۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۷۹۶۲
"فرانکفورتر آلگماینه" نگران تسلط غول اینترنتی
قدرت‌طلبی‌های غول اینترنتی به نام "گوگل" موجب شده تا شکایاتی علیه بزرگترین شرکت آمریکایی جستجوگر به کمیسیون اتحادیه اروپا داده شود. چرا خبرگزاری‌ها و انتشارات‌های اروپایی از گوگل ناراضی‌اند؟ چرا گوگل اقدام به خرید سهام شرکت‌های تولید پهپاد کرده است؟
"متیاس دوفنر" (Matthias Döpfner) در مقاله‌ای با عنوان "ما از گوگل می‌ترسیم" که روز سه شنبه 15 آوریل 2014 در روزنامه آلمانی "اشپیگل" منتشر شد نوشت: «ما و بسیاری انسان‌های دیگر به گوگل وابسته شده‌ایم.» با این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران همراه شوید.

"دوفنر" رئیس شرکت رسانه‌ای "آکسل اشپرینگر" و ناشر مطالب روزنامه‌های مهمی مانند "بیلد" و "دی ولت" است.


وی قدرت‌طلبی غول اینترنتی "گوگل" را به باد انتقاد می‌گیرد و این موتور جستجو را به عنوان "قطب یک شبکه جهانی" رد کرده و در یادداشتی می‌نویسد:

غلبه غول آمریکایی "گوگل" بر اینترنت نگران‌کننده است. چرا باید تمام بازارهای تبلیغاتی اینترنت، در اختیار گوگل باشند؟ وابستگی ما و سایر کاربران به گوگل باید کاهش یابد.

"دوفنر" خود را پیشتاز این انتقاد می‌داند و می‌افزاید:

با اینکه عده زیادی از همکاران من نیز از این غلبه ناراضی هستند، اما من این را صادقانه و شفاف به شما می‌گویم که کسی جرأت بیان عمومی آن را ندارد. ولی من خود را موظف می‌دانم به عنوان شرکتی بزرگ، که البته در مقابل گوگل بسیار کوچک نگه داشته شده، درباره آن صحبت کنم.

این اظهارات در حالی است که هنوز یک هفته نمی‌گذرد که گوگل دست یاری خود را به سمت همین روزنامه دراز کرده بود. هفته گذشته "اریک اشمیت" (Eric Schmidt) مدیر بخش اداری شرکت گوگل در نامه‌ای به روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" خبرگزار‌های آلمانی را دعوت به همکاری‌های بیشتر کرده بود.

اختلاف خبرگزاری‌ها و انتشارات‌ها با شرکت گوگل بر سر این است که آن‌ها انتظار دارند موتور جستجوگر گوگل بابت انتشار متون مطبوعاتی، هزینه‌ای به تولیدکنندگان اصلی خبر پرداخت کند. اما شرکت آمریکایی گوگل این خواسته را به شدت رد می‌کند.

بر اساس قوانین حمایت حقوقی از نویسندگان، موتورهای جستجوگر اینترنتی مانند گوگل، تنها حق دارند کلمات کلیدی و یا بخش‌های کوتاهی از یک مطلب را به مخاطبان نشان دهند.


اشپیگل در ادامه با پرسش این سؤال که "آیا گوگل در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت دیجیتالی است؟" می‌نویسد:

اکنون گوگل به قطب شبکه جهانی تبدیل شده که در عین حال شفافیت و انصاف را از رقبای خود دریغ می‌دارد. چندین سال است که گوگل بر سر تنظیم بازار شرکت‌های بزرگ اینترنتی، با کمیسیون اتحادیه اروپا درگیر تنش‌های حقوقی شده است. شرکت‌های متعددی از گوگل شکایت و آن را متهم کرده‌اند که در مسیر جستجوی کاربران،‌ منافع کلیه خبرگزاری‌ها و انتشارات‌ها را پایمال می‌‌کند.

"دوفنر" می‌گوید کمیسیون اروپا هیچ برخورد سنجیده‌ای با این مشکل نکرده است.

*** آیا "گوگل" هم نظامی می‌شود؟

در آگوست سال 2010، یک شرکت آلمانی گزارش کرد که گوگل یکی از پهپادهایش را احتمالاً برای پروژه‌های "گوگل ارث" (Google Earth) و "گوگل استریت ویو" (Google Street View) آزمایش کرده است.

گوگل سال‌ها در زمینه طراحی خودروی بدون راننده فعال بوده و تعدادی از این خودروها هم‌اکنون دارای گواهی‌نامه هستند.

مدتی پیش، گوگل حامی و خریدار کشتی‌های عظیم‌الجثه‌ای شد که در آب‌های آزاد بین‌المللی در حرکت بودند و حالا هم که این موتور جستجوگر سهام یک شرکت فعال در زمینه تولید "پهپاد" را خریداری کرده است:

"دویچه وله" روز دوشنبه 14 آوریل 2014 در خبری اعلام کرد که گوگل، شرکت "تایتان ائروسپیس" (Titan Aerospace) را برای خدمات اینترنتی در مناطق دورافتاده جهان سوم خریده است.

شهرت و تخصص این کمپانی در درجه نخست به ساخت هواپیماهای بدون سرنشین است که قادرند در ارتفاع بسیار بالا پرواز کنند و تکنولوژی پیشرفتۀ ارتباطات ماهواره‌ای را در اختیار صاحبانشان بگذارند. گوگل می‌تواند با این معامله، موتور جستجوگر خود را به شکلی بنیادین تقویت کند و امکان استفاده میلیون‌ها نفر دیگر از سکنه زمین از اینترنت را فراهم آورد.


اطلاعات این پهپادها برای ارائه خدمات دیگری چون سرویس به "گوگل مپ" نیز بسیار مهم بوده و البته امکان جاسوسی نیز برای این شرکت فراهم می‌آورد.

اشپیگل در ادامه مقاله‌اش نسبت به این خبر (جدیدترین خرید سهام شرکت تولید "پهپاد" توسط گوگل) ابراز نگرانی کرد و افزود:

گوگل قصد دارد همانند شرکت "فیس بوک" فناوری‌های دلخواه خود را از طریق اینترنت به مناطق مختلف دنیا برساند.


"لری پیج" (Larry Page) مؤسس گوگل که سهامدار بزرگی است، رؤیای زندگی‌ای را دارد که در آن نه خبری از قوانین حفاظت اطلاعات باشد و نه جایی برای احساس مسئولیت دموکراتیک! به نظر من این بدترین حالت ممکن است که گوگل برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت دیجیتال به هر تلاشی دست می‌زند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر