۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۱
کد خبر: ۶۹۶۵۲
سالانه تهران چند سانتی متر پایین می رود. کارشناسان بارها هشدار داده‌اند. نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران می گوید اگر فکری به حال موضوع فرونشست زمین نکنیم می‌تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، بارها از سوی کارشناسان هشدارهای در خصوص پدیده فرونشست زمین داده شده است و باید هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل در پایتخت فکری کرد.

مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی یکی از دلایل اصلی فرونشست در تهران است و باید این مشکل برطرف شود. سالانه تهران چند سانتی متر پایین می‌رود و این موضوع خطراتی را در پی دارد.

با یک بحران جدی مواجه هستیم/ در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص  بحران کمی آب و فرونشست زمین می‌گوید: در ماه‌های اخیر خبرهای بسیار بدی از سراسر کشور به ویژه مناطق تاریخی ما مانند استان‌های فارس و اصفهان در زمینه فرونشست زمین می‌رسد و هر روز شکل خطرناک‌تری به خود می گیرد. ما با یک بحران جدی مواجه هستیم. در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم.

فرونشست زمین می‌تواند تبدیل به فاجعه ملی شود/پیگیر رفع مشکلات هستیم

 نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر فکری به حال این مشکل نکنیم می تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود. مانند خطرات دیگر نیست که زودگذر باشد. از همین رو ما هم از طریق دولت و هم از طریق کمیسیون کلانشهرها پیگیر هستیم تا علت و راهکار این فاجعه را پیدا کنیم.

رییس شورای عالی استانها با بیان اینکه فرونشست زمین می‌تواند تبدیل به فاجعه ملی شود گفت: شورای عالی استان‌ها از طریق دولت و کمیسیون کلانشهرها پیگیر فرونشست زمین است تا علت و راهکار این موضوع را پیدا کنیم.

در خصوص موضوع فرونشست زمین شورای ششم شهرتهران وارد عمل شده و قرار است مدیریت جدید شهری اقداماتی  در این زمینه انجام دهد.

 احداث تصفیه‌خانه‌های محلی/ اقدامات اجرایی برای احداث تصفیه‌خانه در وردآورد

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این باره می‌گوید: تفاهمنامه ای با وزارت نیرو داشته‌ایم و در حال حاضر همکاری در احداث تصفیه‌خانه‌های محلی با مشارکت دو طرف در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اقدامات اجرایی برای احداث تصفیه‌خانه در وردآورد در منطقه ۲۲  شهرداری تهران و یا احداث تصفیه‌خانه تکمیلی برای استفاده پساب تصفیه خانه شهرک اکباتان در منطقه ۵ همچنین سایر قراردادهای مشارکتی برای دریافت پساب در مناطق دیگر از این جمله است.

حمایت شورای شهر ششم برای تامین منابع آب پایدار/تشدید عوارض محیط زیستی مانند تخلیه آبخوان‌ها و فرونشست زمین

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: انعقاد این تفاهمنامه حرکت مثبت و روبه جلو برای استفاده از پساب‌ها در مصارف آبیاری فضای سبز شهر تهران و کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی است که می‌تواند از تشدید عوارض محیط زیستی مانند تخلیه آبخوان‌ها و فرونشست زمین جلوگیری کند.

انصاری یادآور شد: با این حال حمایت شورای  ششم شهر تهران برای تامین منابع آب پایدار و استمرار برنامه‌ها و تسریع در اجرای پروژه‌های در دستور کار بسیار راهگشا خواهد بود.

بر اساس این گزارش،  بحران کم‌آبی در ایران وجود دارد.مصرف بی‌رویه ذخایر آبی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فرونشست زمین را در پی دارد.

شمار زیادی از ارگان‌ها و سازمان‌ها هم در پیشرفت فرونشست و هم در پیشگیری از آن دخیل هستند

حجت‌الاسلام آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیته عمران در این باره می‌گوید: موضوع فرونشست موضوعی است ملی که در خصوص آن توضیحات و تشریحات بسیاری انجام گرفته است اما متاسفانه در این خصوص دستورالعمل اجرایی مشخصی نداریم.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به علاوه آنکه هرچند شمار زیادی از ارگان‌ها و سازمان‌ها هم در پیشرفت فرونشست و هم در پیشگیری از آن دخیل هستند ولی عملاً متولی موضوع به روشنی مشخص نیست.

فرونشست به سازه های خطی فشار زیادی وارد می سازد و مشکل اصلی ناشی از این فرونشست را اعوجاج در زیرساخت‌های خطی است.

 نیازمند تهیه دستورالعمل‌های ویژه هستیم

هادی شهیر عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این باره می‌گوید:با توجه به شرایط کم‌آبی و ادامه فرونشست در کشور باید در کوتاه‌مدت هم در سازه‌های موجود و هم در سازه‌های در دست ساخت به سراغ پیشگیری از اثرات فرونشست برویم. 

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: دستورالعملهای طراحی فعلی در زمینه نشست زمین، برای بحث فرونشست زمین پاسخگو نیستند و نیازمند تهیه دستورالعملهای ویژه هستیم. 

سالانه در  تهران حدود 23 سانتی متر فرونشست زمین ثبت می‌شود و فرونشست به یکی از موضوعات جدی در شهر تهران تبدیل شده است.

اقدامات برای بازچرخوانی آب و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیر زمینی /در تهران به خصوص در محدود جنوب غربی بالاترین سطح فرونشست را داریم

مهدی عباسی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: فرونشست یکی از مسائل جدی در شهر تهران است، برداشت از آب‌های زیرزمینی، حفاری تونل‌ها و متروها و ... باعث فرونشست در تهران می‌شود.

وی ادامه داد: در شهر تهران به خصوص در محدود جنوب غربی بالاترین سطح فرونشست را داریم و به صورت میانگین ۲ تا ۲۳ سانتی متر فرونشست در تهران ثبت شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر برای فرونشست شهر تهران فکری نکنیم، از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی جلوگیری نکنیم و بازچرخوانی آب را در دستور کار ندهیم، مانع برای برداشت بی‌رویه از چاه‌ها ایجاد نکنیم، مصرف آب خانگی را کنترل نکنیم و ... بازهم شاهد خسارت جبران ناپذیر فرونشست خواهیم بود.

 عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: شهرداری تهران درحال حاضر اقداماتی برای بازچرخوانی آب و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیر زمینی را آغاز کرده است، همچنین با وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای داشته است و چشم اندازی را برای سال ۱۴۱۰ پیش بینی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، علت اصلی فرونشست در شهر تهران را استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است. کاهش حجم آب‌های سطحی منجر به برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و در نتیجه تشدید فرونشست شده که باید بر تغییر در الگوی کشت و الگوی آبیاری داشته باشیم. اعضای شورای اسلامی شهر تهران بارها در این باره هشدارهای داده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر