۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۰۰۳۷
سردار جلالی در جشنواره علمی سلمان فارسی
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با راهبری سازمان پدافند غیرعامل کشور و مشارکت شرکتهای فناور، سامانه دفاعی کنترل حملات دیداس را به صورت یک سامانه کاملا بومی طراحی و تولید شده است اظهار داشت: برای مصون سازی در لایه های زیرساختی باید صاحب دانش بومی بشویم.
به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) که صبح امروز دوشنبه 30 خردادماه در سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور مسئولین لشکری و کشوری برگزار شد. با خیرمقدم به همه اساتید، کارشناسان و میهمانان  حاضر در پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) یاد و خاطره شهید دکتر مصطفی جمران را گرامی داشت و تقارن برگزاری این مراسم با سالگرد گرامیداشت یاد و خاطره این شهید بزرگ را که هم در عرصه علمی و هم در عرصه جهاد نقشی ممتاز داشت را به فال نیک گرفت.

وی با بیان اینکه در تقسیم بندی تهدیدات با دو دسته تهدیدات انسان ساخت و تهدیدات طبیعی روبرو هستیم، گفت: تهدیدات طبیعی ثابت و فاقد خصومت است اما تهدیدات انسان ساخت سیال، پویا است و می‌تواند ناشی از خصومت و مبتنی بر راهبرد باشد.

مهمترین وظیفه پدافند غیرعامل رصد و براورد به روز تهدیدات است

وی با بیان اینکه به موازات رشد تکنولوژی که سبب رفاه بیشتر بشر شده است حوزه تهدیدات نیز دستخوش تحول شده است، گفت: ما اکنون با نوع جدیدی از تهدیدات مبتنی بر دانش و فناوری روبرو هستیم و با توجه به سیال بودن رشد علم و تغییرات مداوم آن مهمترین وظیفه پدافند غیرعامل رصد و براورد به روز تهدیدات است که کار بسیار دشواری است.

به گفته سردار جلالی فناوری و دانش جدید روز به روز در حال نو شدن و ترکیب شدن با سایر فناوری ها است که همین ترکیب فناوری‌ها با تهدیدات و ترکیب فناوری و راهبردها، تهدیدات را پیچیده تر می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: امروز هم رهبری معظم انقلاب و هم اساتید و متخصصان از یک تهاجم ترکیبی و پیچیده همه جانبه علیه کشور ما سخن می‌گویند که استراتژی آن در مراکز علمی، اتاق‌های فکر و مراکز پژوهشی غرب تولید می‌شود.

تهدید اشراف بر مصرف کننده در ذات فناوری وجود دارد

وی با بیان اینکه وقتی فناوری وارد یک زیرساخت می‌شود نوع جدیدی از تهدید را که تهدید در ذات فناوری است شکل میدهد، گفت: فناوری‌های نوین به دلیل ترکیب دانشی به نام هوشمندی، تعامل پذیر و هوشمند هستند و به نوعی می‌توان گفت استراتژی تسلط بر مصرف کننده در ذات فناوری ایجاد می شود.

سردار جلالی با بیان اینکه پدافند غیرعامل باید در ذات زیرساخت به کار گرفته شود نه به عنوان یک پیوست گفت: در انقلاب چهارم صنعتی شاهد روابطی پیچیده بین گروهای تحقیق و توسعه، تبدیل دانش به محصول و رگولاتوری به منظور تنظیم مقررات استفاده از تکنولوژی هستیم این در حالی است که سرعت رگولاتوری به مراتب از سرعت تحقیق و توسعه کمتر است در صورتی که رگولاتوری باید سرعت خود را با تحقیق و توسعه برابر کند.

وی افزود: پدافند غیرعامل در واقع به دنبال افزایش سرعت رگولاتوری است تا بتواند به محض تولید محصول ضوابط لازم برای کاربری روی آن اعمال کنیم.

نباید اجازه بدهیم تکنولوژی با خود وابستگی و آسیب پذیری بدنبال داشته باشد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه معتقدیم ورود فناوری ها به کشور مرزبانی درستی ندارد، گفت: در چنین مواقعی راه حلی جز یک جهاد علمی برای اشراف، بومی سازی، تنظیم و رگولاتوری بر تکنولوژی وجود ندارد چرا که نباید اجازه بدهیم تکنولوژی با خود وابستگی و آسیب پذیری بدنبال داشته باشد و ما باید به لحاظ علمی و دانشی بر آن مسلط باشیم.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: اینجاست که وظایف و رسالت دانشگاه خود را نشان می‌دهد یعنی دانشگاه باید سازوکاری برای تداوم کارکرد خدمات رسانی در هر زیرساختی بیندیشد.

به گفته سردار جلالی، وزارت علوم و دانشگاه ها باید مجلس ختمی برای رشته هایی که کارآمدی ندارند بگیرند و به جای آن بدنبال رشته های جدید برای پاسخ به نیازهای کشور باشند.

برای مصون سازی در لایه های زیرساختی باید صاحب دانش بومی بشویم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه برای تسلط و مصون سازی در لایه های علمی حتما باید صاحب دانش بشویم و آسیب پذیری و تهدید را در لایه فناوری کنترل کنیم و استقلال کشور را از منظر استقلال در حوزه دانش و علمی نیز عملیاتی کنیم. غفلت از این موضوع آسیب پذیری جدی کشور را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری که به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است، ساختار خوبی را در حوزه پدافند سایبری با شرکتهای دانش بنیان داشته باشیم و در حوزه پدافند سایبری، محصولات بومی تولید کنیم. چرا که حوزه پدافند سایبری، امنیت منوط به تولید داخلی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در سالهای گذشته با راهبری سازمان پدافند غیرعامل کشور و مشارکت شرکتهای فناور، سامانه دفاعی کنترل حملات دیداس را به صورت یک سامانه کاملا بومی طراحی و تولید کرده که در حال طی مراحل آزمایشی است.

وی افزود: رصد و پایش تشخیص و حمله در زیرساخت های صنعتی نیازمند سامانه های کاملا بومی است که این مهم نیز با مشارکت شرکتهای دانش بنیان به نتیجه رسید. همچنین در حوزه سامانه کنترل صنعتی یا اسکادا که در حوزه حملات سایبری، تامین کننده امنیت و دفاع است بعد از سال‌ها که سامانه اسکادای بومی داخلی نداشتیم اکنون به 7 سامانه های اسکادای بومی مجهز هستیم.

وی با بیان اینکه سامانه مراقبتی تهدیدات درون زا نیز در زیرساخت‌های صنعتی و سیستمهای اتوماسیون در قالب شبکه نیز با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان تولید شده است که از تست آزمایشگاهی عبور کرده است. یک کنسرسیومی نیز بین چند شرکت دانش بنیان برای تولید بومی کنتورهای آب و برق و گاز در حال شکل‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: با افتخار اعلام می‌کنیم که با تلاش متخصصان داخلی توانسته ایم 220 محصول راهبردی امنیتی پدافند سایبری را توسط شرکتهای دانش بنیان تولید کنیم که قابلیت تامین بخش عمده ای از نیازهای امنیت سایبری ما را داراست.پ

به گزارش پایداری ملی، پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) صبح امروز دوشنبه 30 خردادماه در سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور، دکتر محمد علی زلفی گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سردار دکتر حسنی آهنگر؛ فرمانده دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دکتر یونس پناهی؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، سردار دکتر اسماعیل احمدی مقدم؛ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، دکتر محمد مهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، سردار دکتر مهدی نژاد نوری؛ معاون عتف ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.
کشف و هدایت استعدادها و ایجاد خلاقیت‌ها در جهت رفع نیازهای علمی پدافند غیرعامل، کمک به توسعه و تعمیق مفاهیم تخصصی این حوزه، تسهیل و تسریع در دستیابی به مدیریت دانش پدافند غیرعامل و زمینه‌سازی جهت بهره‌برداری از توان و ظرفیت جامعه علمی در راستای مصون‌سازی زیرساخت‌های کشور از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر