۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۸۲۷
مجموعه ای از نظرات و فتاوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی در حوزه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و نیز ممنوعیت سلاح هسته ای در ذیل گرداوری شده است و حق غیر قابل انکار دست یابی و استفاده صلح آمیز کشور ما از انرژی هسته ای را به اثبات می رساند.

- اینکه میگویند «ما نمیگذاریم ایران سلاح هسته‌اى درست کند»، یک تقلب در حرف زدن است. مگر بحث سر سلاح هسته‌اى است؟ در قضیه‌ى هسته‌اى ایران، بحث بر سر سلاح هسته‌اى نیست؛ بحث سر این است که شما میخواهید جلوى حق قطعى و مسلّم ملت ایران را – که غنى‌سازى هسته‌اى و استفاده‌ى صلح‌آمیز از توان داخلى خود ملت ایران است – بگیرید. البته این را هم نمیتوانید و ملت ایران آنچه را که حق خودش است، انجام خواهد داد.

 

- فناورى اتمى و هسته‏اى‏ غیر از ساختن بمب اتم است. فناورى هسته‏اى‏ رشد علمى در رشته‏اى محسوب مى‏شود که داراى خواص بسیار است.

 

- انرژى هسته ‏اى‏ و توانایى تولید سوخت هسته‏اى‏، در طول سالهاى نه‏ چندان دورِآینده، یک نیاز مبرم و قطعى براى ملت ایران است. اگر ملت ایران امروز براى کشور خود فناورى هسته‏اى‏ را تحصیل نکند، چند سال بعد، آن روزى که این جوانها وارد بازار کار و فعالیت مى‏شوند، آن روزى که جمعیت ملت ایران میلیونها نفر از حالا بیشتر است؛ آن روز، ملت در یکى از اساسى‏ترین نیازهاى خود مجبور است دستش را به طرف بیگانگان و احیاناً دشمنان دراز کند. مثل اینکه امروز ما نفت نداشته باشیم؛ نفت یک منبع تمام شدنى و تجدیدناپذیر است. نفت تا ابد که باقى نمى‏ماند.

 

- آنچه که امروز محققان، دانشمندان و دولت ایران در زمینه‌ى فناورى هسته‌یى انجام مى‌دهند، وظیفه‌ى بزرگ آنهاست و کار بزرگى است و این کار براى جلوگیرى از وابستگى به بیگانگان و براى حفظ استقلال ملى است، که به آن نیاز دارد.

 

- امروز در مسئله ‏ى انرژى هسته‏ اى‏، در سطح بین‏المللى همه پذیرفته‏ اند که ایران بر سرِ این خواسته‏ى به حق و حق طبیعى خود، محکم ایستاده است.

 

- انرژى هسته‏ اى‏ براى کشور یک ضرورت و نیاز بلندمدت است.

 

- آنان نمایش علم‌گرائى و جهانى سازى علم مى‌دهند و آنگاه با پیشرفت دانش در جهان اسلام مقابله مى‌کنند و سربرآوردن فناورى هسته‌اى صلح‌آمیز در کشورهاى اسلامى را،گناهى بزرگ مى‌شمارند.

 

- انرژى هسته‌اى یک فناورى باارزش و محصول یک دانش پیشرفته است و براى زندگى مردم لازم است. بسیارى ازنیروگاه‌هاى دنیا درکشورهاى پیشرفته، نیروگاه‌هاى هسته‌یى است. تولید برق، یکى ازکارهاى دانش و فناورى هسته‌یى است و براى یک کشور امتیاز است؛ اینها مى‌خواهند ملت ایران این امتیاز را نداشته باشد؛ دعوا سراین است؛ منتها به دروغ مى‌گویند ما مى‌ترسیم ایران بمب اتمى درست کند.آنها مى‌دانند که ساخت بمب اتمى دربرنامه‌ى ما نیست.

 

- آنچه امروز در تبلیغات غربى‌ها – بخصوص امریکایى‌ها – در مورد انرژى هسته‌یى گفته مى‌شود، هدفش این است که ملت ایران را از پیشرفت علمى و فناورى محروم کند. این حق مسلم ملت ایران است؛ هم علم است، هم فناورى است، هم سلامت محیط زیست است، هم داراى مصارف پزشکى است، هم امید و چشم‌انداز پیشرفت براى جوانان کشور است، و بدیهى است که ملت ما این را از دست نمى‌دهد.

 

- اتم‏ شناسى و علوم هسته‏اى‏ یکى از بزرگترین دستاوردهاى بشرى است که مى‏تواند و باید در خدمت رفاه ملت‏ هاى جهان و رشد و توسعه‏ى همه‏ى جوامع انسانى باشد. گستره‏ى کاربرد علوم هسته‏اى‏ طیف وسیعى از نیازهاى پزشکى، انرژى و صنعتى را پوشش مى‏دهد که هریک از اهمیت شایسته‏اى برخوردار است. به این دلیل مى‏توان گفت که فناورى هسته‏اى‏ جایگاه برجسته‏اى را در حیات اقتصادى به خود اختصاص داده است و با گذر زمان و افزایش نیازهاى صنعتى، پزشکى و انرژى به طور فزاینده‏اى اهمیت آن بیشتر خواهد شد و به همین میزان، تلاش براى دستیابى به انرژى هسته‏اى‏ و بهره‏گیرى از آن نیز افزایش مى‏یابد. ملّت‏هاى خاورمیانه که مانند دیگر ملّت‏هاى جهان تشنه‏ى صلح و امنیّت و پیشرفت‏اند حق دارند که با بهره‏گیرى از این فناورى، جایگاه اقتصادى و موقعیّت برتر نسل‏هاى آتى خود را تضمین کنند. شاید یکى از اهداف غبارآلود کردن فضا در مورد برنامه‏هاى صلح‏آمیز هسته‏اى‏ جمهورى اسلامى ایران این است که مانع از توجه جدى ملت‏هاى منطقه به این حق طبیعى و ارزشمند خود شوند.

 

- استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای ضرورت و نیازی اجتناب ناپذیر برای آینده کشور و همچنین قدرت علمی برتر برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف است.

 

- این، حق ملت است و کسى قادر نیست از این حق اغماض کند؛ بحمدالله اینها از استعداد جوان‌هاى ما جوشیده است.

 

- از این فناورى هم ملت ایران صرف‌نظر نخواهد کرد؛ این، حرف اصلى ماست.

 

- مسأله این است که ملت ایران حقى دارد و آن حق را مطالبه مى‌کند. این حرف هم براى مردم دنیا قابل فهم است، هم براى دولت‌ها قابل فهم است؛ ولى معارض اصلى در این قضیه، دولت امریکاست.

 

- چرخه‌ تولید سوخت حق ماست و ما از این حق کوتاه نخواهیم آمد. ما میخواهیم سوخت را تولید کنیم. چندین هزار مگاوات، ما به سوخت هسته‌اى نیاز داریم. نیروگاه‌هاى هسته‌اى باید به وجود بیاید. خوراک این نیروگاه‌ها باید در داخل تولید بشود. اگر قرار شد براى خوراک این نیروگاه‌ها به خارج متوسل بشویم و محتاج باشیم،امور کشور نخواهد گذشت. بنابراین حق ماست و دنبال این را خواهیم گرفت.

 

- استفاده‌ى صلح‌آمیز از این انرژى، بر اساس قوانین بین‌المللى، حق همه‌ى کشورها است. همه باید بتوانند از این انرژى سالم در مصارف گوناگونِ حیاتى کشور و ملتشان استفاده کنند و در اِعمال این حق، وابسته به دیگران نباشند.

 

- برخی دولت های غربی حق استفاده ایران از انرژی هسته‌ای را به رسمیت شناخته اند؛ به رسمیت شناختن این حق مسلم و قانونی،‌امتیازی ظاهری و پوچ و بی‌معناست چرا که این حق در معاهدات جهانی به رسمیت شناخته شده و برای استفاده از آن نیازی به اروپاییها برای به رسمیت شناختن آن نداریم.

 

منطق و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و سلاح هسته ای

 

- ما دنبال سلاح هسته‌یى نیستیم؛ به همان دلیلى که گفتم. اما اگر از این‌که ملت ایران این فناورى فاخر و برجسته را که متعلق به خود اوست و بومى است، دارد، ناراحتند ، باز هم به آنها مى‌گویم مطمئن باشید که ملت ایران زیر بار نخواهد رفت. آنچه که امروز محققان، دانشمندان و دولت ایران در زمینه‌ى فناورى هسته‌یى انجام مى‌دهند، وظیفه‌ى بزرگ آنهاست و کار بزرگى است و این کار براى جلوگیرى از وابستگى به بیگانگان و براى حفظ استقلال ملى است، که به آن نیاز دارد.

 

- همان‌طورکه مسؤولان کشور در باب مسأله‌ى انرژى هسته‌یى گفته‌اند، هدف ما مطلقاً ربطى به سلاح هسته‌یى و انحراف این حرکت علمى و فناورى به سمت سلاح نیست؛ اما ازاین فناورى هم ملت ایران صرف‌نظر نخواهد کرد؛ این، حرف اصلى ماست. روش‌هاى کارى و دیپلماسى و ارتباطات و مناسبات بین‌المللى‌اش را هم مسؤولان کشورسازماندهى مى‌کنند و پیش مى‌برند.

 

- در مسأله‌ى هسته‌یى، حرف ملت ایران حرف معلومى است، مسؤولان هم بارها گفته‌اند. ملت ایران یک ملت با استعداد، با فرهنگ، بزرگ، توانا، با نشاط و جوان است و این‌جور ملتى صبر نمى‌کند که اجازه بدهند تا به فلان پیشرفت علمى یا فلان پیشرفت فناورى دست پیدا کند؛ نه، این‌جور ملتى خودش وارد مى‌شود، مرزهاى دانش را هم مى‌شکند و عبور مى‌کند.

 

- ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح اتمى نداریم؛دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانى اعتقادى و دینى ما، بکار بردن اینگونه وسائل کشتار جمعى اصلا ممنوع است،حرام است؛ این، ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده. ما دنبال چیزى میرویم که قدرتهاى سلطه‌گر حقیقتا از آن باید بترسند،الان از همان میترسند و آن،بیدار کردن روح حماسه و عزت اسلامى است در همه‌ امت اسلام

 

- ما خواستار بمب اتم نیستیم و حتّى با داشتن سلاحهاى شیمیایى مخالفیم.حتّى زمانى که عراق ما را مورد حمله‏ شیمیایى قرار مى‏داد، اقدام به تولید سلاحهاى شیمیایى نکردیم. این مسائل با اصول ما موافق نیست.

 

- سیاست هسته‏اى‏ ما واضح است؛ ما اهل استفاده‏ى از سلاحهاى مخرب جمعى نیستیم؛ اما آن‏ها هم بدانند که در مواجهه‏ى با ملت، از این‏جور تهدیدها و این‏جور گنده‏گوئى‏ها طرفى نخواهند بست

 

- جمهورى اسلامى هرگز در پى تسلیحات هسته‌اى نیست، و نیز هرگز از حق ملّت خود در استفاده‌ى صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى چشم‌پوشى نخواهد کرد. شعار ما «انرژى هسته‌اى براى همه، و سلاح هسته‌اى براى هیچکس» است.

 

- بین فناورى هسته‌یى و سلاح هسته‌یى، خلط مبحث مى‌شود؛ حقیقت قضیه غیر از اینهاست، در حالى که این دو ربطى به همدیگر ندارند. سلاح هسته‌یى بر غناى بالاى نود درصد اورانیوم و با تکنولوژى پیچیده متوقف است و کسى دنبالش خواهد رفت که انگیزه‌اش را داشته باشد. ما انگیزه‌اش را نداریم؛ ما احتیاجى به بمب هسته‌یى نداریم. ما تا امروز اگر بر دشمنان خودمان غلبه کرده‌ایم، با بمب هسته‌یى غلبه نکردیم.

 

- ما اصلًا، منطقاً و مبنائاً با سلاحهاى کشتار جمعی به این شکل موافق نیستیم. در زمان جنگ هم ما سلاحهاى میکربى و شیمیایى را ممنوع دانستیم.

 

- ما به سوخت هسته‌اى نیاز داریم. نیروگاه‌هاى هسته‌اى باید به وجود بیاید. خوراک این نیروگاه‌ها باید در داخل تولید بشود. اگر قرار شد براى خوراک این نیروگاه‌ها به خارج متوسل بشویم و محتاج باشیم،امور کشور نخواهد گذشت.

 

- ملت ایران بارها اعلام کرده که ما دنبال سلاح هسته‏اى‏ نیستیم؛ امروز هیچ ملت عاقلى، هیچ مسئولین عاقلى، به دنبال تسلیحات هسته‏اى‏ نمى‏روند.

 

- صهیونیست ها و هیأت حاکمه‌ کنونى امریکا که کینه و حقدشان نسبت به جمهورى اسلامى نهایت ندارد و حاضرند از هروسیله‌ى رذالت‌آمیزى براى رسیدن به هدف خود استفاده کنند، شعارى را در دنیا درست کردند که: «ایران دنبال سلاح اتمى است» آنچه که تاکنون جمهورى اسلامى قبول کرده، این است که بیایند و عملیات غنى سازى‌اى را ببینند؛ که آنها هم آمدند و دیدند که وجود دارد و اجازه هم داشتند که هرجاى دیگرى هم که خیال مى‌کنند عملیات غنى‌سازى هست، بروند و ببینند، تا بدانند که تبلیغات صهیونیستها دروغ است. این یک راهِ مسالمت‌آمیز براى حفظ فناورى هسته‌اى است.

 

- تاکنون جمهورى اسلامى قبول کرده، که بیایند و عملیات غنى‏سازى‏اى را ببینند؛ تا بدانند که تبلیغات صهیونیستها دروغ است. این یک راهِ مسالمت‏آمیز براى حفظ فناورى هسته‏اى‏ است.

 

- ما درگذشته نشان داده‌ایم که منطق داریم. گفتند مى‌خواهیم شفاف باشید؛ گفتیم خیلى خوب، نمایندگان آژانس بین‌المللى انرژى هسته‌یى بیایند بازدید کنند تا نگرانى‌شان برطرف شود. نظام جمهورى اسلامى منطق را شاخص کار خودش قرار داد. آن‌جایى که چیزى را قبول کرد، با منطق بود؛ آن‌جایى که چیزى را رد کرد، با منطق بود. هرجا هم خواستند زورگویى کنند، جمهورى اسلامى ایستاد و قبول نکرد. زورگویى طرفهاى مقابل، نشان‌دهنده‌ى بى‌منطقى آنهاست؛ «شما باید غنى‌سازى را تعلیق بلندمدت کنید»؛ چرا و به چه دلیل؟ چه ربطى بین شفاف‌سازى و تعلیق یا توقف غنى‌سازى است؟ با هم هیچ ارتباطى ندارد.

 

- مسؤولان کشور هم در مقابل تهدید دشمنان ذره‌یى هراس در دلشان احساس نمى‌کنند.

 

- امروز ملت و دولت ایران در صحنه‌ى بین‌الملل از ابهت و اقتداری، بیش از گذشته، برخوردار است. حرف‌هاى منطقى‌ این‌جا مطرح مى‌شود. همین پیشنهاد منطقى مشارکت کشورهاى اروپایى و غیراروپایى در برنامه‌هاى سوخت هسته‌یى ایران، یک پیشنهاد منطقى است؛ بیایند شریک بشوند؛ همکارى کنند، ما که از حق مسلم خودمان دست بر نخواهیم داشت؛ این، حق ملت است و کسى قادر نیست از این حق اغماض کند؛ بحمدالله اینها ازاستعداد جوان‌هاى ما جوشیده است.

 

- یاوه‌گوهاى امریکایى، باز نگویند «ایران مى‌خواهد جنگ درست کند» یا «بمب اتم منفجر کند.» این مهمل‌گویی ها دیگرکهنه و منسوخ شده؛اگرچه آنها بازهم ازاین مهملات مى‌گویند؛ اما بدانند که ما جنگ‌افروز نیستیم. ما برطبق مبانى‌مان، با جنگ‌افروزى مخالفیم. اصول ما اقتضا مى‌کند که پیام دوستى و صلح و محبت و امنیت و آرامش داشته باشیم چون ما حرف داریم.کسى که اهل زورگویى و چپو کردن است، دلش مى‌خواهد که فضا شلوغ شود، تا او در وسط کار چپو کند. اما کسى که حرف حساب دارد، دلش مى‌خواهد فضا آرام باشد، تا حرف حساب او را بشنوند.

 

- آنها که سلاحهاى ضد بشریت را در زرادخانه‌هاى خود انبار میکنند، حق ندارند خود را پرچمدار امنیت جهانى قلمداد کنند.

 

- صلح و امنیت بین‌المللى از جمله‌ى مسائل حادّ جهان امروز ما است و خلع سلاحهاى کشتار جمعى و فاجعه‌بار، یک ضرورت فورى و یک مطالبه‌ى همگانى است.

 

- انگیزه اصلی امریکا و برخی کشورهای غربی دنباله‌رو امریکا برای ممانعت از دستیابی ایران به حق طبیعی و علمی خود ، هراس از رسیدن ملت ایران به نقطه بالای تواناییهای علمی است. آنها در تبلیغات خود می گویند ایران مخفی کاری کرده است که این حرف بی منطقی است زیرا در همه کشورها، مسائل علمی در مرحله تحقیقات اعلام نمی شود بلکه موفقیت در آن تحقیقات در مرحله خاصی اعلام عمومی می شود و برهمین اساس جمهوری اسلامی ایران در مراحل مختلف راه‌اندازی تأسیسات هسته‌ای اعلام رسمی و عمومی کرد.

 

- جنجال تبلیغاتی که از چند سال پیش درخصوص انرژی هسته ای ایران به راه افتاده و همچنان ادامه دارد، نیز، عصبانیت جبهه استکبار در این قضیه نشان می دهددستیابی ایران به فناوری انرژی هسته ای یک اقدام مؤثر در تقویت جبهه حق در جبههگیریهای جهانی است.

 

- حرفى که غربى‌ها امروزدر مسأله‌ى چرخه‌ى سوخت و غنى‌سازى به ما مى‌زنند، این است: شما اطمینان دنیا را جلب کنید که نمى‌خواهید دنبال بمب اتم بروید. خودشان هم مى‌دانند که ما دنبال سلاح اتمى نیستیم؛ اما درمقام بحث و چانه‌زنى و مذاکره حرفهایى مى‌زنند، ولى تنها حرف آنها که قابل قبول است این است که ما باید اطمینان‌سازى کنیم. ما هم گفته‌ایم اطمینان‌سازى مى‌کنیم.

 

- ما تعاملى که از سال گذشته با آژانس هسته‌یى داشته‌ایم، براساس همین بوده است؛ منتها اطمینان باید از راه‌هاى معقول باشد.

 

- تاکنون جمهورى اسلامى قبول کرده، که بیایند و عملیات غنى‏سازى‏اى را ببینند؛ تا بدانند که تبلیغات صهیونیستها دروغ است. این یک راهِ مسالمت‏آمیز براى حفظ فناورى هسته‏اى‏ است.

 

- زورگویى طرفهاى مقابل، نشان‌دهنده‌ى بى‌منطقى آنهاست؛ «شما باید غنى‌سازى را تعلیق بلندمدت کنید»؛ چرا و به چه دلیل؟ چه ربطى بین شفاف‌سازى و تعلیق یا توقف غنى‌سازى است؟ با هم هیچ ارتباطى ندارد.

 

- حرف‌هاى منطقى‌یى این‌جا مطرح مى‌شود. همین پیشنهاد منطقى مشارکت کشورهاى اروپایى و غیراروپایى در برنامه‌هاى سوخت هسته‌یى ایران، یک پیشنهاد منطقى است؛ بیایند شریک بشوند؛ همکارى کنند .

 

- حرکتى که جمهورى اسلامى کرده، یک حرکت کاملا همراه با اتمام‌حجت است. در طول دو سال و نیم، جمهورى اسلامى همه‌ى راه‌هاى بهانه‌گیرى اینها را بست و هر جا سوءظنى داشتند، وسیله‌ى رفع سوءظن آنها را فراهم کرد. بنابراین، در پایان کار، ناگزیر شدند اعلام کنند که مسأله، سوءظن به ساخت سلاح هسته‌یى نیست، بلکه مسأله، فناورى هسته‌یى است.

 

- چند کشور غربى که خود دارنده‌ سلاح هسته‌اى و مرتکب اینکار غیرقانونى‌اند، مایلند توان تولید سوخت هسته‌اى را نیز در انحصار خود نگه دارند.حرکتى مرموز در حال شکل‌گیرى است تا انحصار تولید و فروش سوخت هسته‌اى را در مراکزى با نام بین‌المللى ولى در واقع در پنجه‌ چند کشور معدود غربى، تثبیت و دائمى کنند

 

- سازمان ملل متحد باید درخصوص رفع نگرانی های موجود در زمینه سلاح اتمی، تلاش جدی انجام دهد . از سازمان ملل متحد انتظار است که در این خصوص اقدامی انجام دهد.

 

- جمهوری اسلامی ایران تاکنون برهمین مبنا به تعهدات خود درخصوص ان‌پی‌تی عمل کرده است.

 

- امروز کشورهاى اروپایى با یک ملت بیدار و با عزم و اراده مواجه‌اند. مسؤولان کشور هم در مقابل تهدید دشمنان ذره‌یى هراس در دلشان احساس نمى‌کنند؛ طرفهاى اروپایى مذاکره کننده‌ى انرژى هسته‌یى بدانند با چه کشورى صحبت مى‌کنند.

 

- می گویند مقابله‌ با جمهورى اسلامى براى سلاح هسته‌اى است، دروغ است؛ این را ما اول با حدس بیان میکردیم، بعد در مذاکرات و مبادلات بین‌المللى براى ما روشن شد که آنها میدانند جمهورى اسلامى دنبال سلاح هسته‌اى نیست؛ این را قبول دارند، و واقعیت هم همین است؛ در عین حال مسئله‌ى سلاح هسته‌اى را مطرح میکنند. پس ادعاى اینکه این فشارها، این تحریمها، این محاصره‌ها، این دشمنى‌ها و خصومتها به خاطر مسئله‌ى سلاح هسته‌اى و مسئله‌ى توان هسته‌اى است، یک دروغ است؛ این دروغ بودن هم یک واقعیت است.

 

- ما در فکر یک کار علمى، یک کار اقتصادى و یک کار مطابق مصالح ملى هستیم؛ ملت ما این را مى‌خواهند؛ ما هم ایستاده‌ایم.

 

- اما آن‏ها هم بدانند که در مواجهه‏ى با ملت، از این‏جور تهدیدها و این‏جور گنده‏گوئى‏ها طرفى نخواهند بست. ملت ایران این‏ها را با همه‏ى ادعاهائى که دارند، در مقابل خود ذلیل خواهد کرد و به زانو در خواهد آورد.

 

- امروز در مسئله‏ ى انرژى هسته‏اى‏، در سطح بین‏المللى همه پذیرفته‏اند که ایران بر سرِ این خواسته‏ى به حق و حق طبیعى خود، محکم ایستاده است. این اقتدار در عرصه‏ بین‏المللى، روحیه‏ى مردم را بالا مى‏برد. رشد علم و صنعت و فناورى در داخل کشور، فرصتهاى خوبى را براى حل مشکلات به وجود آورده است.

 

- امروز اگر مسئولین کشور در بدست آوردن انرژى هسته‏اى‏ کوتاهى کنند، نسلهاى بعد آن‏ها را مؤاخذه خواهند کرد.

 

- بمب هسته ‏اى‏ و قدرت انفجارى ما، ایمان ماست؛ و جوانان و مردم ما در دشوارترین میدان‏ها با کمال قدرت و با همه‏ى ایمان ایستاده‏اند و بازهم خواهند ایستاد.

 

- چیزى که به یک نظام قدرت مى‌دهد، بمب‌اتم نیست. قدرت نظام‌اسلامى – که امریکا و بقیه‌ قدرتهاى عالم تا امروز نتوانسته‌اند و نخواهند توانست با آن مقابله کنند – قدرت ایمان نیروهاى حزب‌الله است.

 

- امریکا سیاهه بالابلندی از رفتارهای تروریستی و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریستهای سازمان یافته در کشورهای منطقه،پدید آورده است؛از جمله ترور دانشمندان هسته ئی ایران با همکاری موساد.

 

منسوخ بودن منطق و کارایی سیاست های راهبردی مبتنی بر بازدارندگی سلاح های هسته ای

 

- مگر از اول انقلاب تا به‌حال با ما دشمنى کم بوده است؟ مگر ما از اول انقلاب تا الان بمب اتم داشته‌ایم؟ آنچه عزت و کیان این ملت را حفظ کرد؛ نظام اسلامى را سربلند و نام امام را جاودانه کرد، ایمان و عزم راسخ این مردم و ایستادگى و وحدت و یکپارچگى آنها بود.

 

- سلاح اتمى براى از بین بردن حکومت‌ها و سیستم‌ها و رژیم‌ها نیست؛ سیستم‌ها و رژیم‌ها با سلاح اتمى از بین نمى‌روند؛ سلاح اتمى فقط مى‌تواند انسان‌ها و سرزمین‌ها را نابود کند.

 

- تعداد بمبهاى هسته‌یى شوروى سابق احتمالا از تعداد بمبهاى هسته‌یى امریکا بیشتر هم بود. شکست نخورد؟! پیروزى و شکست در صحنه‌هاى اساسى دنیا با این چیزها نیست.

 

- امروز جمهورى اسلامى مسلّح به سلاحى است که از سلاح اتمى بالاتر و بُرنده‌تر است و آن، سلاحِ اراده و ایمان مردم و حضور و همراهى آنها با دولت است، که سلاح بزرگ ماست.

 

- ملت ایران براى خنثى کردن تهدیدهاى دشمن احتیاج به بمب اتمى و سلاح هسته‌یى ندارد. همدلى و همبستگى شما مردم و چنگ زدن شما به ریسمان الهى و ایمان دینى، مهمترین سلاح ملت ایران است؛ این سلاحى است که در طول بیست و شش سال بعد از پیروزى انلاب تا امروز کارایى خود را نشان داده است.

 

- سلاح هسته‌اى نه تأمین‌کننده امنیت و نه مایه‌ تحکیم قدرت سیاسى است، بلکه تهدیدى براى این هر دو است.حوادث دهه‌ ۹۰ قرن بیستم نشان داد که داشتن این تسلیحات نمیتواند رژیمى همانند شوروى سابق را حفظ کند.امروز کشورهائى را میشناسیم که با داشتن بمب اتم،در معرض امواج ناامنى‌هاى مهلکند.

 

- ملت ایران هم از لحاظ مبناى اسلامى و فکرى با این‏جور تسلیحات مخالف است، هم از لحاظ تدبیر و عقلانیت مخالف است. تسلیحات هسته‏اى‏ جز هزینه‏ى ایجاد و هزینه‏ى نگهدارى هیچ فایده‏اى ندارد. تسلیحات هسته‏اى‏ براى یک ملت قدرت نمى‏آورد؛ چون قابل اجرا و قابل استفاده نیست. آن کسانى که امروز بمب هسته‏اى‏ دارند، خودشان خوب مى‏دانند که اگر دست از پا خطا کنند و این سلاح هسته‏اى‏ را به کار بیندازند، آن‏چنان دامن خودشان را خواهد گرفت- همچنانى که یک روز تروریست‏ها را تقویت کردند، دامن خودشان را گرفت.

 

- ما قدرت واقعی را در تقویت اراده ملی و پیشرفتهای علمی – اجتماعی می دانیم نه سلاح اتمی

 

- شعار ما «انرژى هسته‌اى براى همه، و سلاح هسته‌اى براى هیچکس» است. ما بر این هر دو سخن پاى خواهیم فشرد و میدانیم که شکستن انحصار چند کشور غربى در تولید انرژى هسته‌اى در چهارچوب معاهده‌ى عدم اشاعه، به سود همه‌ى کشورهاى مستقل و از جمله کشورهاى عضو جنبش عدم تعهد است.

 

- رئیس جمهور آمریکا نطق میکند و درباره‌ى مسائل هسته‌اى ایران جورى حرف میزند که انگار اختلاف بین ایران و آمریکا این است که ایران میخواهد سلاح هسته‌اى درست کند. میگوید ما تا جائى که بتوانیم، نمیگذاریم ایران سلاح هسته‌اى درست کند! خب، اگر ما میخواستیم سلاح هسته‌اى درست کنیم، شما چطور میتوانستید نگذارید؟ اگر ایران اراده میکرد که سلاح هسته‌اى داشته باشد، آمریکا به هیچ وجه نمیتوانست جلوى او را بگیرد.

 

- ما نمیخواهیم سلاح هسته‌اى درست کنیم؛ نه به خاطر اینکه آمریکا از این ناراحت میشود؛ عقیده‌ى خود ما این است. ما اعتقاد داریم که سلاح هسته‌اى جنایت بر بشریت است و نباید تولید شود؛ آنچه هم که در دنیا هست، باید محو شود و از بین برود؛ این عقیده‌ى ماست، به شما ربطى ندارد. اگر ما این عقیده را نداشتیم و تصمیم میگرفتیم سلاح هسته‌اى درست کنیم، هیچ قدرتى نمیتوانست جلوى ما را بگیرد؛ همچنان که در جاهاى دیگر هم نتوانستند بگیرند: در هند نتوانستند، در پاکستان نتوانستند، در کره‌ى شمالى نتوانستند. آمریکائى‌ها مخالف هم بودند، اما آنها هم سلاح هسته‌اى درست کردند.

 

- جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که از لحاظ شرعی و مبنایی، با ساخت و کاربرد سلاح هسته ای مخالف است.

 

- ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح اتمى نداریم؛دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانى اعتقادى و دینى ما، بکار بردن اینگونه وسائل کشتار جمعى اصلا ممنوع است،حرام است؛ این، ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده است.

 

- وقتى از بمب هسته‌یى استفاده مى‌کنند، فقط دشمنان کشته نمى‌شوند، بلکه کسانى هم که دشمن نیستند، کشته مى‌شوند و این بر خلاف عقیده‌ و روش ماست.بمب هسته‌یى خوب و بد و تر و خشک را با هم مى‌سوزاند، کار نظام اسلامى نیست.

 

- ما به کارگیرى سلاح هسته‏اى‏ را با احکام اسلامى مخالف مى‏دانیم؛ این را صریحاً بیان کرده‏ایم.

 

- ملت ایران هم از لحاظ مبناى اسلامى و فکرى با این‏جور تسلیحات مخالف است، هم از لحاظ تدبیر و عقلانیت مخالف است.

 

- جمهورى اسلامى ایران استفاده از سلاح هسته‌اى و شیمیائى را گناهى بزرگ و نابخشودنى میداند.

 

- سیاستمداران دروغگو و منافق امریکایى براى این‌که هدف پلید خود را پنهان کنند، ایران را متهم مى‌کنند به این‌که مى‌خواهد کلاهک هسته‌یى درست کند؛ سر موشکهاى بالستیک پرتاب کند! کجا پرتاب کند؟! ما با دشمنان خود اینطورى رفتار نمى‌کنیم. کاربرد بمب اتمى براى نابود کردن ملتها کار خود امریکایى‌هاست. غربى‌ها هستند که سلاح شیمیایى ساختند و آن را در اختیار صدامى‌ها و بعثى‌ها گذاشتند .اسلام به مااین اجازه‌ها را نداده است. ما از علم براى پیشرفت استفاده مى‌کنیم؛ این بهانه‌ى امریکایى‌هاست.

 

- ما در پی سلاح هسته‌ای نیستیم و این مسئله را غربیها به خوبی می‌دانند زیرا دستیابی به سلاح هسته ای برخلاف منافع سیاسی و اقتصادی کشور و مخالف دستورهای دین اسلام است بنابراین، نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اصول خود و بدون هراس از هیاهوها به مسیر پیشرفت علمی ادامه خواهد داد و دنیا هم نمی تواند بر اراده مردم ایران تاثیر بگذارد.

 

- موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «ممنوعیت ساخت و بکارگیری سلاح اتمی» براساس اعتقادات دینی و نه برای خوش آمد امریکا و کشورهای غربی است.

 

دلایل بنیادی مخالفت ها با پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای

 

- مى‌گویند ما با سلاح هسته‌یى در ایران مخالفیم و سلاح هسته‌یى یک خطر بزرگ است. کأنه ایران دنبال سلاح هسته‌یى است؛این حرف براى فریب دادن افکار عمومى خودشان است.

 

- اجماع بین چند کشور انحصارطلبِ سیاسى است و اجماع این‏ها ارزشى ندارد. ملت‏ها و کشورهاى دنیا، همه در زبان و در دل، ملت ایران و حرکت نظام جمهورى اسلامى را در این راه تأیید مى‏کنند و آن را مى‏پسندند.

 

- جامعه‏ جهانى به‏ هیچ ‏وجه با جمهورى اسلامى مخالف نیست.جامعه‏ جهانى،یعنى ملتها و دولتهائى که از مستکبرین ناراضى‏اند.

 

- در تبلیغات جهانى امریکایى و صهیونیستى، الان مدتى است که جمهورى اسلامى ایران را به نظامیگرى و افزایش سلاح متهم مى‌کنند! مى‌گویند: «ایران سلاحهاى کشتار جمعى دارد! اینها سلاحهاى اتمى درست مى‌کنند! از فلان جا کلاهک اتمى آورده‌اند!» حرفهایى که هر عاقلى در دنیا، اگر تأمل کند، مى‌فهمد دروغ است.

 

- امروز امریکائی ها وقتى مى‏خواهند در باره‏ مسئله‏ هسته‏اى‏ ایران موضع‏گیرى کنند، چون نمى‏توانند صریحاً حق ملت را نادیده بگیرند و اعلام کنند که با حق یک ملت مخالفند، براى توجیه حرف شان در افکار عمومى دنیا، ایران را متهم مى‏کنند که به دنبال تسلیحات هسته‏اى‏ است. خودشان هم مى‏دانند که دروغ مى‏گویند.

 

- حق‏ کشى‏هاى آمریکا در این منطقه یکى دوتا نیست. در مورد کشور خودِ ما، در مورد همین انرژى هسته‏اى‏- شما ببینید چقدر کتمان حقیقت کردند؛ چقدر دروغ گفتند؛ چقدر با خواسته‏ى یک ملت- که حق طبیعى و مشروع خود را مى‏خواهد- مقابله کردند. ملت ما مى‏گوید ما مى‏خواهیم به صنعت هسته‏اى‏ دست پیدا کنیم و از انرژى هسته‏اى‏ در مسائل گوناگون زندگى صلح‏آمیز استفاده کنیم، آن‏ها مى‏گویند که ملت ایران به دنبال بمب هسته‏اى‏ است! چرا دروغ مى‏گویند؟ براى اینکه حرف باطل و زور خودشان را موجه جلوه بدهند، مى‏گویند ایران به دنبال بمب هسته‏اى‏ است! این حق‏کشى نیست؟

 

- مقابله امریکا با جمهوری اسلامی عملاً در استمرار جنگ روانی با نظام و ملت ایران، معنا پیدا می کند و جنگ روانی هم نیاز به بهانه دارد که دولتمردان امریکایی امروز انرژی هسته ای را بهانه اینکار قرار داده‌اند. در مقاطع مختلف هرگاه بهانه‌ای، پایان می یافت، سلطه گران امریکایی بلافاصله بهانه دیگری طرح می‌کردند، چرا که آنان استمرار جنگ روانی با ملت ایران را راه اصلی مقابله با نظام اسلامی می دانند و به همین دلیل اگر امروز ملت و دولت ایران از حق خود درباره انرژی هسته ای عقب نشینی کنند، ماجرا پایان نمی یابد و امریکایی ها بهانه دیگری می تراشند.

 

- ما با استکبار و با نظام سلطه مخالفیم، البته پیداست؛آن دولتها هم با ما مخالفند؛آن وقت سر قضیه‏ هسته‏اى‏ بهانه‏گیرى می کنند.

 

- ملت ایران اثبات کردند که بدون تکیه‌ى به آمریکا و قدرتهاى مدعى، یک ملت می تواند به پیشرفت واقعى دست پیدا کند. این درس است؛ آنها از این درس میترسند. آنها می خواهند به ملتها بباورانند که بدون کمک آمریکا و بیرون از حوزه‌ى نفوذ آمریکا نمی شود پیشرفت کرد.

 

- یکى از مظاهر دفاع از عزت، انرژى هسته‏اى‏ است.مسئله‏ انرژى هسته‏اى‏، براى ما فقط این نبود که ما مى‏خواستیم یک فناورى داشته باشیم، دیگران مى‏خواستند ما نداشته باشیم؛ بخش دیگر قضیه این بود که قدرتهاى متجاوز،زورگو مى‏خواستند حرف خودشان را در این زمینه بر ملت ایران تحمیل کنند.

 

- آنقدرى که اروپا و امریکا به مسأله‌ى انرژى هسته‌یى تظاهر مى‌کنند و وانمود مى‌کنند ؛نگران نیستند. خودشان هم مى‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌یى نیستیم. یکى از اهداف عمده‌ى اینها این است که نظام اسلامى را مشغول کنند؛ ذهن مدیران، مسؤولان، مجلس، دولت و دست‌اندرکاران گوناگون را از مسائل جارى و کارى کشور در بخشهاى مختلف منصرف و غافل کنند.این مسأله هم که حل بشود، باز مسأله‌ دیگرى درست خواهد شد!

 

- انگیزه‌ى دشمنان چیست؟ هر چیزى که بتواند یک ملت را به استقلال و به اقتدار ملى و خودجوش و درون‌زا برساند، آن چیز مبغوض مراکز قدرتى است در دنیا که همه‌ى دنیا را براى خودشان مى‌خواهند؛ نظام سلطه این‌طور است.

 

- چرا پیشرفت علمى یک ملت و یک کشور، از نظر یک جماعتى در دنیا تهدیدآمیز است؟ چرا؟! چون انحصارطلبند؛ چون سلطه‏طلبند؛ چون ایران را طعمه فرض کرده‏اند. خواستند این کشور را با ذخائر و با موقعیت جغرافیائى ممتاز و برجسته‏اش، یکجا ببلعند. بیدارى ملت ایران، بیدارى جوان ایرانى و استعداد و درخشندگى پیشرفت علمى جوان ایرانى، نمى‏گذارد. لذا پیشرفت فنّاورى شما، انرژى هسته‏اى‏ شما و پیشرفتهاى علمى دیگرِ شما، آن‏ها را عصبانى مى‏کند.

 

- دشمنان دنیاى اسلام مى‏دانند که ما دنبال بمب اتم نیستیم. آن‏ها از پیشرفت علم در این کشور، از پیشرفت فناورى در یک کشور اسلامى ناراحتند. یک کشور اسلامى‏اى که نشان داده که تسلیم سیاستهاى امریکا نیست و از امریکا نمى‏ترسد. این کشور اسلامى باید به پیشرفت مهم‏ترین تکنولوژى امروز دنیا یعنى تکنولوژى هسته‏اى‏ مجهز نباشد. آن‏ها به خاطر این، فشار را وارد مى‏کنند. البته ما تصمیم خودمان را گرفته‏ایم. ملت ایران در طول بیست و هفت سال بعد از انقلاب، با تجربه فهمیده است که تنها راه خلاصى از کید دشمنان، توکل به خدا و صبر در میدان و مجاهدت است.

 

- امروز تهدیدها و جنجالهایى که دولتمردان امریکا پى‌درپى مى‌کنند، بیشتر ناظر به مسأله‌ى انرژى هسته‌یى و بدروغ تهمت ساختن سلاح هسته‌یى است. آنها بخوبى مى‌دانند که ماجراى ساخت سلاح هسته‌یى یک افسانه است و هیچ واقعیتى ندارد. مسأله‌ى آنها این است؛ آنها از شکل گرفتن یک ایران قدرتمند و پیشرفته نگرانند. آنها با پیشرفت ملت ایران مخالفند.آنها نمى‌خواهند در این منطقه‌ى حساس که بیشترین نفت دنیا را دارد و یکى از حساس‌ترین مناطق دنیاست – یعنى خاورمیانه – کشورى که مستقل و زیر پرچم اسلام زندگى مى‌کند، پیشرفته باشد و از دانش و پیشرفت علمى و فناورى مدرن برخوردار باشد.

 

- آنچه امروز جنجال امریکاییها علیه ایران را به‌وجود آورده و اینها را دستپاچه کرده، این است که ایران نیروگاه هسته‌یى را به‌وجود آورده و مى‌تواند برق هسته‌یى تولید کند و سوخت و خوراک آن را هم خودش در داخل تولید مى‌کند. این، اولین ؟ نقطه‌ى نگرانى اینهاست.

 

- دارندگان علم و فناورى در جهان، تلاش مى کنند کشورهاى دیگر مصرف کننده تولیدات آنها باشند بهمین علت از پیشرفتهاى علمى دانشمندان ایران از جمله در فناورى هسته اى ناراحت و عصبانی هستند.آنها در ظاهر مى گویند ایران نباید بدنبال سلاح هسته اى باشد اما حرف حقیقى شان این است که ایران نباید دانش و فناورى هسته اى داشته باشد تا همیشه نیازمند فناوری هاى پیشرفته غرب بماند.

 

- دستیابی به دانش هسته ای یکی از نمونه های موید پیشرفت دانشمندان ایرانی است که درباره آن هیاهوی زیادی هم به راه افتاده اما علت اصلی جنجال غربیها، توانایی بومی دانشمندان جوان کشورمان در دستیابی به این فناوری پیشرفته است.

 

- زورگویان جهانى بخوبى واقفند که ما سلاح هسته اى نداریم بلکه آنچه آنها را نگران کرده دستیابى ملت ایران به دانش هسته اى است زیرا جهان استکبار نمى تواند بپذیرد که ایران اسلامى با شعارهاى عدالتخواهانه و آزادى طلبانه خود، به رشد و توسعه و پیشرفت علمى دست یابد.

 

- غربی ها بخوبی می دانند که ما به دنبال بمب اتم نیستیم اما عصبانیت آنها به این دلیل است که یک کشور بدون اجازه آنها به این فناوری دست پیدا کرده است.

 

- ما شعار «خاورمیانه‌ى عارى از سلاح هسته‌اى» را مطرح کرده‌ایم و به آن پایبندیم. این به معنى چشم‌پوشى از حق بهره‌بردارى صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى و تولید سوخت هسته‌اى نیست.

 

نقض تعهدات بین المللی خلع سلاح توسط قدرت های هسته ای

 

- برخى از دولت‏هاى هسته‏اى‏ در سال‏هاى اخیر از نظریه‏ى بازدارندگى در مقابل سایر قدرت‏هاى هسته‏اى‏ بر مبناى «نابودى تضمین‏شده متقابل» هم فراتر رفته‏اند تا جائى که در راهبرد هسته‏اى‏ این دولت‏ها، بر حفظ انتخاب هسته‏اى‏ در برابر تهدیدات متعارف از سوى ناقضین معاهده عدم اشاعه تأکید شده است، درحالى‏که بزرگترین ناقضین معاهده عدم اشاعه، قدرت‏هایى هستند که علاوه بر نقض تعهد خود در ماده ۶ معاهده براى خلع سلاح هسته‏اى‏، حتى در اشاعه عمودى و افقى این سلاح‏ها گوى سبقت را از دیگران ربوده و من‏جمله با کمک به‏تسلیح رژیم صهیونیستى به سلاح‏هاى هسته‏اى‏ و حمایت از سیاست‏هاى آن رژیم، در اشاعه‏ى واقعى این سلاح‏ها نقش مستقیم و مغایر تعهدات خود بر مبناى ماده ۱ معاهده ایفا کرده و منطقه‏ى خاورمیانه و جهان را با تهدیدى جدى روبه‏رو کرده‏اند و در رأس این دولت‏ها، رژیم زورگو و متجاوز ایالات متحده آمریکا است.

 

- کشورهاى مدعى حفاظت از صلح و ثبات جهان،خود از بمب اتمى و سلاح کشتار جمعى استفاده می کنند؛ ادعاى اینگونه کشورها در مورد تلاش براى جلوگیرى از تولید و تکثیر سلاح اتمى، مانند ادعاى یک قاچاقچى بزرگ است که خود را مسؤول مبارزه با قاچاق مى داند.

 

- کشور ایران از جانب مقام درجه اول دولت امریکا تهدید هسته ای شد؛ توقع این بود که سازمان ملل سریعاً با این تهدید مقابله کند.

 

کارشکنی آمریکا در روند مذاکرات هسته ای ایران بر خلاف توافق با آژانس انرژی اتمی

 

- آمریکائی‌ها مرتب از راه‌های گوناگون به ما پیغام میدهند که بیائید درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای گفتگو کنیم؛ هم به ما پیغام میدهند، هم در تبلیغات جهانی‌شان این را مطرح میکنند. مسئولین بلندپایه و مسئولین میانی آمریکا بارها و بارها میگویند بیائید در کنار گفتگوهای ۱+ ۵ که درباره‌ی مسائل هسته‌ای بحث میکنند، آمریکا و جمهوری اسلامی دو به دو، درباره‌ی مسئله‌ی هسته‌ای ایران بحث کنند. من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ی ما نشان میدهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم ــ منظورشان از گفتگو این نیست ــ منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام کردیم و گفتیم که این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمیرود.

 

- آمریکائی‌ها مرتب و پی‌در‌پی پیغام میدهند که ما در پیشنهادِ مذاکره‌ی منطقی صادقیم؛ یعنی صادقانه از شما میخواهیم که مذاکره کنید و مذاکره‌ی منطقی بکنیم؛ یعنی مذاکره‌ی تحمیلی نباشد. من در جواب میگویم: ما به شما بارها گفته‌ایم که در پی سلاح هسته‌ای نیستیم، شما میگوئید باور نمیکنیم؛ ما چرا باید حرف شما را باور کنیم؟! وقتی شما حاضر نیستید یک سخن منطقی و صادقانه را قبول کنید، ما چرا باید حرفی را که شما میزنید ــ که خلاف آن بارها ثابت شده است ــ از شما قبول کنیم؟ برداشت ما این است که پیشنهاد مذاکره از سوی آمریکائی‌ها، یک تاکتیک آمریکائی و برای فریب‌ دادن افکار عمومی است؛ افکار عمومی دنیا و افکار عمومی مردممان. باید شما ثابت کنید این نیست. میتوانید ثابت کنید؟ ثابت کنید.

 

- بر اساس تجربه و نگاه به صحنه، با دقت و کنجکاوی، برداشت ما این است که آمریکا مایل به تمام ‌شدن مذاکرات هسته‌ای نیست. آمریکائی‌ها دوست ندارند گفتگو‌های هسته‌ای تمام شود و مناقشه‌‌ی هسته‌ای حل شود؛ وگرنه چنانچه آنها مایل به اتمام این مذاکرات و حل این مشکل بودند، راه حل، بسیار نزدیک و بسیار آسان بود. ایران در مسئله‌ی هسته‌ای، فقط میخواهد حق غنی‌سازیِ او ــ که حق طبیعی‌اش است ــ از طرف دنیا شناخته شود؛ مسئولان کشورهائی که مدعی هستند، اعتراف کنند که ملت ایران حق دارد غنی‌سازی هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز در کشورِ خودش و به دست خودش انجام دهد؛ این توقعِ زیادی است؟ این آن چیزی است که ما همیشه گفته‌ایم؛ آنها همین را نمیخواهند.

 

- آنها میگویند ما نگرانی داریم که شما به سمت تولید سلاح هسته‌ای بروید ــ چندتا کشور هم بیشتر نیستند، که اسم آوردم؛ اسم خودشان را میگذارند "جامعه‌ی جهانی”! ــ میگویند جامعه‌ی جهانی نگرانی دارد. نخیر، جامعه‌ی جهانی هیچ نگرانی‌ای ندارد. اکثر کشورهای دنیا طرف جمهوری اسلامی هستند و از خواسته‌ی ما حمایت میکنند؛ چون خواسته‌ی بحقی است. آمریکائی‌ها اگر میخواستند مسئله حل شود، این راه حلِ بسیار آسانی بود؛ میتوانستند به حق غنی سازی برای ملت ایران اعتراف کنند؛ برای اینکه نگرانی‌ای هم از آن جهات نداشته باشند، میتوانستند مقررات قانونی آژانس هسته‌ای را هم اعمال کنند؛ ما هم از اول هیچ مخالفتی با اعمال این نظارتها و مقررات نداشتیم. هر وقت نزدیک به راه حل میشویم، آمریکائی‌ها یک سنگی می‌اندازند که جلوی راه حل گرفته شود. هدف آنها طبق تلقی‌ و برداشتی که من دارم، این است که میخواهند این قضیه باقی بماند تا بهانه‌ای باشد برای فشار؛ که آن فشارها ــ همان طور که خودشان گفتند ــ برای فلج ‌کردن ملت ایران است. البته به کوری چشم دشمن، ملت ایران فلج نخواهد شد.

 

- قدرت های سلطه گر به مستقل ماندن آژانس بین المللی انرژی اتمی تمایلی ندارند؛ خشم آنان از مواضع آژانس مبنی بر نبود انحراف در فعالیتهای هسته ای ایران نشانه بارز این امر است. با توجه به فضای مثبت کنونی بین المللی درخصوص فعالیت های هسته ای ایران، حل صحیح این موضوع، آزمونی مهم و موفقیتی بزرگ برای آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

بولتن نیوز


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر