این افراد نیستند».

وی همچنین افزود، درست نیست ‌فردی مانند صالحی را که پوست و خونش آمیخته به انقلاب است، ‌متهم به اخراج دانشمندان هسته‌ای کرد. وی در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه داد و گفت، کسانی که اخراج شدند برای آن پست به درد نمی‌خوردند و کارهایی که می‌کردند، درست نبود.

کمالوندی در ادامه در پاسخ به اینکه هم‌اکنون اخراجی‌های سازمان انرژی اتمی ‌کجا هستند، گفت: «آن‌ها الان در سازمان انرژی هسته‌ای هستند و یکی از آن‌ها در سمت مشاور رئیس است و البته کسانی که اخراج شدند، کارمند رسمی نبودند و این نشان از بی‌ارزشی کار آن‌ها نیست، ولی در رابطه با کارمندان غیررسمی نباید اصطلاح اخراج را به کار برد».

اما با وجود صراحت کمالوندی در توضیح این موضوع، ساعاتی پس از انتشار متن سخنان وی در رسانه‌های داخلی، ‌«رویترز» در اقدامی شیطنت‌آمیز، سخنان وی را ‌تحریف ‌و تلاش کرد ماجرا را به گونه‌ای جلوه دهد که گویا موضوع «اخراج گسترده» در سازمان انرژی اتمی به تأیید رسیده و دلیل آن نیز تلاش برای کنار زدن مخالفان و هموار کردن راه برای رسیدن به توافق هسته‌ای با کشورهای ۱+ ۵ بوده است.

رویترز در مطلب خود با تیتر «ایران ایجاد تغییرات در سازمان انرژی اتمی به منظور همواره کردن مذاکرات با ۱+ ۵ را تأیید کرد»، نوشت: «دولت حسن روحانی، روز دوشنبه شایعات موجود درباره ایجاد تغییرات در کادر رهبری سازمان انرژی اتمی ایران به منظور به حاشیه راندن متخصصان هسته‌ای مخالفت با مذاکرات هسته‌ای با غرب را پذیرفت».

در ادامه این مطلب آمده است، در میان شایعات مذکور، این موضوع نیز به چشم می‌خورده که تعدادی از دانشمندان هسته‌ای مرتبط با موضوع مذاکرات، از سازمان انرژی اتمی اخراج شده‌اند.

همان گونه که اشاره شد، کمالوندی نه ایجاد تغییرات در «کادر رهبری» سازمان را تأیید کرده و نه این موضوع که تحولات مذکور شامل افراد رسمی و به عبارت دیگر، دانشمندان هسته‌ای بوده‌اند را پذیرفته است.
 
بنابراین، به نظر می‌رسد رویترز تلاش دارد ضمن دامن زدن به شایعات موجود در این زمینه، با تحریف سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی، به این نتیجه برسد که دولت ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای با غرب، خود را به آب و آتش زده و در این راستا، هرگونه تغییر و تحول ممکن را انجام می‌دهد. نیازی به توضیح نیست که بر پایه توضیحات روز گذشته کمالوندی و همچنین اشارات دیگر مقامات سازمان انرژی اتمی، این موضوع به هیچ وجه درست نبوده است.

تابناک
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر