۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
کد خبر: ۷۰۰۳۵
با حضور اساتید و پژوهشگران
پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و مسئولان کشوری و لشکری آغاز شد.
به گزارش پایداری ملی، پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) صبح امروز دوشنبه 30 خردادماه در سازمان پدافند غیرعامل کشور با حضور مسئولین لشکری و کشوری برگزار شد.

در ابتدای این جشنواره دکتر کلهر معاون آموزش و پژوهش سازمان پدافند غیرعامل به تشریح اهداف و برنامه های این همایش پرداخت.

دکتر محمدرضا حسنی آهنگر فرمانده دانشگاه امام حسین(ع) نیز دومین سخنران این رویداد علمی بود که به تشریح نقش دانشگاه و مراکز علم و فناوری در حوزه پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: امروز شاهد توسعه گفتمان پدافند غیرعامل در سطح جامعه علمی کشور هستیم.

سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه راهبرد تهاجمی دشمن ترکیبی و پیچیده است، گفت: الگوی دفاع جامع نیز باید مبتنی بر رصد علمی و اتاق های فکر دانشگاهی حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه تهدیدات نوین در ذات فناوری ها وجود دارد، گفت: برای مهار تهدیدات نیز نیاز داریم الگوی پدافند غیرعامل در ذات پروژه های توسعه ای کشور نهادینه سازی شود.

سردار جلالی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل بایددر نظام قانون گذاری و مقررات گذاری دیدیده شود، افزود: بومی سازی دانش پدافند غیرعامل امروز یک جهاد علمی و تخصصی است.

وی با بیان اینکه برای دفاع جامع و ارتقای بازدارندگی باید صاحب دانش و فناوری باشیم و آسیب پذیری و تهدیدات را در لایه علمی و فناوری کنترل کنیم ، افزود:  در سال حمایت از تولید دانش بنیان ها توانسته ایم با اولویت های راهبردی و دفاعی محصولات بومی تولید کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این خصوص گفت: با راهبری سازمان پدافند غیرعامل کشور برای مقابله با حملات دیداس توانسته ایم سامانه کنترل حملات دیداس به صورت بومی تولید کنیم.

وی ادامه داد: برای رصد و پایش حملات سایبری در زیرساخت ها نیازمند سامانه های بومی بوده ایم که سامانه بومی توسط شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.

جلالی ادامه داد: همچنین با همت جوانان دانشمند کشورمان 7 سامانه اسکادای بومی در کشور ساخته شده است.

سردار جلالی افزود: سبد راهبردی محصولات پدافند سایبری کشور امروز بیش از 220 محصول مهم را در خود جای داده است که بخش عمده ای از نیازهای امنیتی و دفاعی کشور را پوشش می دهد.

سخنران بعدی این جشنواره دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بود که به اهمیت جایگاه پدافند غیرعامل در مواجهه با تهدیدات فراگیر زیستی پرداخت.

سردار احمدی مقدم فرمانده دانشگاه عالی دفاع ملی نیز در مراسم با بیان اینکه حملات امروز دشمن از جمله تروریسم ، حملات سایبری ، تهدیدات زیستی و شناختی به صورت ترکیبی اعمال می شود، افزود: هدف اصلی دشمن در این تهدیدات کاهش کارآمدی و تضعیف سرمایه اجتماعی نظام است.

سخنران بعدی این جشنواره دکتر محمد مهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت. وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد جایگاه خود را در درک مسئله پدافند غیرعامل به خوبی درک کرده و در حال فعالیت برای حله مسئله در این حوزه هستیم، از آمادگی کامل دانشگاه آزاد اسلامی در شکل‌گیری فرهنگ پدافند غیرعامل خبر داد.

سردار سرتیپ پاسدار «محمد مهدی‌ نژاد نوری» معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در این مراسم با تاکید بر ضرورت توجه به پدافند غیرعامل در نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی کشور، گفت: با قدرت علمی می‌توان به تولید ثروت دست یافت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز آخرین سخنران پنجمین جشنواره علمی سلمان فارسی بود. وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل محدود به حوزه خاص نیست و همه دستگاه‌ها باید نگرش کلان به این موضوع داشته باشند، اظهار داشت: امروز مفهوم پدافند غیرعامل در جامعه علمی کشور به خوبی جا افتاده است و رعایت ضوابط و الزامات آن در هر مجموعه و سیستمی به منزله عقل است.

در ادامه این جشنواره از دستاوردها و آثار برتر ارسالی به این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

طراحی و ساخت اسکادای بومی، طراحی و ساخت آزمایشگاه سطح سه ایمنی زیستی، طراحی و ساخت کیت تشخیصی کرونا،  طراحی نرم افزار پیش بینی انتشار آلودگی هسته ای از جمله آثار برگزیده بودند که در این جشنواره مورد تقدیر واقع شدند.

در انتهای این جشنواره نیز از نشان علمی سردار شهید دکتر محسن فخری زاده (به عنوان بالاترین  نشان علمی در حوزه پدافند غیرعامل)، با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور و معاون عتف ستاد کل نیروهای مسلح رونمایی شد.

به گزارش پایداری ملی، کشف و هدایت استعدادها و ایجاد خلاقیت‌ها در جهت رفع نیازهای علمی پدافند غیرعامل، کمک به توسعه و تعمیق مفاهیم تخصصی این حوزه، تسهیل و تسریع در دستیابی به مدیریت دانش پدافند غیرعامل و زمینه‌سازی جهت بهره‌برداری از توان و ظرفیت جامعه علمی در راستای مصون‌سازی زیرساخت‌های کشور از جمله اهداف برگزاری این همایش است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر