۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۹۴۲۷
معاون پژوهشکده کاربرد پرتوها گفت: امروز از سنتز مواد مؤثره دارویی گرفته تا تولید رادیوایزوتوپ و تبدیل این دو به رادیو‌داروها، به خودکفایی رسیده‌ایم و می‌توانیم رادیوداروهای هدفمندی را تولید کنیم که آزمایش‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، «کاشیان» معاون پژوهش، فناوری و آموزشی پژوهشکده کاربرد پرتوها در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به جایگاه ایران در استفاده از فناوری هسته‌ای و کسب موفقیت‌های چشمگیر در حوزه‌های مختلف انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: امروز کشور ما جایگاه بسیار خوبی در بهره‌مندی از حوزه‌های مختلف فناوری هسته‌ای داشته و توانستیم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم.

وی افزود: در حوزه کاربرد پرتوها، سلامت و پزشکی، صنعت، کاربرد شتاب‌دهنده‌ها، فوتونیک و فناوری کوانتومی، پلاسما، گداخت هسته‌ای و همچنین چرخه‌ سوخت هسته‌ای به موفقیت‌های ارزشمندی رسیدیم. در حوزه رادیوداروها امروز همگام با کشورهای توسعه‌ یافته تحقیقات لازم را به سرانجام می‌رسانیم و پس از طی مراحل بالینی در اختیار بیماران قرار می‌دهیم. اکنون بیمارانی خارج از کشور متقاضی حضور در مراکز درمانی ایران هستند و از رادیوداروهای ما بهره‌مند می‌شوند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در خصوص حرکت پرشتاب دانشمندان ایرانی در دستیابی به تولید رادیوداروها خاطرنشان کرد: تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در سازمان انرژی اتمی ایران منتج به خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه در حوزه سلامت و پزشکی شد. همان‌گونه که در جریان هستید امکان واردات تجهیزات و مواد اولیه دارویی را نداشتیم و این‌گونه اقدامات کاملاً غیرانسانی بود. اما متأسفانه بعضی از این رادیوداروها کاملاً انحصاری هستند و توسط چند شرکت خاص تولید می‌شوند. آنها این رادیوداروها را در اختیار ما قرار نمی‌دادند یا بعضاً با قیمت‌های گزافی به دست ما می‌رسید.

*  امروز از سنتز مواد مؤثره دارویی گرفته تا تولید رادیوایزوتوپ و تبدیل این دو به رادیو‌داروها، به خودکفایی رسیده‌ایم

وی ادامه داد: به همین خاطر سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت های تابعه آن برای تولید و خودکفایی در حوزه رادیوداروها ورود کردند و امروز از سنتز مواد مؤثره دارویی گرفته تا تولید رادیوایزوتوپ و تبدیل این دو به رادیو‌داروها، به خودکفایی رسیده‌ایم. ‌اکنون می‌توانیم رادیوداروهای هدفمندی را تولید کنیم که آزمایش‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اند و با بومی‌سازی در سطح جامعه بسیار کاربردی و مؤثر هستند.

معاون پژوهشی پژوهشکده کاربرد پرتوها در ادامه با اشاره به ساخت سیستم‌های سنجشگر و پرتو دهنده بیان کرد: سال گذشته سازمان انرژی اتمی ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سیستم پرتودهنده خون را رونمایی کرد که این سیستم پرتودهنده خون فقط توسط دو کشور تولید و مورد استفاده قرار می‌گرفت. با توجه به مسئله تحریم، در حقیقت واردات این سیستم به کشور ما امکانپذیر نبود؛ اما اکنون با همت دانشمندان صنعت هسته‌ای، سیستم پرتودهنده خون توسط محققان ایرانی بومی‌سازی شده و آماده بهره‌برداری است.

وی درباره سنجشگرهای هسته‌ای و خودکفایی در این نوع سنجشگرها گفت: پیش ‌از این سیستم‌های لایروبی که مورد استفاده قرار می‌گرفت وارداتی بود. اما ما توانستیم این نوع از سیستم‌ها را بومی‌سازی و تولید کنیم. تمامی این دستاوردهایی که عرض می‌کنم در واقعیت به تجاری‌سازی رسیده‌اند و ان‌شاءالله تجاری‌سازی محصولات در حوزه هسته‌ای با همکاری مرکز رسا در سازمان انرژی اتمی ایران با سرعت بیشتری شتاب خواهد گرفت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه درباره رسالت و فعالیت‌های مرکز فناوری و نوآوری رسا تصریح کرد: هم‌اکنون حدوداً ۶۰ هسته‌ فناور در مرکز رسا مشغول فعالیت و پژوهش هستند که همه‌ این‌ها ماحصل تحقیقاتی است که سال‌ها در سازمان و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای انجام‌ شده است؛ تجاری‌سازی پژوهش‌های هسته‌ای امری ضروری است که با سیاست‌های جدید پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، تحقیقات دانشجویان و پژوهشگران با شتاب بیشتری در مسیر تجاری‌سازی قرار می‌گیرند.

* تعداد زیادی از بذرها را با روش‌های نوین اصلاح کردیم 

کاشیان ادامه داد: یکی دیگر از افتخارات ما در زمینه کشاورزی هسته‌ای است؛ تعداد زیادی از بذرها را با روش‌های نوین اصلاح کردیم و در مسئله‌ دفع آفات توانستیم گام‌های مؤثری برداریم. موضوع دفع آفات با تکنیک‌های هسته‌ای، در بخش وسیعی از باغ‌های شمال کشور با رفع مشکل مگس مدیترانه‌ای همراه شد و اکنون با کنترلی که با روش هسته‌ای صورت گرفته، این مشکل برطرف شده و با حمایت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی اکثر باغ‌های مرکبات در ایران به این روش کنترل آفت می‌شوند.

وی در پایان در خصوص تحریم‌های علمی کشورهای مختلف علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: با عزمی که در وجود تک تک دانشمندان ایرانی وجود دارد، در حوزه‌های مختلف فناوی صلح‌آمیز هسته‌ای دستیابی به قله‌های رفیع را هدف قرار دادیم و به این مهم سرعت بخشیدیم. از طرف دیگر با افزایش تعداد و تعریف پروژه‌های فنی و مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانیم در دستیابی به فناوری‌های نو پیشرو باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر