۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۷۰۲۷۷
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با استناد به منابع اطلاعاتی نوشت که داعش در سال ۲۰۱۴ با استفاده از یکی از عناصر خود قصد حملات شیمیایی به شهرهای بزرگ اروپا را داشت.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گزارش روز دوشنبه (به وقت محلی) خود از همکاری یک عنصر خطرناک با مهارت‌های غیرمعمول با گروه تروریستی داعش خبر داد که قریب به یک دهه گذشته برنامه ساخت انبار تسلیحات شیمیایی برای داعش به وی محول شده بود .

در این گزارش آمده است: در تابستان سال ۲۰۱۴ ابوبکر البغدادی سرکرده داعش یک ملاقات مخفی با یک کارشناس تسلیحاتی با مهارت‌های غیرمعمول داشت. مهمان وی صالح السبعاوی یک مرد کوچک با قد تقریبا ۱.۵ متر و به تازگی از زندان‌های عراقی بیرون آمده بود. اما پیش از آن، وی یک مقام عراقی تقریبا مشهور بود که زمانی به صدام حسین برای ساخت انبار گسترده تسلیحات شیمیایی کمک کرد.

واشنگتن پست با استناد به گزارش اطلاعاتی از این دیدار افزود که البغدادی این مرد ۵۲ ساله را فراخواند تا از وی بپرسد که اگر منابع و تجهیزات درست در اختیارش قرار گیرد می‌تواند تسلیحات شیمیایی برای داعش تولید کند و پاسخ او مثبت بود.

به نوشته این روزنامه، بر اساس آنچه مقام های کردستان عراق و آمریکا توصیف کردند این اقدام با هدف ساخت بزرگترین زرادخانه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی توسط یک گروه تروریستی آغاز شد. در عرض ۶ ماه، تحت هدایت السبعاوی داعش گاز خردل و همچنین بمب‌ها و راکت‌های حاوی گاز کلرین تولید می‌کرد.

طبق جزئیات فاش شده درباره برنامه تسلیحاتی داعش به نظر می رسد اهداف السبعاوی و البغدادی بسیار وسیع تر بوده است. گزارش‌های اطلاعاتی کردستان عراق نقش وی به عنوان یک شخصیت مرموز در داعش که با نام ابو مالک شناخته می‌شد و برنامه سرکرده‌های داعش برای توسعه و استفاده تسلیحات کشتار جمعی در عراق و خارج از آن را بر ملا می‌کند.   

مقام های آمریکایی از طریق دستگاه‌های نظارت الکترونیکی در سال ۲۰۱۴ دریافتند که السبعاوی با استفاده از سم مرگبار بوتولینوم و رایسین به دنبال تولید تسلیحات جدید قوی بوده درحالیکه برنامه‌هایی برای انتشار ویروس سیاه زخم داشته است.   

مقام‌های فعلی و سابق آمریکا گفتند که قصد السبعاوی ایجاد یک انبار بزرگ حاوی عوامل مختلف بیولوژیکی و شیمیایی برای استفاده در عملیات نظامی و همچنین در حملات تروریستی در شهرهای بزرگ اروپا بود. 

یک مقام آگاه درباه عملیات داعش اعلام کرد که آنها به طور ویژه به دنبال غرب اروپا و همچنین علاقمند به هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در این قاره بودند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر