۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۷۸۸۰
مدیر “یو اس اید” تلاش کرد تا افشاگری های رسانه ها را در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی برای ایجاد اغتشاشات در کوبا را با بیان این مطلب انکار کند که اجرای پروژه «شبکه اجتماعی» برای کوبایی ها عملیات مخفیانه نبوده است، بلکه تنها عملی «خردمندانه» بوده است.
دولت آمریکا برای دامن زدن به ناآرامی و تشویق مخالفان در کوبا یک شبکه اجتماعی طراحی و راه اندازی کرده بود که در فاصله سال‌ های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ فعال بوده و تعداد مشترکان آن به ۴۰ هزار نفر رسیده بود. دولت آمریکا برای پنهان کردن این اقدام خود از چندین شرکت پوشش و واسطه استفاده کرده است تا ظاهرا ارتباطی بین این شبکه اجتماعی با دولت ردیابی نشود.

بودجه این طرح از طریق اداره کمک به سازمان توسعه بین‌‌المللی آمریکا پرداخت می‌ شد که معمولا به عنوان نهادی برای کمک به پروژه‌ های بشر دوستانه در سطح جهان شناخته می‌ شود. هدف این طرح ایجاد یک شبکه ارسال پیامک مثل شبکه توئیتر بود که مردم و به خصوص ناراضیان در کوبا با استفاده از آن بتوانند از کنترل شدید دولت کوبا بر شبکه اینترنت بگریزند. این شبکه ارسال پیامک که «زون زونئو» نام داشت اصطلاحا «توئیتر کوبایی» نام گرفته بود که در اصطلاحات محاوره‌ ای در کوبا صدای مرغ مگس خوار معنی می ‌هد.

چند روز پیش مدیر سازمان توسعه بین‌المللی‌ ایالات متحده (USAID) در صحن مجلس سنا عنوان کرد که وی نمی‎داند ایده ایجاد یک «شبکه اجتماعی» به منظور ایجاد اغتشاش در کوبا از کجا آمده است.

در طول جلسه رسیدگی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در تاریخ هشتم آوریل ۲۰۱۴ که به منظور بررسی بودجه سازمان USAIDبرگزار شده بود، "رجیو شاه” مدیر این سازمان تلاش کرد تا افشاگری های رسانه ها را در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی برای ایجاد اغتشاشات در کوبا را با بیان این مطلب انکار کند که اجرای پروژه «شبکه اجتماعی» برای کوبایی ها عملیات مخفیانه نبوده است، بلکه تنها عملی «خردمندانه» بوده است.

این پروژه در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک شبکه ارسال پیامک با نام «زون زونئو» آغاز شد و در سال ۲۰۱۲ از سوی کشوری جهان سومی عملیاتی شد تا کاربرانی را که در کوبا زندگی می‎کردند به خود جذب کند و آن‎ها را به ایجاد شورش در این جزیره تحریک کند.

 آقای رجیو شاه در طول جلسه رسیدگی تلاش کرد تا از پاسخ به سؤال صریح سناتور پاتریک لیهی در مورد سرچشمه ایده این پروژه خودداری کند، سؤالی که عمدتاً درباره پیامکهای ناخواسته انبوهی بود که به صدها هزار نفر از مردم کوبا ارسال شده بود. زمانی که سناتور لیتی این سؤال را عنوان کرد که "این ایده از چه کسی بوده است؟”، آقای شاه با لکنت بیان داشت که این پروژه در سال های ۲۰۰۷ الی ۲۰۰۸ تدوین شده است و وی علی رغم درخواستهای مکرر سناتور لیتی به منظور ارائه توضیح بیش‎تر تلاش کرد تا از جنبه‎های ثانویه این پرسش خودداری کند و این امر نیز موجب عدم بردباری سناتور شد. مدیر سازمانUSAIDدر نهایت پاسخ داد: "من دقیقاً نمی دانم.”

سناتور لیتی در طول جلسه رسیدگی بارها خاطر نشان کرد که این پروژه «بی معنی، بی معنی و بی معنی» بوده است و به علاوه از ابتدا مقدّر بوده است که علنی شود. وی همچنین مجدداً عنوان کرد که "آلن گروس” که یک تبعه آمریکایی است به جرم "تلاش به منظور ایجاد شبکه های ارتباطی ماهواره ای … به دستور سازمانUSAID” هم اکنون محکومیت ۱۵ ساله خود را در زندانی در کوبا سپری می‎کند.

پاتریک لیهی، سناتور دموکرات – که از سال ۲۰۱۲ رئیس موقت مجلس سنای ایالات متحده بوده است – در شروع سؤالات خود از مدیر سازمانUSAIDتکرار کرد که:دولت آمریکا ده تا پانزده میلیون دلار بودجه برای برنامه های به اصطلاح دموکراتیک در کوبا به سازمان توسعه بین المللی آمریکا (USAID) تخصیص داد. این بودجه ظاهرا مدام در حال افزایش است.

USAID که توسط واشنگتن به عنوان سازمانی مستقل تعریف شده است و تلاش می‎کند تا توسعه را در سراسر جهان ارتقا ببخشد در واقع سازمانی فدرال است که از بودجه فدرال و – در واقع از درآمدهای حاصل از مالیات های مالیات دهندگان – با تصویب کنگره آمریکا تأمین می‎شود و اهداف آن نیز توسط وزارت کشور ایالات متحده تعیین می‎گردد.بسیاری از کشورها، از جمله بولیوی، کوبا، هاییتی، هندوراس، اروگوئه، ونزوئلا و روسیه USAID را به عنوان خط مقدم سی آی ای تقبیح کرده‎اند.

مشرق


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر