۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۷۰۲۱۹
بر اساس اطلاعات میدانی از مدیریت شبکه برق کشور، با وجود رکوردشکنی نیاز مصرف برق کشور شبکه برق پایدار است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، 12 تیرماه سال 1401 بود که رکورد تاریخی اوج بار مصرف برق کشور با رسیدن به عدد 67 هزار 318 مگاوات رسید. اگر تا به الان با ادبیات اوج بار مصرف برق آشنایی ندارید، خوب است بدانید، اوج بار شاخصی است که حداکثر مصرف انرژی مورد نیاز برق در لحظه را مشخص می‌کند.

زمانی که این شاخص به رکورد تاریخی خود می‌رسد، یعنی تاکنون در تاریخ نزدیک به 100 ساله ورود برق به کشور نیاز به مصرف برق در هیچ تاریخی بیشتر از ساعت 16 و 16 دقیقه روز 12 تیرماه سال 1401 نرسیده بوده است. پس از رکوردشکنی تاریخی اوج بار مصرف برق هماهنگی‌های لازم برای بازدید از قلب حیات شبکه برق کشور را انجام دادیم و سری به شرکت مدیریت شبکه برق کشور زدیم.

* نمایشگرهای بزرگی که شبکه برق کشور را در یک ساختمان خلاصه کرده بود

در ابتدای ورود به شرکت مدیریت شبکه برق کشور و مرکز دیسپاچینگ ملی شبکه برق چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند، تعداد بسیار زیاد نمایشگرهای بسیار بزرگی است که از کلان‌ترین اطلاعات شبکه برق کشور تا ریزترین جزئیات را رصد می‌کند.

کارشناسان و مدیران فعال در مرکز دیسپاچینگ ملی برق کشور، علاوه بر رصد شبانه‌روزی و لحظه‌ای مصرف برق مشترکان، تولید‌ واحدهای نیروگاهی را نیز بررسی می‌کنند و در راستای حفظ فرکانس و پایداری شبکه برق به پیش می‌روند.

* نیروگاه‌ها با حداکثر ظرفیت در مدار تولید

در همین راستا به منظور بررسی آخرین وضعیت شبکه در بازدید خود به سراغ حمید مرادی غیاث‌آبادی، مدیر مهندسی و نظارت دیسپاچبنگ ملی رفتیم و در ارتباط با آخرین وضعیت تقاضا و میزان مصرف برق در روزهای اخیر با وی گفت‌وگو کردیم.

غیاث‌آبادی در ابتدای صحبت‌های خود به مسئله افزایش دمای هوا در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر با توجه به گرمای هوا میزان مصرف برق بسیار افزایش یافته است، به طوری که از ساعت 12 تا 18 میزان مصرف برق روند افزایشی را نشان می دهد.‌

مدیر مهندسی و نظارت دیسپاچبنگ ملی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی در شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت:‌  در حال حاضر همه نیروگاههای کشور با حداکثر ظرفیت در مدار هستند، مصرف برق کشور با تولید واحدهی نیروگاهی تطابق داشته و شبکه برق پایدار است.

این مقام مسئول با تاکید، تقاضا داشت‌ در گزارشات خود به پیام‌های مدیریت مصرف برق نیز اشاره کنیم و زمانی که از وی خواستیم تا یک جمله به مردم در خصوص صرفه‌جویی برق بگوید، تاکید کرد:« از هموطنان درخواست می‌کنم که در بازه زمانی 12 تا 18 به دو نکته مهم توجه کنند، یک اینکه استفاده از یک کولر گازی با تنظیم 25 درجه در صورت موجود بودن چندین کولر گازی و دو تنظیم کولر آبی بر روی دور کند، با این دو اقدام قطعا به مدیریت مصرف برق در زمان اوج بار کمک بزرگی می‌شود.»

* اوج بار بر خلاف‌ سال‌های گذشته به ساعت 15 تا 17 انتقال پیدا کرده است

پس از صحبت با مدیر مهندسی و نظارت دیسپاچبنگ ملی سری به نمودارهای عریض و طویل روی نمایشگرهای بزرگ دیسپاچینگ زدیم. نکته قابل توجه در این حوزه این مسئله بود که با توجه به نمودار افزایش دمای هوا، میزان نیاز مصرف برق کشور در سال 1401 نسبت به سال‌های قبل یک تفاوت قابل توجه دارد.

بر این اساس در شرایطی که اوج بار مصرف برق در سال‌های پیش در زمان‌های نزدیک به ظهر نظیر ساعت 12 تا 14 اتفاق می‌افتاد، در سال جاری این زمان با توجه به تغییر زمان دمای بیشینه کمی به تاخیر افتاده و به ساعت 15 الی 17 انتقال پیدا کرده است.

توجه به اینکه زمانی ضروری است که ساعت اوج بار در ذهن اکثریت مردم کشور در زمان ظهر و نزدیک به 12 ثبت شده اما در واقع میزان اوج نیاز مصرف برق در ساعت 15 الی 17 اتفاق می‌افتد. بر این مبنا تمرکز اقدامات در خصوص مدیریت مصرف برق کشور توسط مردم و تمامی دست اندرکاران باید تنها معطوف به زمان سر ظهر نباشد و تا ساعت انتهایی بعد از ظهر نیز ادامه پیدا کند.

* مصوبه هیئت دولت به پایداری شبکه کمک کرد

پس از بررسی شرایط نمودارهای نیاز مصرف برق، امکان صحبت با مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران مهیا شد.

وی که به دلیل مشغله کاری زمان محدودی را به صحبت با ما اختصاص داد و در این مدت گفت:‌ در سال جاری وضعیت شبکه برق کشور در شرایط قابل قبولی قرار دارد و این امر به جهت همکاری بسیار خوب هموطنان به خصوص کارمندان ادارات و نهادها تلقی می‌شود.‌

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص طرح تغییر ساعات کاری ادارات گفت : ‌طرح تغییر ساعت کاری ادارات از اقدامات موثری بود که امسال برای کاهش مصرف صورت گرفت و رضایت بخش بود.‌

این مقام مسئول با اشاره به نقش مصوبه هیئت دولت در تغییر ساعات ادارات گفت:‌ با شروع زمان اوج مصرف، ساعت کاری ادارات به پایان می رسد و وسایل سرمایشی از مدار خارج می‌شود و این امر کمک بسیاری به تامین برق پایدار برای هموطنان می‌کند.‌

رجبی مشهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر شرط تداوم روند مطلوب شبکه برق کشور گفت: ‌قطعا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که شاهد انتشار جداول خاموشی نباشیم و این امر مستلزم همکاری و همراهی بسیار خوب هموطنان می باشد. که در این خصوص مشترکان پر مصرف امکان صرفه جویی بیشتری خواهند داشت.‌

سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه وزارت نیرو در خصوص بهینه سازی مصرف برق در کشور بیان کرد: ‌با توجه به اینکه وسایل برقی پرمصرف تاثیر بسیاری بر میزان مصرف برق دارند، وزارت نیرو طی برنامه ای قصد بهینه سازی مصرف برق از طریق نظارت بر تولید کنندگان وسایل پربازده دارد، که از این طریق می توان 10 هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی کرد.»‌

سخنگوی صنعت برق‌ تاکید کرد: ‌روشنایی فروشگاه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی از دیگر موارد مهم در مدیریت مصرف است و بحث روشنایی فروشگاه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی خصوصا در شب می‌تواند تاثیر بسیاری در افزایش میزان مصرف برق داشته باشد که طی اطلاع رسانی و اقدامات موثری که انجام شد، شاهد کاهش روشنایی کمتر فروشگاه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی نسبت به سال های گذشته هستیم. این امر کمک بسیاری به پایداری شبکه برق کشور و تامین برق مطمئن برای همه هموطنان خواهد کرد.

صحبت با مدیرعامل شبکه برق کشور با درخواست یک کارشناس برای تسریع در شروع جلسه‌ای مهم در وزارت نیرو قطع شد و پس از آن به سوی وضعیت شرایط تولید برق کشور رفتیم.

*برنامه ارتقای واحدهای نیروگاهی محقق شد

در بررسی‌های مرتبط با شرایط تولید نیروگاهی متوجه شدیم که در سال جاری رکورد تاریخی تولید برق در کشور نیز زده شده است. در این راستا اقداماتی نظیر ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود از طریق شیوه‌های بسیار ارزان قیمت و دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفت است.

بر این اساس مطابق برنامه ارائه شده در مرکز دیسپاچینگ ملی به منظور ارتقای واحدهای تولید برق حرارتی تا تابستان سال جاری، ارتقای 1113 مگاواتی این نیروگاه‌ها در قالب 286 واحد در برنامه بوده ک جزئیات آن به شرح زیر است.

در این راستا برنامه مذکور به طور کلی به 6 بخش تقسیم می‌شود که شامل، نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین گازی به روش مدیا، نصب سیستم خنک‌کاری هوای ورودی توربین گازی به روش تراکم مرطوب، ارتقای واحدهای گازی به شیوه CT60 و نظایر آن، ارتقای واحدهای گازی به شیوه maptun +EMS، ارتقای واحدهای گازی به شیوه IGV+ و افزایش تولید بلوک سیکل HRSG است.

بر این مبنا از 1113 مگاوات برنامه ارتقایی که قرار است، تا پیش از تابستان سال 1401 در دستور کار قرار گیرد، هم اکنون فرایند ارتقای همه واحد آغاز شده و همچنین تاکنون بیش از 900 مگاوات توان عملیاتی در دیپاچینگ ملی قابل رویت بوده است. همچنین با توجه به اینکه این واحدهای با افزایش دما در سراسر مناطق کشور وارد چرخه فعالیت می‌شوند، لذا با تدوام تابستان سایر ارتقاها نیز در شبکه قابل رصد است.

*جزئیات رکوردزنی مصرف برق در کشور

در ادامه بازدید از دسپاچینگ ملی برق، به سراغ مازیار جمشیدی، مدیر بهره برداری و کنترل سیستم دیسپاچینگ ملی رفتیم تا راجع به رکوردشکنی بی‌سابقه مصرف برق در تاریخ 12 تیرماه با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

این مقام مسئول در ابتدا با اشاره به دمای بالای هوا گفت: «12 تیرماه سال 1401 روز بسیار گرمی را پشت سرگذاشتیم، به طوری که میزان مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل فراتر رفته و شاهد رکورد بی سابقه مصرف برق در امسال بودیم.»

وی در خصوص تاثیر ساعات کاری ادارات گفت: «مدیریت مصرف برق ادارات قطعا تاثیرگذار بوده، ولیکن افزایش گرما و تداوم آن تا ساعت ۱۸ میزان مصرف برق را ثابت نگه داشته و شاهد روند غیرکاهشی بوده‌ایم.»

جمشیدی ادامه داد: «با توجه به همکاری و مساعدت بسیار خوب هموطنان، همچنان از آنان درخواست می شود مدیریت مصرف بهینه برق را مدنظر داشته و همکاران ما را در شرکت مدیریت شبکه برق ایران یاری و همراهی نمایند تا بتوانیم با سربلندی تابستان سخت پیش رو را پشت سر بگذاریم.»

مدیر بهره برداری و کنترل سیستم دیسپاچینگ ملی در خصوص بالاترین رقم افزایش مصرف برق در پیک سال گذشته گفت: «بالاترین میزان مصرف برق در مرداد ماه سال گذشته رقم ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات بوده که امروز حتی نسبت به سال گذشته هم پیشی گرفته اما امسال هموطنان ما با محدودیت و کمبود برق روبه رو نشده و نخواهند شد و در همه نقاط کشور شبکه برق کشور پایدار است.»

*همکاری مردم ضامن تامین پایدار برق

به گزارش فارس با توجه به اطلاعات میدانی از شرکت مدیریت شبکه برق کشور، ارتقای ظرفیت واحدهای نیروگاهی در کنار همراهی مردم و همچنین دستگاه‌های دولتی به اضافه تکمیل تعمیرات واحدهای نیروگاهی از اصلی‌ترین دلایلی است که برق مشترکان با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از شروع گرم شدن هوا همچنان شاهد پایداری شبکه برق هستیم.

این مسئله در شرایطی است که سال گذشته تا  بازه زمانی فعلی در 2 مقطع زمانی شاهد قطعی برق گسترده در کشور بودیم. بر این مبنا به نظر می‌رسد با تداوم همکاری مشترکان به خصوص در بخش خانگی و اداری می‌توانیم شاهد عبور پایدار از فصل گرم سال 1401 باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر