۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۸۹۵
دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران
دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از نصب سامانه هشدار سریع زلزله در سد لار خبر داد.
به نقل از وزارت نیرو،  جلال جهانبخشی، گفت: با امضای تفاهم نامه ای بین شرکت آب منطقه ای تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ایستگاه های سامانه هشدار سریع زلزله در محدوده سد لار و مجتمع مسکونی سد احداث می شود تا با ایستگاه های دیگر منطقه، فعالیت های گسل مشاء را پایش کرده و در صورت احتمال وقوع زلزله پرقدرت، دستگاه ها و ارگان های ذیربط را پیش از رسیدن موج مخرب آگاه کند.
وی با اشاره به اهداف این تفاهم نامه، احداث سامانه هشدار سریع زلزله تهران را به دلیل لرزه خیزی شهر تهران و در جهت کاهش خطرپذیری آن عنوان کرد و افزود: در کشورهای توسعه یافته، یکی از راه های مهم کاهش خسارت های ناشی از زلزله، راه اندازی سامانه های هشدار سریع و انجام اقدام های مرتبط ازجمله اطلاع رسانی سریع به دستگاه های خدماتی، قطع جریان آب، برق،گاز و سوخت، توقف قطارهای سریع و متروی زیرزمینی و غیره است.
جهانبخشی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر تهران گسل های لرزه زا و تاثیرگذاری ازجمله گسل مشاء دارد که خود یکی از عوامل ایجاد زمین لرزه در تهران است و همچنین عدم وجود شبکه پایش مناسب جهت لرزه نگاری در محدوده گسل ها، تفاهم نامه ای بین شرکت آب منطقه ای تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران منعقد شد تا این سامانه هرچه سریعتر راه اندازی و به بهره برداری برسد.
دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، امضای این تفاهم نامه را در گسترش و ارتقای همکاری میان دو سازمان کلیدی مدیریت بحران در شهر تهران مهم توصیف کرد و گفت: این اتفاق مهمی است چراکه ضمن ایجاد ایستگاه های فوق، گسترش همکاری های مفید و موثر را نیز در آینده به دنبال خواهد داشت.
به گفته جهانبخشی، این تفاهم نامه به دنبال مطالعه های گسترده و اجرای فاز آزمایشی طرح سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران در محدوده گسل مشاء تدوین شده است که براساس آن جانمایی چهار ایستگاه پایش ازجانب متخصصان داخلی و با همکاری سازمان های بین المللی ازجمله کشور ژاپن که تجربه های بسیار زیادی در این زمینه دارد، پیش بینی شده است که یک ایستگاه پایش و یک ایستگاه تکرارکننده در محدوده سد لار و مجتمع مسکونی سد در پلور احداث خواهد شد.
جهانبخشی همچنین به مزایای این تفاهم نامه برای شرکت آب منطقه ای تهران اشاره و اظهار کرد: دسترسی به سیگنال های هشدار سریع زلزله پس از راستی آزمایی سامانه، استفاده از تجربه های کشور ژاپن در زمینه هشدار زلزله در منابع آبی ازطریق سمینارها و کارگاه های آموزشی، آموزش و فرهنگ سازی مدیریت بحران برای کارشناسان شرکت آب منطقه ای تهران و موارد دیگر ازجمله موارد مطرح شده در این تفاهم نامه است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با گسترش همکاری بین دو شرکت آب منطقه ای تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، فعالیت ها و همکاری های دوجانبه ای نیز در زمینه طراحی و ایجاد بانک اطلاعات GIS، مبادله اطلاعات فنی، تخصصی و ‌مطالعاتی شهر تهران، همکاری برای ایجاد زیرساخت های ارتباطی موردنیاز سامانه و در نهایت تشکیل کمیته اجرایی مشترک انجام خواهد شد.
سامانه هشدار زمین‌لرزه سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سریع زمین‌لرزه‌های بزرگ قریب‌الوقوع است. این فناوری هم‌اینک تنها فناوری دارای قابلیت پیش‌بینی زمین‌لرزه در لحظه هایی پیش از وقوع آن است.
اگرچه سامانه های هشدار زلزله تنها چند ثانیه (چند ثانیه تا چند ده ثانیه بسته به فاصله از کانون زمین‌لرزه) پیش از وقوع زلزله زنگ خطر را به صدا در می‌آورند، اما در همان مدت کوتاه کارهایی نظیر قطع خطوط گاز برای جلوگیری از آتش سوزی، خاموش کردن ماشین آلات سنگین و توقف آسانسورها، مسیریابی دوباره جریان برق، قطع عملیات فرودگاه‌ها، هشدار به اتاق های عمل بیمارستان ها، آغاز استفاده از ژنراتورهای اضطراری و بستن خطوط نفت و همچنین قطع خطوط اصلی آبرسانی برای جلوگیری از آبگرفتگی های ناشی از شکستن خطوط و نگهداری منابع آب به منظور استفاده در شرایط پس از زلزله قابل انجام است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر