۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۸۷۶
خبرگـزاری فرانسه:
خبرگـزاری فرانسه در گزارشی نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه اعلام کرد این کشور برای پاسخ گویی به تقاضای انرژی داخلی خود به 30 هزار دستگاه سانتریفیوژ نسل جدید نیاز دارد.
خبرگزاری فرانسه نوشت: این اظهارات از سوی علی اکبر صالحی تنها چند روز پس از برگزاری دور اخیر گفتگوهای بین المللی در وین میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان مطرح شد. هدف از این گفتگوها، تلاش برای دستیابی به یک موافقتنامه بلند مدت در خصوص برنامه هسته ای ایران است.

این خبرگزاری مدعی شد توانایی و شمار دستگاه های سانتریفیوژی که تهران در اختیار دارد، همواره یکی از مهمترین نگرانی ها برای غرب بوده است. ایران حدود 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ در اختیار دارد که از جمله آنها می توان به 10 هزار مورد سانتریفیوژ موسوم به نسل اول اشاره کرد. از این دستگاه های سانتریفیوژ به منظور غنی سازی اورانیوم استفاده می شود.

صالحی گفت: "در صورتی که ما بخواهیم از تاسیسات غنی سازی نطنز به منظور تولید سوخت سالانه مورد نیاز نیروگاه هسته ای بوشهر استفاده کنیم، باید 30 هزار دستگاه سانتریفیوژ جدید تولید کنیم."

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بر اساس موافقتنامه موقت میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان که سال گذشته به امضا رسید، ایران از کاهش محدود تحریم ها برخوردار شد. همچنین به ایران وعده داده شد تحریم های جدیدی علیه این کشور اعمال نشود. اعتبار این موافقتنامه در تاریخ بیستم ماه ژوئیه به پایان خواهد رسید.

به گزارش این خبرگزاری، بر اساس این موافقتنامه، ایران نمی‌تواند تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ خود را افزایش دهد. این در حالی است که مقامات ایران در ماه فوریه از تولید سانتریفیوژهایی جدید خبر دادند که قدرت آنها 15 برابر بیشتر از سانتریفیوژهایی است که در حال حاضر توسط این کشور استفاده می شود.

خبرگزاری فرانسه ادامه داد: هر گونه موافقتنامه نهایی میان ایران و غرب ممکن است منوط به کاهش شمار دستگاه‌های سانتریفیوژ ایران، تغییر طراحی راکتور جدید اراک و همچنین صدور مجوز نظارت های بیشتر از سوی بازرسان سازمان ملل باشد. 

صالحی پیشتر در ماه اکتبر اعلام کرد ایران یک خط تولید سوخت را برای تنها نیروگاه هسته ای خود ساخته است و این خط تولید، طی سه ماه راه اندازی خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت: ایران اعلام کرده است قصد دارد 20 هزار مگاوات برق را از نیروگاه های هسته ای تولید کند. این به معنای ساخت 20 راکتور هسته ای است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر