۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۷۰۰۶۷
دولت چین، پیش‌نویس قوانین جدید در حوزه تنظیم‌گری شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده است که در صورت اجرا، کنترل نهادهای ناظر بر نظرات ارسال شده کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی، افزایش می‌یابد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، «MIT Technology Review»؛ نوشت؛ اداره فضای سایبری چین طی روزهای اخیر، مجموعه جدیدی از قوانین پیش‌نویس در مورد مسئولیت پلتفرم‌ها و تولیدکنندگان محتوا را در وب‌سایت خود منتشر کرده است که به پلتفرم‌های محتوا، دستور می‌دهد همه نظرات آنلاین را قبل از انتشار، بررسی کنند و در صورت برخورد با «محتوای غیرقانونی و مضر»، اطلاعات مربوط به آن را در اختیار مقامات دولتی قرار دهند.

بر اساس نظر کارشناسان، تغییرات جدید یاد شده بر مقررات مربوط به مدیریت نظرات پست‌های اینترنتی، تأثیر می‌گذارد.

این مقررات برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ اجرایی شد و حال پس از گذشت پنج سال، اداره فضای مجازی کشور چین، قصد به روز رسانی آن را دارد.

جرمی داوم، محقق ارشد در مرکز مطالعات چین دانشگاه ییل، در این مورد گفت: «بازنگری‌های پیشنهادی در درجه اول، نسخه فعلی قوانین انتشار کامنت و نظرات را به روز می‌کند تا آن‌ها را با خط مشی‌های جدید مقامات، مانند قوانین جدید در مورد حفاظت از اطلاعات شخصی، امنیت داده‌ها و مقررات عمومی محتوا، مطابقت دهد.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این مورد، مقررات جدید، انواع مختلفی از نظرات قابل انتشار در فضای مجازی را در بر می‌گیرد و همه فرمت‌های احتمالی از جمله متون، نمادها، فایل‌های گیف، تصاویر، صوت و ویدئوها مشمول این مقررات هستند.

اریک لیو، از کارکنان سابق وایبو در حوزه تنظیم و تعدیل محتوا، در این مورد گفت: «نیاز مبرمی به مقررات مستقل در مورد انتشار نظرات در فضای مجازی، وجود دارد؛ زیرا تعداد زیاد کامنت‌ها، بررسی و کنترل آن‌ها را به نسبت دیگر انواع محتوا در بستر اینترنت، دشوار می‌سازد. نکته‌ای که همه فعالان حوزه کنترل محتوا در چین به آن اذعان دارند، عدم توجه کافی به کامنت‌ها است. این دسته از مطالب، عموماً بدون دقت بررسی و تعدیل می‌شوند.»

به عقیده بسیاری از کارشناسان، پلتفرم‌های چینی، در مقطع حاضر به بازوی اجرایی دولت این کشور در زمینه رصد و مدیریت اینترنت، بدل شده‌اند. این در شرایطی است که شرکت‌های فناوری با نهایت قدرت در حال تلاش برای انطباق با قوانین جدید کشور هستند و در صورت تخلف، با جریمه‌های سخت و سنگینی مواجه می‌شوند.

پکن در طول سال‌های اخیر، به طور مداوم، کنترل خود بر رسانه‌های اجتماعی این کشور را تقویت کرده و برطرف ساختن نقاط ضعف موجود را در دستور کار داشته است. با این وجود، تصویب و اجرای چنین قانونی، مستلزم کنترل و خواندن میلیاردها پیام عمومی پست شده از سوی کاربران است و همین امر، سبب بروز ابهاماتی در مورد نحوه اجرای این قانون در میان کاربران شده است.

در حال حاضر، بحث در مورد چگونگی اجرای دقیق مقررات پیشنهادی صرفاً در حد حدس و گمان است؛ اما واضح است که چین در حال شناسایی حفره‌های دیوار آتش بزرگ و به روز رسانی مقررات خود برای رفع آن‌ها است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر