۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۹۴۹۲
بانک جهانی هشدار داد؛
بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که اوضاع اوکراین موجب میشود که قیمت کالاها با افزایشی بی سابقه از ۵۰ سال گذشته مواجه شود که این مسئله فشار زیادی را به مردم در سراسر جهان وارد خواهد کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، بانک جهانی هشدار داده است که درگیری‌ها در اوکراین قرار است باعث بزرگترین شوک کالایی از دهه ۷۰ میلادی شود.

بانک جهانی در یک پیش‌بینی جدید اعلام کرد اختلالات ناشی از درگیری‌ها منجر به افزایش شدید قیمت کالاها از گاز طبیعی گرفته تا گندم و پنبه خواهد شد.

«پیتر ناگل» یکی از نویسندگان این گزارش، به بی‌بی‌سی گفته است که افزایش قیمت‌ها شروع به گذاشتن اثرات اقتصادی و انسانی بسیار عظیمی کرده است.

وی گفت: خانوارها در سراسر جهان دچار بحران هزینه زندگی هستند.

این اقتصاددان ارشد بانک جهانی افزود: ما به‌ویژه نگران فقیرترین خانوارها هستیم، زیرا آنها سهم بیشتری از درآمد خود را صرف غذا و انرژی می‌کنند، بنابراین آنها به ویژه در برابر این افزایش قیمت‌ها آسیب‌پذیر هستند.

بانک جهانی می‌گوید قرار است قیمت انرژی بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد و هزینه قبوض برای خانوارها و مشاغل را بالا ببرد.

بیشترین افزایش، قیمت گاز طبیعی در اروپا خواهد بود که قرار است بیش از دو برابر قیمت تمام شود. پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها در سال آینده و در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، اما حتی در آن زمان نیز ۱۵ درصد بالاتر از سال گذشته باقی خواهد ماند.

روسیه در حال حاضر ۴۰ درصد گاز و ۲۷ درصد از نفت اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند، اما دولت‌های اروپایی در تلاشند تا کشورهای خود را از وابستگی به روسیه حذف کنند. همین مسئله به افزایش قیمت‌های جهانی با ایجاد تقاضای بیشتر برای عرضه از جاهای دیگر کمک کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر