۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۹۶۳۹
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT از همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای احصا و شناسایی نیازمندی‌های شرکت‌های نوپا در حوزه هوش مصنوعی خبر داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد شهرام معین اظهار داشت: احصا و شناسایی نیازمندی‌های شرکت‌های نوپا در حوزه هوش مصنوعی با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری توسط گروه نوآوری و توسعه خدمات مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مرکز پیگیری می‌شود.

وی گفت: برای اینکه نیازهای فناوری هوش مصنوعی که در شرکت‌های نوپا، استارت آپ و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد را شناسایی کنیم، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی و سمینارهای سالانه می‌تواند مؤثر باشد. به نحوی که سال گذشته نیز با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی چند رویداد با این مضمون از جمله هفته هوش مصنوعی برگزار شد.

دکتر معین با اشاره به ارائه نیازمندی‌های شرکت‌های خصوصی در این حوزه و نیز اعلام آمادگی شرکت‌های توانمند برای حل مساله در حوزه هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: ایجاد رقابت برای حضور شرکت‌ها در این عرصه و حل مشکلات کاربردی کشور با استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف و با توانمندی داخل، از جمله اهدافی است که دنبال می‌کنیم.

وی از برنامه ریزی برای حمایت استارت آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان هوش مصنوعی برای استقرار در پارک‌های علم و فناوری همچون پارک فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات (سجاد) خبر داد و گفت: این کسب و کارها باید در این پارک‌های علمی به شکل مناسبی حمایت شوند و فضای کاری مناسب و کمک‌های بلاعوض دریافت کنند تا به محصول برسند.

لزوم تدوین چارچوب‌های «هوش مصنوعی مسئولیت پذیر و اخلاق مدار»

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربردهای مخرب این فناوری و لزوم توجه به مساله اخلاق در هوش مصنوعی نیز خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مطرح در دنیا، مقوله «هوش مصنوعی مسئولیت پذیر و اخلاق مدار» است و ما نیز امیدواریم در کشور چارچوب‌هایی برای مساله اخلاق در هوش مصنوعی تعیین شود.

دکتر معین با بیان اینکه کاربردهای هوش مصنوعی همانطور که از تعریفش بر می‌آید می‌تواند زمینه ساز کلاهبرداری‌های عمده از طریق توسعه الگوریتم‌های مخرب و دسترسی به داده کاربران باشد، ادامه داد: تقلب، ورود به حریم خصوصی افراد و استفاده نامشروع از داده‌ها و عملیات هوشمندانه در موضوعات اجتماعی، امنیتی و نظامی همه می‌تواند تهدیداتی در یک جامعه برای منافع اجتماعی ایجاد کند و نیاز است که چارچوب‌های استفاده و توسعه از این فناوری مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع تدوین الزامات حاکمیتی هوش مصنوعی در مرکز ملی فضای مجازی مطرح شده و در این باره از مرکز توسعه هوش مصنوعی نیز نظرخواهی شده است، گفت: در این سند الزامات، قرار است مشخص شود که حاکمیت چه الزاماتی را برای استفاده مناسب از فناوری هوش مصنوعی باید مدنظر قرار دهد. مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل جایگاه و فعالیتی که در تدوین نقشه راه این فناوری داشته، یکی از بازیگران اصلی در تدوین الزامات حاکمیتی فناوری هوش مصنوعی خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر