۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۷۹۶۸
المانيتور:
المانیتور در مقاله‌ای به قلم "کیهان برزگر" با عنوان "آمریکا و منطقه باید از لغو تحریمها علیه ایران سود ببرد" به بررسی تاثیر حل مسئله هسته‌ای ایران بر منطقه پرداخت.
"کیهان برزگر" در گزارشی در "المانیتور" نوشت: اگر کسی بخواهد نمونه‌ای  از توصیه‌های از مد افتاده را برای نحوه برخورد دولت آمریکا با ایران در امور منطقه ای مثال بزند، بهترین نمونه مقاله ای است که دیوید پترائوس فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان و رئیس سابق سیا به همراه "وانس سرچوک" در نهم آوریل در واشنگتن پست منتشر کردند.

نویسندگان این مقاله با عنوان "آمریکا نیاز دارد برای بعد از توافق با ایران برنامه ریزی کند"، به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد می کنند سیاست حفظ حضور گسترده خود را در خاورمیانه با هدف مهار قدرت ایران و حفظ منافع ملی و امنیتی آمریکا در منطقه دنبال کند. دلیل اصلی که این مقاله روی آن تکیه دارد این است که برداشتن تحریمها از روی ایران قدرت ایران را در منطقه گسترش می دهد. 

المانیتور نوشت: البته این نکته قابل بحث است زیرا بهبود روابط میان ایران و آمریکا در نتیجه توافق جامع هسته ای و برداشته شدن تحریمها و کاهش فعالیتهای هسته ای ایران، به سرعت آثار مثبتی برای ثبات منطقه از طریق همکاری به دنبال خواهد داشت. 

گروههای با نفوذ در سیاست آمریکا با حمایت متحدان منطقه ای و لابیهای طرفدار اسرائیل و طرفدار عربستان سعودی، چندین دهه است تلاش می کنند این دیدگاه را القا کنند که ایران سیاست توسعه طلبی را با هدف افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه خلیج فارس، عراق و منطقه شامات، شبه جزیره عربستان و سرزمینهای فلسطینی دنبال می‌کند. 

در پایان این گزارش آمده است: حذف ایران از سیاست سیاسی-امنیتی آمریکا باعث بی تعادلی در معادلات منطقه ای پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی خواهد شد. آمریکا به استراتژی پخته تر و چند لایه مبتنی بر تشویق همکاریهای منطقه و پیدا کردن راه حلهای سیاسی نیاز دارد. برای این منظور لازم است روی توازن و تعادل منافع در منطقه تمرکز شود و نباید همچنان به سیاست توازن سنتی قدرت که پترائوس و سرچوک پیشنهاد می کنند، وابسته بود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر