۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۷۰۵۰۶
سردار جلالی در نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران مطرح کرد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل در ساخت‌وسازها رعایت شود، گفت: باید مطالعات مربوط به شناسایی و دسته بندی دارایی‌ها، مراکز پرخطر با میزان خطر و اثر شناسایی شود و بر اساس آنها برنامه ای تدوین کنیم.
به گزارش پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی در نخستین جلسه کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران اظهارداشت: سیاست کلی نظام بر موضوع پدافند غیرعامل در شهرها تاکید دارد و در حوزه شهری با چند نکته از جمله فناوری‌های نو، یک سری تهدیدات، آسیب پذیری‌ها و یک سری خدمات در کنار هم مواجه هستیم. 

وی افزود:اگر این فناوری‌ها در سیستم شهری قرار بگیرند شرایط جدیدتری ایجاد می شود و در این راستا نیازمند یک رویکرد جدیدی در حوزه پدافند غیرعامل هستیم و دیگر روش‌های سنتی پاسخگو نیست.

وی بیان داشت: مشکل اساسی ایجاد هماهنگی کارکردی بین زیرساخت‌هاست. ارتباط مستقیم رفاه، آسایش و رضایتمندی مردم از دولت و حکومت به میزان پایداری ساختارهاست، لذا باید توجه دقیقی به پدافند غیرعامل در شهرها داشته باشیم که بر همین اساس سند پدافند شهری را مصوب کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در دنیا در حال تولید رشته های تخصصی درحوزه پدافند غیر عامل هستیم که امیدواریم در ایران نیز این کارها پیگیری شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص توسعه فناوری‌های شهر گفت: دسته ای از زیرساخت‌ها نرم هستند که در این زمینه در شهرهای مدرن ۳۷ کارکرد اساسی مبتنی بر ساختارهای شهر وجود دارند؛ در کشور در این حوزه نیز به مطالعات دقیق نیاز داریم.

سردار جلالی با تأکید بر اینکه در حوزه شیمیایی و پتروشیمی بعد از جنگ پیشرفت کردیم ولی ایمنی و امنیت آن در این حوزه کاملا نسبت به پیشرفت جا مانده است، اعلام کرد: برنامه های عمده ای پیش‌بینی شده و محور آن اقدامات عملیاتی است که در آستانه یا حین حادثه انجام می شود. بخشی دیگر نیز اقدامات قبل از حادثه بوده که بسیار مهم است که در این بخش، تیم ارتباط و اشتراک با حوزه مدیریت بحران داریم.

وی با اشاره بر رعایت ملاحظات مرتبط با پدافند غیرعامل در ساخت وسازهای پایتخت، خاطرنشان کرد: باید مطالعات مربوط به  شناسایی و دسته بندی دارایی‌ها، مراکز پرخطر با میزان خطر و اثر شناسایی شود و بر اساس آنها برنامه ای تدوین کنیم؛ انتظار این است که در مدت مشخص این مطالعات به برنامه اجرایی تبدیل شود.

برطرف کردن گام به گام مخاطرات و آسیب پذیری های شهر تهران

سردار غلامرضا جلالی همچنین در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در خصوص آمادگی تهران برای سیل پیش بینی شده توسط سازمان هواشناسی، اظهار کرد: خوشبختانه اولین جلسه کمیته پدافند غیرعامل شهرداری تهران تشکیل شد و کارگروه هایی که مسئولیت های مختلف را بر اساس برنامه پدافند شهری شهر تهران بر عهده داشتند، انتخاب شدند.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه گزارش خوبی از سوی رئیس مرکز مطالعات در رابطه با برنامه مطالعاتی پدافند غیرعامل شهرداری تهران ارائه شد، تصریح کرد: تأکید شهردار تهران بر این بود که مطالعات به برنامه های اجرایی تبدیل شود. با توجه به اینکه مطالعات زیرساختی بوده و برای برطرف کردن مخاطرات تهیه شده است، امیدواریم به صورت ریز و با جزئیات برای سال ۱۴۰۱ و سال های آتی نیز پیش بینی شود که مخاطرات و آسیب پذیری های شهری را یک به یک برطرف کنیم و مطالعات به صورت دقیق تبدیل به برنامه شود.

وی در ادامه یادآور شد: در ارتباط با آمادگی برای سیل در سازمان مدیریت بحران اقدامات خوبی انجام شده و آمادگی های قبل از حادثه و کنترل مسیل های عبور سیل و زیرساخت های امدادرسانی در مرحله اولیه پیش بینی شده که امیدواریم در مراحل بعدی نیز تقویت و دنبال شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر