۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۲۷
از آزمایشگاههای مخفی آمریکا چه می دانیم؟ سلاح های بیولوژیک آمریکا در چه مکان هایی تولید میشود؟ پایگاه تحقیقاتی مخفی فورت دیتریک در این میان چه نقشی را برعهده دارد؟
به گزارش پایداری ملی، در سال 1929 در ناحیه فردریک ایالت مریلند یک فرودگاه شهری کوچک تاسیس شد. این فرودگاه تا سال 1938 به عنوان یک فرودگاه اضطراری کار می کرد که بعدها به افتخار سرگرد فردریک اف دیتریک که در طی جنگ جهانی اول در فرانسه خدمت می‌کرد با نام او خوانده شد. اولین حضور نظامیان در آنجا، اردویی بود که واحد نظامی او دو ماه بعد از مرگ سرگرد دیتریک در آنجا تشکیل داد.
 


 


تا ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم این پایگاه به مرکز آموزش های هوایی ارتقا یافته بود. در سال 1942 پایگاه یک مرکز کامل هوایی ارتش تبدیل شده بود. در 1943 دولت بخش های بیشتری از منطقه را خریداری کرد و کمپ فورت دیتریک را توسعه داد و در همان سال آزمایشگاه های تسلیحات بیولوژیک ارتش آمریکا را با بودجه ای بیش از یک میلیون دلار افتتاح نمود. تا سال 1945 و پایان جنگ دوم جهانی لابراتوارهای پایگاه تحقیق بر روی عوامل بیماری زای فراوانی را آغاز کردند.


 




سال هاي نخست فعاليت پايگاه فورت ديتريك

پس از جنگ این تحقیقات با بودجه های تزریقی فراوان دولت آمریکا گسترده تر و خطرناک تر شده و آزمایش هايي بر روی انسان نیز آغاز شد. ویروس ها و باکتری های مختلف در این آزمایشگاه بر روی انسان هایی که گاهی حتی اطلاعی از موضوع نداشتند تست می شدند. ویروس ایدز یکی از ده ها ثمره فعالیت این آزمایشگاه مخوف است که هم اکنون میلیون ها نفر را در سراسر جهان به هلاکت تدریجی سوق می دهد. علاوه بر به کارگیری نتایج تحقیقات در مناطق مختلف جهان از جمله آفریقا، ویتنام، کوبا، کره، اروپا، و ... هزاران سرباز ارتش و مردم غیر نظامی خود آمریکا نیز هدف این گونه آزمایش ها قرار گرفتند. حال این آزمایشگاه با حمایت گسترده نومحافظه کاران عرصه سیاست گذاری آمریکا این بار در غالب مرکز ملی دفاع بیولوژیک بازگشته است تا جنایات جدید ضد بشری دیگری را رقم بزند.


 

برنامه تهاجمی تسلیحات بیولوژیک

برنامه تهاجمی تسلیحات بیولوژیک آمریکا از سال 1943 آغاز شد. هدف این برنامه دست یابی به مکانیسم های دفاعی در برابر حملات بیولوژیک از یک سو و امکانات حمله های متقابل از همان نوع از سوی دیگر بود. این برنامه تا سال 1969 در آزمایشگاه فورت دیتریک که در مریلند آمریکا قرار دارد پیگیری می شد. تا این که در این سال آمریکا به ظاهر این نوع تسلیحات و تحقیقات را به طور رسمی مذموم و مطرود دانسته و اهداف فورت دیتریک را تغییر داد. هرچند هیچ گاه دوری از این تسلیحات و تحقیقات مربوطه به صورت واقعی اتفاق نیافتاد اما از علنی بودن آن کاسته شده بود.


آغاز دور جديد

تا اینکه بعد از يازده سپتامبر، دولت نومحافظه كار بوش به یکباره چهل و سه ميليارد دلار براي انجام تحقيقات جديد بر روي سلاح‌هاي نامتعارف بيولوژيك تخصيص داد. از آنجا كه بخش اعظم اين بودجه در اختيارآزمايشگاه فورت ديتريك قرار گرفته است؛ در اين گزارش به معرفي و توصيف اين آزمايشگاه خواهيم پرداخت. اين آزمايشگاه از نظر تاريخي در كارنامه سياه و پر از جرم و جنايت ارتش آمريكا جايگاه ويژه‌ اي براي خود دارد. زيرا كه با تحقيقات و آزمايش هاي مربوط به بخشي از خطرناك ترين و غير انساني ترين سلاح هاي ساخت بشر، يعني تسليحات مرگبار بيولوژيك در ارتباط بوده است. براي مثال بخش بزرگي از جامعه علمي جهاني بر اساس شواهد و قراين در دسترس معتقد است كه ويروس ايدز به عنوان يك اسلحه در اين آزمايشگاه و به دست متخصصين علوم ويروس شناسي و بيولوژي مولكولي ارتش آمريكا ساخته شده است.



بوش در حال امضاي قانون سپر دفاع بيولوژيك


بعد از دستور دولت بوش جهت توسعه و از سر گيري تحقيقات تسليحات بيولوژيك، ارتش آمريكا انستيتوي نظامي بيماري هاي عفوني را در فورت ديتريك به يك لابراتوار جديد تبديل كرد كه بخشي از يك كمپ بزرگ به ظاهر دفاع بيولوژيك بود كه شامل چندين گروه مي شد. ارتش طي اطلاعيه اي در آسوشيتد پرس اعلام كرد كه اين توسعه فقط جهت كارهاي دفاعي انجام شده است و جنبه تهاجمي ندارد!


 


فورت ديتريك كنوني


اين در حالي بود كه هيچ تهديدي از طرف هيچ دولتي براي آمريكا وجود نداشت و در واقع سياست مداران و رسانه هاي وابسته در سايه ترساندن مردم آمريكا پروژه ورود به دور تازه اي از تحقيق، توليد و ذخيره سازي خطرناك ترين سلاح ها را در فورت ديتريك آغاز كردند. توسعه كار لابراتوار فورت ديتريك تنها يكي از اهداف تخصيص بودجه ميلياردها دلاري بوده است. بودجه اي كه بعد از پخش نامه هاي آلوده به سم باكتري سياه زخم در اكتبر 2001 به تصويب كنگره رسيد و به يازده آژانس تحقيقاتي و در راس آنها فورت ديتريك اختصاص يافت. اين حمله ها و وحشت حاصل از آن در جامعه آمريكا منجر به تصويب قانون سپر بيولوژيك در سال 2004 شد. شواهد بسيار متقني وجود دارند مبني بر اين كه حمله با باكتري سياه زخم و نامه هاي آلوده توسط هيچ كشور ديگر يا گروه تروريستي انجام نشده بودند؛ بلكه ريشه در آزمايشگاه فورت ديتريك داشته اند. آزمايشگاه بزرگي كه يقينا مركز فوق فناوري بيولوژيك در دنيا بوده و علي رغم بررسي هاي به ظاهر شديد اف بي آي كسي در آن متهم نشد!


بمب اتمي باوجدان

اين تسليحات شايد حتي با انفجارها و آتش سوزي ها و صداهاي مهيب همراه نباشند. براي حمل اين سلاح ها هواپيماهاي غول پيكر و جت هاي مافوق صوت نياز نخواهد بود. و نيز براي به كارگيري اين تسليحات هيچ نيازي به افراد متخصص بارگذاري بمب ها و موشك هاي حساس نيست. همه چيز به آرامي و بدون تخريب ساختمان ها و تاسيسات روي مي دهد. لقبي كه به اين اسلحه ها داده اند گوياي همه چيز است: بمب اتمي باوجدان!

پخش يك باكتري خطرناك در ميان افراد كه براي سيستم بهداشتي يك جامعه ناشناخته است و در نتيجه درماني هم براي آن پيش بيني نشده و يا انتشار دادن يك ويروس كشنده و به سرعت انتشار يابنده در ميان كودكان، آلوده كردن منابع آبي يك كشور با بسته هايي چند ده كيلويي از ارگانيسم هاي خطرناك و به شدت تكثير شونده و ده ها مثال ديگر شالوده اين تسليحات جديد را تشكيل مي دهند كه آزمايشگاه هايي مانند آزمايشگاه فورت ديتريك ارتش آمريكا مسئول طراحي و توليد آن هاست.


آژانس دفاع يا تاريك خانه تهاجم؟!

ارگاني كه با عنوان آژانس دفاع بيولوژيك ارتش آمريكا فعاليت مي كند در سال 2009 براي توسعه ساختمان ها، فعاليت ها و نيز تحقيقات خود بر روي ارگانيسم هاي مرگ بار،نزديك به 700 ميليون دلار بودجه دريافت كرده است. بر اساس برنامه هاي تنظيم شده، پايگاه جديد انستيتوي بيماري هاي عفوني ارتش آمريكا در فورت ديتريك در مي 2014 كاملا افتتاح خواهد شد و سپس تا پايان 2015 به تكميل پرسنل خود خواهد پرداخت. اين پايگاه نزديك به هزار نفر از دانشمندان، علاوه بر 800 نفري كه هم اكنون در ساختمان هاي بنا شده در 1960 مشغولند را به كار خواهد گرفت تا بر روي عوامل خطرناك بيولوژيك همچون باكتري ها و ويروس ها مطالعه كنند.



اريك شوماخر از مديران پايگاه فورت ديتريك


بر اساس اعلام كارشناسان ارتش از جمله اريك شوماخر، اين آزمايشگاه با پيشرفته ترين تكنولوژي كنترل آلودگي هاي بيولوژيك تجهيز خواهد شد تا از انتشار اتفاقي ارگانيسم هاي خطرناكي مانند باكتري سياه زخم، باكتري طاعون و ويروس ابولا از آن ممانعت شود. ارتش اعلام كرده است كه ماموريت اوليه پايگاه فورت ديتريك كه هشتصد هزار فوت مربع مساحت دارد ساختن واكسن خواهد بود! شوماخر مي گويد: "محققين ما در مبارزه عليه ويروس نيل غربي، بيماري سارس، آنفولانزاي مرغي و آنفولانزاي خوكي فعاليت هاي گسترده اي انجام دادند."

با اين حال بر خلاف ادعاي شوماخر مي شنويم که پایگاهی که برای توسعه و تجهیز آن میلیون ها دلار صرف شده است در زمینه حفاظت و امنیت خود دچار مشکل است. آیا ممکن است مرکزی در این حد از اهمیت نتواند از ویروس ها و باکتری هایی که روی آنها مطالعه می کند محافظت نماید؟! آيا آزمايشگاه در حال انتقال پاتوژن ها به مناطق مختلف است؟!

به گزارش واشنگتن پست، در سال 2009 گزارش شد که در آزمایشگاه فورت دیتریک که مرکز اصلی دفاع بیولوژیک ارتش آمریکاست 9000 ظرف مخصوص نگهداری ویروس و باکتری که حاوی پاتوژن های خطرناکی از جمله ویروس آنسفالیتی اسبی ونزولئایی، ویروس ابولا، باکتری سیاه زخم و سم بوتولیسم بوده گم شده است! گفته شد که ارتش نتوانسته ارتکاب جرمی در این زمینه کشف کند. ویروس آنسفالیتی اسبی بیماری شبه آنفولانزایی خفیفی ایجاد می کند که در ادامه به التهاب مغزی و مرگ می انجامد. واشنگتن پست اشاره کرد که این ویروس قابلیت استفاده در تسلیحات بیولوژیک را دارد. و در نهایت قضیه اینچنین جمع شد که شاید در آمار فریزرها اشتباهی روی داده است و یا شاید اصلا این ظرف ها وجود نداشته اند!


دروغ هاي نخ نما

علي رغم پنهان كاري و ادعاي ارتش آمريكا در مورد عدم وجود برنامه هاي تهاجمي، اين نوع تبليغات كارايي كافي نداشته و همواره كساني بوده اند كه با توجه به سابقه ارتش و سياست مدارن آمريكا حقايق را در وراي اين ادعاها ديده اند.

پرفسور فرانسيس بويل استاد حقوق دانشگاه ايلينويز فورت ديتريك را متهم مي كند كه به كار "جمع آوري، رشد دادن، اعمال تغيير، ذخيره كردن، بسته بندي و پخش پاتوژن هاي (عوامل بيماري زا) عادي و تغيير يافته با مهندسي ژنتيك" مي پردازد. او اضافه مي كند اين فعاليت ها و نيز طراحي مطالعاتي براي بررسي عوامل بيماريزايي كه كاربرد تسليحاتي دارند "علايم غير قابل انكاري براي وجود يك برنامه تسليحاتي تهاجمي" مي باشد.





فرانسيس بويل: فورت ديتريك تحقيقات تهاجمي انجام مي دهد.
پرفسور وليس: در حال تكوين و توسعه پاتوژن هاي جديدي براي اهداف گوناگون هستيم.



پرفسور نوويك: هدف آزمايش ها تدافعي نيست.

مارك وليس استاد بخش ميكروبيولوژي دانشگاه كاليفرنيا در مورد كارهاي انجام شده در فورت ديتريك مي گويد: "اين اصلا جاي سوال ندارد و معلوم است كه براي ساخت تسليحات بيولوژيك تهاجمي چه كارهايي ممكن است بكنند. ما در حال تكوين و توسعه پاتوژن هاي جديدي براي اهداف گوناگون هستيم. ما مي خواهيم روش هاي جديد براي بسته بندي و انتشار آنها كشف كنيم. ما تلاش مي كنيم اين پاتوژن ها را سخت تر از آني بسازيم كه طبيعت بتواند آن ها را از بين ببرد."

ريچارد نوويك، استاد ميكروبيولوژي دانشگاه نيويورك مي گويد: "هيچگونه تصور منطقي برايم از اين قضيه ممكن نيست كه قدرت بيماري زايي باكتري سياه زخم را با هدف تدافعي تغيير داد! اين كار براي ايجاد نوع جديدي از آن است؛ نوعي كه واكسن شناخته شده اي ندارد."


مرگ مشکوک دانشمندان

بعد از این که بوروس ایونس یکی از محققین آزمایشگاه فورت دیتریک خودکشی کرد؛ اف بی آی اعلام کرد که او مسئول فرستادن نامه های آلوده به باکتری سیاه زخم بوده است که موجب مرگ پنج نفر شد. دکتر ایاد اسد (Dr. Ayaad Assaad ) اصالتا مصری بوده و در آژانس حفاظت محیطی آمرکا به عنوان سم شناس کار می کند. دکتر اسد که در پروژه های تسلیحات بیولوژیک نیز همکاری داشته است و از طرف اف بی آی در مورد اعمال بیوتروریستی مورد بازجویی قرار گرفته؛ معتقد است که مرگ ایونس یک خود کشی عادی نبوده است و دانشمندان دیگری نیز که به نوعی با برنامه های تسلیحات بیولوژیک مرتبط بوده و یا معترض بوده اند در طی سال های گذشته به طرز مشکوکی مرده اند.



دكتر اياد اسد: مرگ ايونس مشكوك بود.
بوروس ايونس: متهم نامه هاي آلده به باكتري سياه زخم


دکتر بنیتو کو ("Dr. Benito Que )، یک زیست شناس سلولی بوه که در دانشکده پزشکی میامی بر روی بیماری های عفونی از جمله ایدز تحقیق می کرده است. جسد او در محوطه بیرون آزمایشگاهش یافته شد. ناگفته نماند که دست ساز بودن ویروس ایدز در آزمایشگاه فورت دیتریک برای بخش بزرگی از دنشمندان موضوعی اثبات شده است.

دکتر ویلی (Dr. Wiley ) از دانشگاه هاروارد که متخصص سیستم ایمنی انسان بوده و در مورد بیماری های عفونی و ویروس های خطرناکی مانند ویروس ایدز، ابولا، هرپس و آنفولانزا تحقیق می کرده است. جسد او بعد از بیش از یک ماه در یک منطقه دورافتاده در لوئیزیانا پیدا شد. ویروس هایی که دکتر ویلی بر روی آنها مطالعاتی انجام میداده از همان انواعی هستند که آزمایشگاه فورت دیتریک اهمیت ویژه ای در برنامه های تسلسحاتی اش برای آنها قائل است.

به این لیست می توان اسامی دکتر ویلادیمیر پاسکنیک (Dr. Vladimir Pasechnik )، دکتر روبرت شوآرتز (Dr. Robert M. Schwartz )، دکتر تانیا هولزمایر (Dr. Tanya Holzmayer )، دکتر دیوید وین ویلیامز (David Wynn-Williams) و دیگران را اضافه کرد که تحقیقات ایشان به نوعی با تحقیقات فورت دیتریک همپوشانی داشته و همگی به طرز مرموزی به قتل رسیده اند. عدم قبول همکاری و یا امکان افشای ماهیت واقعی و تهاجمی برنامه های جدید ارتش آمریکا در پایگاه فورت دیتریک همواره از دلایل احتمالی حذف این دانشمندان برشمرده می شود.

منبع: مشرق
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر