۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۷۸۵۸
حداد عادل مطرح کرد:
حداد عادل با حضور در برنامه «نگاه یک» تأکید کرد که حل مشکلات اقتصادی کشورمان در تحقق اقتصاد مقاومتی است و این نوع اقتصاد هم بدون استقلال فرهنگی تامین‌شدنی نیست.
برنامه «نگاه یک» که هر هفته شنبه‌ها ساعت 23 بصورت زنده از شبکه یک سیما پخش می‎شود، کاری از گروه سیاسی شبکه یک است که با هدف بررسی مهمترین مسایل روز کشور تهیه و پخش می شود. نگاه یک با دعوت از مسئولان ارشد نظام، مشکلات، کمبودها و عملکرد سازمان ها و نهادهای مختلف را مورد بررسی قرار می دهد.

موضوع این برنامه این هفته شنبه 23 فروردین ماه سال 93 پیگیری توصیه رهبری بر لزوم توجه به فرهنگ بود.

غلامعلی حداد عادل مهمان برنامه بود که به نامگذاری سال 93 از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نشان می دهد ایشان از مسایل فرهنگی انتظاراتی دارند و باید بتوان در این زمینه در پیشبرد اهداف تعیین شده اقدام کرد.

راه درمان مشکلات اقتصادی بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی است

وی در ادامه سخنانش به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری در فروردین ماه امسال در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: ایشان نگرانی های خود را در مقوله های فرهنگی بیان فرمودند پس برای مقابله با رخنه های فرهنگی باید در درجه اول حساسیت مردم و جامعه نسبت به مسئله فرهنگ بیشتر شود یعنی مردم باید اهمیت فرهنگ را در زندگی فردی و اجتماعی خودشان بیش از پیش درک کنند.

حداد عادل گفت:‌ رهبری می فرمایند فرهنگ مثل هواست و ایشان می خواهند حساسیت جامعه به فرهنگ عمومی زیاد شود و بعد توجه بدهند که راه درمان مشکلات اقتصادی، سهل انگاری و سستی در فرهنگ اسلامی و ایرانی نیست بلکه راه درمان مشکلات اقتصادی بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی است.

عده ای فکر می کنند الگوبرداری از فرهنگ آمریکا ما را به رفاه می رساند

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس تأکید کرد:‌ با عقب نشینی از استقلال چه استقلال فرهنگی و چه سیاسی، دشمن برای ما رفاه اقتصادی تامین نمی کند. حل مشکلات اقتصادی ما در اقتصاد مقاومتی است و این نوع اقتصاد هم بدون استقلال فرهنگی تامین شدنی نیست. متاسفانه در سال های اخیر عده ای در این تفکر هستند که ما باید از فرهنگ غرب و آمریکا الگوبرداری کنیم تا به اقتصاد و رفاه برسیم.

وی افزود:‌ لازمه موفقیت در عرصه اقتصاد و فرهنگ، جهادی بودن و جهادی کار کردن است. اشخاصی که مدیر می شوند باید از نظر معنوی، روحی، بینشی، فکری و جهت گیری در کار، خودشان را پالایش و تهذیب نفس و خودسازی کنند اما در عین حال ممکن است که خیلی وقت ها یک اشکالات ساختاری و موازی کاری و پراکنده کاری باشد و این کار را دشوار کند.

تنها یک دستگاه متولی فرهنگ نیست

حدادعادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه متولی اصلی فرهنگ کیست؟ تصریح کرد: متولی فرهنگ قوای سه گانه، نهادهای غیر دولتی و غیر حکومتی و حتی نهادهای سنتی هستند و یک دستگاه  یک قوه و یک فرد، متولی فرهنگ نمی تواند باشد. بخش مهمی از فرهنگ در اختیار آموزش و پرورش است. وظیفه وزارت آموزش و پرورش این است که جوانها را با ارزشهای متعالی آشنا کند، روح ایمان به خدا، عشق به وطن، عشق به ملیت، علاقه به زبان فارسی و توانایی در زبان فارسی را تقویت کند. وظیفه وزارت علوم هم این است که جوانان را با روح فرهنگ، عناصر فرهنگی و عوامل فرهنگی تاریخی آشنا کند.

قرار نیست شورای انقلاب فرهنگی تکلیف همه را روشن کند

رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شورای عالی انقلاب فرهنگی چه وظایفی در ریل گذاری اصلی فرهنگ دارد؟ اذعان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی دو هفته یک بار آن هم دو ساعت و نیم جلسه دارد که از کتاب، مطبوعات، سینما و تئاتر تا بازی های بچه ها و عروسک های وارداتی و غیره می تواند در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد. نباید این گونه تصور کرد که همه باید بنشینند و شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف همه را روشن کند؛ هر کسی باید با مدیریت جهادی فکر و کار کند، کار خودش را درست انجام دهد.

وی افزود:‌ وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه اول هماهنگی است.

نگذاریم تحمیل فرهنگ دشمن ما را از درون تهی کند

حدادعادل با تاکید بر اینکه با غنی سازی فرهنگی و تکیه بر فرهنگ ایرانی اسلامی می توانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم، ادامه داد: رسیدن به اقتصاد مقاومتی و استقلال با اتکا به فرهنگ خودساخته امکان پذیر است تا دشمن نتواند با تحمیل فرهنگ خود، ما را از درون تهی کند.

وی خاطرنشان کرد: امید رهبر معظم انقلاب به جوانان بیش از دیگران است از این رو بخش های فرهنگی وظیفه دارند از پتانسیل و داشته های این قشر بیشترین بهره را بیرند تا الگوی اسلامی ایرانی بتواند در همه زمینه های زندگی مردم بدون وابستگی به غرب شکل واقعی خود را بگیرد. گسترش کار فرهنگی بین جوانان نقش بسیار زیادی در پیشرفت کشور و ایستادگی ما در مقابل دشمنان ایفا کرده است.

حداد عادل با یادآوری اینکه عزم ملی و مدیریت جهادی از دیگر ارکان های شعار سال جاری است، گفت: بدون مشارکت آحاد مردم و مدیریت جهادی نمی توان به فرهنگ‌سازی رسید.

همچنین حسن نهضت تهیه‌کننده این برنامه درباره ساخت آن توضیح داد: هدف از ارائه برنامه گفتگو محور نگاه یک این است که بتوانیم مسائل، مشکلات و معضلات جامعه را به گوش مسئولان برسانیم و آنها هم به نحوی پاسخگوی مسائل مردم باشند. البته در بخش هایی از برنامه نیز درباره عملکرد مسئولان هم صحبت می کنیم، چون همین موضوع می تواند به شفاف سازی در این زمینه کمک کند. در اتاق فکر برنامه سوژه های مهم رصد و سپس موضوع برنامه انتخاب می شود.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه یک، رویکردی منتقدانه نسبت به موضوعات داریم هدف تخریب و سیاه نمایی نیست بلکه از منظر آسیب شناسی به مسائل نگاه می شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر